5 فرق مدرک DBA با دکترای مدیریت تخصصی چیست ؟ چطور مدرک DBA اخذ کنیم ؟

 مدرک DBA

5 فرق مدرک DBA با دکترای مدیریت تخصصی چیست؟

فرق DBA با دکترای مدیریت تا حدود زیادی مشخص است. DBA مخفف عبارت Doctor of Business administration به معنای دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار است و در واقع دوره تکمیلی ام بی ای است. اما هر چند در لغت به معنای دکترای مدیریت است اما تفاوت هایی با آن دارد:

تمرکز  مدرک  DBA  بر موضوعات کاربردی است

دکترای مدیریت و هم DBA هر دو رشته های تحقیق محور هستند. به عبارتی بخش عمده‌ مقطع DBA مانند مقطع PhD صرف تحقیق می‌شود. اما تفاوت اصلی PhD و DBA در این است در PhD تحقیق ها بر موضوعات تئوریک و در DBA بر موضوعات کاربردی متمرکز است.

بیشتر بخوانید: مدیریت حرفه ای کسب و کار (DBA) چیست؟

مدرک دوره DBA مخاطبانش فرق دارند

مخاطبان دوره DBA مدیرانی با سابقه بوده که به دنبال ارتقای مهارتهای حرفه ای مدیریتی خود می باشند در حالیکه مخاطبان دوره های تخصصی دکترای مدیریت، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مدیریتی میباشند که با علایق تحقیق و پژوهش در زمینه علوم مدیریتی وارد دوره PhD میشوند.

هدف دوره DBA و مدرک  DBA ارتقای مهارت های مدیران است

هدف دوره های مهارتی DBA ارتقای مهارتهای مدیران ارشد کسب و کار که سالها تجربه کار در صنایع مختلف را دارند میباشد. سرفصلهای آموزشی این دوره ها به گونه ای طراحی شده که دانشپذیر بیش از آنکه با تئوری های صرف آشنا شده و در مورد توسعه آنها تحقیق و پژوهش انجام دهد، نحوه کاربرد این تئوری ها در دنیای واقعی و در مواقع بحران را آموخته و توانمندی های رهبری سازمانی خود را ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی مدیریت راهبردی کسب و کار DBA

مدرک و دوره DBA برای توسعه کسب و کار است!

برخی مراکز آموزشی درس‌های مدیریت خود را به دو بخش تقسیم می‌کنند و بخشی را تحت عنوان MBA و بخشی را تحت عنوان DBA ارائه می‌دهند. در این صورت می‌توان گفت که DBA در توسعه کسب و کار نقش دارد.
در حالی که اهمیت دکترای مدیریت در توسعه «دانش» کسب و کار است و نه مستقیماً توسعه کسب و کار.

خیلی جاها مدرک DBA و دکترا Ph.D  فرقی با هم ندارند!

در مدیریت بیزنس D.B.A. و Ph.D. بیشتر اوقات مشابه هم هستند . به همین دلیل وزارت آموزش ایالات متحده و بنگاه ملی علوم امریکا D.B.A. و Ph.D. را معادل یکدیگر می دانند و تفاوتی بین آنها قائل نمی شوند .

دوره ی آموزشی DBA چیست ؟

دوره DBA / مدرک DBA

مدرک DBA مخفف : DBA) مخفف عبارت Doctorate Of Business Administration  و یک مدرک دکترای تحقیقی است که تمرکز آن بر شیوه‌های کاربردی تجارت و بیزنس است.

تردیدی نیست که مدیران و صاحبان کسب و کار برای مدیریت سازمان خود در بالا و پایین های بازار، بیش از هر چیز به مهارت های کلیدی مدیریت و کسب و کار نیاز دارند در نتیجه می تواند گفت نقطه آغاز حرکت به سمت تعالی از پرورش مدیران آغاز می شود. دوره Doctorate of Business Administration (دکترای حرفه ای کسب و کار) با تمرکز بر دانش کاربردی و ایجاد مهارت های عملی در مدیران میانی و ارشد سازمان ها یک گزینه بسیار مناسب برای مهارت آموزی و تقویت دیدگاه کل نگر، تحول نگرش و تغییر بینش کسب و کار برای کسانی که در عرصه عمل با مسائل و مناسبات مواجه هستند می باشد. هم اکنون در سطح جهان به DBA به عنوان یک دوره عالی جهت سرمایه گذاری نگاه می شود و با توجه به اثربخشی های آن بسیار مورد توجه می باشد. محتوای دوره DBA بر خلاف دوره های دانشگاهی هم چون PHD مدیریت که بیشتر متوجه علم و اصول نظری مدیریت هستند، بیشتر به سمت اجرا و عملی سازی برنامه ها متمایل است. دانش پذیران دوره DBA در هر زمینه ای که فعالیت دارند می آموزند چگونه با استفاده از تکنیک ها و ابزارها و نگاه چارچوب مند خود پاسخی برای نیازها و شکاف ها بیابند و به توسعه کسب و کار خودشان کمک کنند.

 

برخی از ویژگیهای دوره DBA

  • محتوای تخصصی و کاملاً کاربردی جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کار                 اگر می خواهید شرایط کسب و کارتان را بهبود دهید !
  • ارائه گواهینامه رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی دارای اعتبار بین المللی              اگر می خواهید در کشورهای دیگر اعتبار داشته باشید !
  • تأیید دوره توسط سازمان جهانی کار (ILO)                                                                   اگر در سالهای آینده قصد کار در خارج و یا مهاجرت دارید !
  • ارائه مدرک قابل ترجمه، معادل ۲ سال سابقه کار                                                         اگر می خواهید با سابقه شوید!
  • قابلیت ترجمه رسمی و تأییدیه قوه قضاییه                                                                   اگر می خواهید در شغلتان ارتقا بگیرید !
  • امکان ادامه تحصیل و مهاجرت به کشور های دیگر                                                        اگر می خواهید مهاجرت کنید  !

 

انواع گرایش های دوره ی DBA و مدارک آن شامل :

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش تجارت الکترونیک

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش مدیریت راهبردی ( جامع )

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش گردشگری

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش سالن های زیبایی

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش فناوری و اطلاعات IT

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش بازرگانی

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش بازاریابی

  • DBA مدیریت راهبردی عالی  کسب و کار گرایش مالی

 

اخذ مدرک MBA و DBA

اولین امتیاز را ثبت کنید
دیدگاه کاربران
  • دکتر DBA 2 فروردین 1401

    خیلی عالی بود
    ولی ترجمه DBA ، مدیریت حرفه ای نیست ، دکتری حرفه ای هست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *