مدیریت پروژه و کارکرد آن

پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ها عوامل زمان، هزینه و دامنه کار به عنوان پارامترهای موثر بر پروژه مطرح می شوند. لذا یک تعریف جامع تر از پروژه این می باشد که: پروژه مجموعه از فعالیتهای مرتبط است که برای حصول یک هدف تعریف شده در یک بازه زمانی معین و با بودجه مشخص انجام می شود. به عبارت دیگر عوامل زمان و هزینه بخشی از تعریف پروژه هستند. و موفقیت یک پروژه بر مبنای این پارامترها سنجیده می شود. یعنی یک پروژه موفق پروژه ای است که درآن رسیدن به اهداف تعریف شده با هزینه انجام فعالیتها و زمانی که برای آنها صرف می شود توازن منطقی داشته باشد. و در صورتی که هر یک از سه عامل مذکور از حدود مشخص شده تجاوز نمایند نتیجه می تواند یک پروژه ناموفق یا غیر اقتصادی شود.

تعریف مدیریت پروژه

مديريت‌پروژه ، برنامه‌ريزي و هدايت پروژه در چهارچوب زمان، هزينه و كيفيت مشخص به‌ سوي ايجاد نتايج مشخص‌ آن است. مديريت‌پروژه فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي، سازماندهي، نظارت بر اجرا و هدايت اجرا را در بر مي‌گيرد و سعي ‌دارد تا با استفاده‌ درست از منابع، نتايج مشخص و موردانتظار را با هزينه‌ توافق‌شده‌ قبلي در موعد درست خود تحويل ‌دهد. به بيان ديگر مديريت پروژه بكارگيري دانش، مهارت ها، ابزار و تكنيكهاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليت ها، به منظور رفع نيازها و انتظارات متوليان از اجراي پروژه است. مديريت پروژه در اجراي اين مهم از دو بازوي قدرتمند برنامه‌ريزي و كنترل پروژه بهره مي‌گيرد.

Project Management1

تعریف كنترل پروژه

كنترل پروژه فرایندی است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یك تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه ، زمان و كیفیت در حین اجرای پروژه ، كه از ابزار و تكنیك‌های خاص خود در انجام این مهم كمك می‌گیرد . در واقع كنترل ، اجرای دقیق و كامل برنامه تدوین‌شده برای پروژه است ، بگونه‌ای كه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی‌ترین فعالیتها ، پروژه را به نزدیك‌ترین حالت ممكن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند . كنترل پروژه در این راه از سه عامل زیر بهره میگیرد :

۱- تعیین وضعیت واقعی پروژه

۲- مقایسه وضعیت واقعی با برنامه

۳- در نظر گرفت اقدام اصلاحی

كاركرد مديريت پروژه

مدیریت پروژه راهيست براي استفاده‌ مناسب از انسان، ماشين و پول در راستاي اجراي درست و به ‌هنگام يك كار نو،‌ كاري كه بايد در همان اولين اجرا درست انجام‌ شود.مديريت ‌پروژه يا مديريت بر مبناي پروژه، روش كارايي در مديريت، براي برخورد با كارهاي نو و ايجاد توازن در توجه به محدوده‌ پروژه، هزينه و كيفيت در قالب زمان و در محيطي مملو از ريسك است. هدف از آموزش مديران پروژه توانمندسازي آنان در برابر مشكلات پروژه و آماده‌سازي آنها براي ورود به فضاي جديد و ناشناخته پروژه است.

با ارائه دوره جامع مدیریت پروژه، مؤسسه خرد سعی کرده است که برنامه ریزی و مدیریت پروژه به صورت دقیق و در عین حال مفید، مختصر و کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و شیوه ای از برنامه ریزی و مدیریت پروژه را با توجه به شرایط کاری ارائه گردد که در عین سادگی بسیار کاربردی باشد. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک جامع مدیریت پروژه دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *