جمع و تفریق با چرتکه

جمع و تفریق با چرتکه 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید با شنیدن نام چرتکه یاد وسیله ای قدیمی و جالب بیوفتیم که بقالی های قدیم برای محاسبه حساب و کتابشان از آن استفاده می کردند و بنوعی چرتکه می انداختند.

جالب است بدانید این کامپیوتر قدیمی ژاپنی که امروز ماشین حساب ها توانسته اند خود را جایگزین آن کنند امروزه تبدیل به یک از روش های جالب و سریع برای محاسبات ریاضی شده است که تنها نخبگان از پس آن برمیایند و برای خود قوانین و اصول خاص خودش را دارد.

اما این نوع محاسبه سریع که حتی برای خود مسابقاتی را هم دارد چطور انجام می شود؟!

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با محاسبه چرتکه ای و نحوه عملکرد آن آشنا نماید و بنوعی محاسبه چرتکه ای را به شما آموزش دهد، پس اگر می خواهید به جمع نخبگان بپیوندید این مطلب را از دست ندهید.

 

                               

 

آموزش چرتکه مقدماتی

 

چرتكه چيست ؟
چُرتکه ابزاری قدیمی برای محاسبه ی چهار عمل اصلی است که هنوز در بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرتکه قدیمی ترین کامپیوتر جهان با قدمتی بیش از 2000 سال است.

هم اکنون نیز به عنوان یک ابزار ریاضی مهم در عصر دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و نیز به صورت گسترده ای برای یادگیری موثر ریاضی و رشد ذهنی کودکان شناخته شده است.

 

واژه ی چرتکه در فارسی احتمالاً از روسی گرفته شده است. گونه ی روسی چرتکه، چوتی یا شوتی نام دارد.

با استفاده از اصول آموزشی چرتکه ژاپنی سوروبان در کنار محاسبات ذهنی و با استفاده از تکنیک های پیشرفته و چند رسانه ای مبتنی بر یادگیری برای کودکان، آنها به سرعت، توانائی یادگیری این روش و در نتیجه محاسبات ریاضی را بصورت کاملا حرفه ای و سریع و دقیق بر روی چرتکه و ذهن خودانجام دهند.

در این روش کودکان همگام با یادگیری و آشنائی مراحل اولیه کار با چرتکه باتصور چرتکه بصورت مجازی و ذهنی قادر خواهند بود مسائل ریاضی را بصورت تصوری و در ذهن خود انجام دهند.

بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی که تنها استفاده از نیم کره چپ مغز به کارگیری می شد، تصور چرتکه توسط کودکان باعث به کار افتادن نیم کره راست مغز به واسطه تصور چرتکه خواهد شدکه در عین حال با استفاده از منطق نیم کره چپ و جابجائی مهره چرتکه ها بصورت مجازی و با استفاده از نیم کره راست و ترکیب این دو باعث توسعه و افزایش عملکرد نیم کره های راست و چپ مغز خواهد شد.

گذشته از این، آموزش تصویری چرتکه با استفاده از تکنیکهای زیر به دانش آموزان کمک می کند تا سریعتر به این روش مسلط شوند.

 

در همین راستا موسسه آموزش عالی آزاد خرد دوره های آموزشی چرتکه مقدماتی را برگزار میکند 

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

 

چرا یادگیری چرتکه برای کودکان اهمیت دارد؟
کشف شده که هوش انسان را تا حد زیادی محیط خارجی تعیین می کند نه عوامل ژنتیکی!

هرانسانی با یک مغز نابالغ متولد می شود و دوران کودکی دراز مدتی را صرف رشد مغز می کند.در سن 10 سالگی مغز به 99 درصد رشد نهایی خود رسیده است. می توان نتیجه گرفت دوران کودکی نقش تعیین کننده و مهمی در رشد مغزی افراد دارد و بعد از این دوره شانس بلوغ و رشد مغزی بسیار کم خواهد بود!

بر طبق گفته گاردنر:"هوش،عبارت است از توانایی بشر در حل مشکلات و یا ساختن چیزی که آن مشکل را حل کند است. تمرین با چرتکه به صورت تمرین تصور ذهنی باعث افزایش قدرت حافظه و شکل گیری مناسب ذهن برای کودکان می گردد. تمرین سرعت باعث واکنش بهتر در کودکان می گردد.

علاوه بر این در آموزش با توجه به تمرین شنیداری، کودکان را تشویق می کند که به هنگام مطالعه تمام توجه خود را معطوف کنند.

کار با چرتکه نیازمند هماهنگی عصب اصلی اعضای بدن مانند چشم، گوش و انگشتان است.

تمرین ثابت و مداوم با استفاده از چرتکه باعث تحریک مغز و افزایش قدرت پاسخگویی و فکری می شود.

دوره آموزشی چرتکه مقدماتی

 

فواید چرتکه
1-بهبود درک مفاهیم ریاضی
2-مهارت های محاسباتی را بهتر و سریع تر می کند
3-افزایش توانایی حل مسائل
4-توجه بیشتر به دستورالعمل ها
5-افزایش اشتیاق گوش دادن
6-بهبود حافظه
7-بهبود واکنش مغزی
8-افزایش قدرت مهارت های ذهنی
9-افزایش اطمینان و اعتماد به نفس
10-افزایش استقامت در مقامل استرس و فشار

روش آموزش محاسبات ذهنی توسط چرتکه
در این نوع آموزش به جای استفاده از یک دست برای جابجائی مهره ها در چرتکه استفاده از دو دست برای به حرکت در آوردن مهره ها برای محاسبه ریاضی است.

با استفاده از اصول آموزشی چرتکه ژاپنی سوروبان در کنار محاسبات ذهنی و با استفاده از تکنیک های پیشرفته و چند رسانه ای مبتنی بر یادگیری برای کودکان ، آنها به سرعت ، توانائی یادگیری این روش و در نتیجه محاسبات ریاضی را بصورت کاملا حرفه ای و سریع و دقیق بر روی چرتکه و ذهن خود انجام دهند.
 

 

4/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *