مزایا کاشت زعفران گلخانه ای

مزایا کاشت زعفران گلخانه ای


مزایا کاشت زعفران گلخانه ای به روش آیروپونیک :

گذر زمان و افزایش سطح کشت این گیاه هم نتوانسته است از ارزش بالای آن کم کند، ارزش افزوده و سود تجارت جهانی بالای این محصول موجب شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی که به شدت درصدد افزایش قدرت اقتصادی و صادرات خود هستند به دنبال تولید این محصول در کشورهای خود باشند. یکی از این کشورهای چین است که در نیازسنجی جوامع و ملل مختلف برای تولید محصولات صادراتی دارای تقاضای بالا، به خوبی برنامه ریزی می کند و بی شک محصول ارزشمندی مانند زعفران چیزی نیست که از این قاعده مستثنی بماند. امروزه در تولید برخی از محصولات کشاورزی، استفاده از روش های صنعتی و مدرن از قبیل سیستم های گلخانه ای و سیستم های آب کشت (هیدروپونیک) افزایش قابل توجهی یافته است.

 

در برخی از کشورهای اروپایی نیز مطالعاتی جهت استفاده از این روش های مدرن به طور خاص در مورد تولید گیاه زعفران انجام گرفته است، در همین حال کشور چین عرصه را مغتنم شمرده و به تولید انبوه این گیاه با این شیوه ها پرداخته است.

 

                                                                                                 دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

به کانال تلگرام ما بپوندید 

 

نکته اینجاست که این کشور با این روش کشت و سیستم تولید گل زعفران، آیا ممکن است روزی به عنوان رقیبی جدی در کنار زعفران ایرانی وارد عرصه جهانی شود؟ برای پی بردن به این سوال بهتر است کمی در مورد این سیستم کشت صحبت کنیم؛ سیستم های کشت در محیطهای بسته و یا سیستم های کشت هیدروپونیک یکی از روش های مدرن در تولید برخی از گیاهان با دوره رشد کوتاه و سرعت رشدی بالا به حساب می آید.

مزیت نسبی دیگر کاشت زعفران گلخانه ای ، نسبت به روش های مرسوم، جلوگیری از هرزروی آب و خارج شدن آن از دسترس گیاه می باشد که این موضوع به شدت میزان آب مصرفی را کاهش می دهد.

 

دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

 

در کنار این مزایا، هزینه اولیه بالا برای تاسیس و راه اندازی این سیستم ها را می توان از معایب مهم آن در نظر گرفت که ممکن است تصمیم گیری را برای تولیدکنندگان جهت ورود به این عرصه کمی سخت کند. هر چند طی سال های آینده به خاطر صرفه جویی هایی که به سبب حذف برخی عملیاتهای هزینه بر کشاورزی از قبیل آماده سازی زمین، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماریها و وجین علفهای هرز بوجود می آید به نوعی این هزینه اولیه بازگشته و سودی چند برابر را نصیب تولید کنندگان می کند.

 

چین و زعفران 

کشور چین با توجه به نیروی کارگری ارزان قیمت و هزینه های تولید پایین، با قیمت نسبتا پایین تری زعفران را تولید و به بازار عرضه کرده است، با این حال هنوز نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی برای کشور ایران در تولید زعفران قرار بگیرد. چرا که ایران به عنوان زادگاه زعفران و تولید کننده بی رقیب این گیاه (بیش از ۹۰ درصد تولید خالص جهانی) همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است و رسیدن به این جایگاه برای سایر کشورها کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

 

دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

 

چرا باید زعفران را در گلخانه کشت کنیم؟!

1- با در اولویت قراردادن بحران آب در کشور این نوع کشت به خاطر مصرف بسیار کم در آب بهترین روش برای کشت در راستای مدیریت مصرف آب می باشد.

2- در نوع کشت گلخانه ای به دلیل استفاده از پیاز درشت و مرغوب و بدون بیماری و نگهداری در بهترین شرایط دمایی و محیطی راندمان بازدهی محصول نسبت به روش کشت سنتی بسیار بالاتر بوده، به طوری که برداشت محصول کلاله خشک شده به روش سنتی در هر هکتار به میانگین هفت کیلو بوده این میزان در روش کشت گلخانه ای به میانگین ۲۳ تا ۲۵ کیلومتر در هکتار رسیده.

3- در کشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت، رنگدهی و میزان طعم کلاله می باشد. در روش نوین گلخانه ای ما از این مشکل مبرا شده ایم که این نیز خود باعث کیفیت بسیار بالا در کلاله می شود و با در نظر گرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای برندپسند این امر بسیار مهم است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران های دیگر قیمت دارد.

4- در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می باشد. در نوع کشت سنتی گل زعفران به خاطر قرار گرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی و … دارای بهداشت مناسب نمی باشد. در روش کشت گلخانه ای محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی برگ برنده دیگری در مقایسه با کشت سنتی دارد.

 

دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

5- در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت های لازم به راحتی و سهولت انجام می شود.

6- در حال حاضر با مشکل بیکاری در کشور به دلیل خشکسالی و … مواجه هستیم کشت نوین زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال زای در کشور میشود که خود امری ضروری و بسیار مفید می باشد.

7- این نوع کشت نوین را نیز می شود در فضای محدود به صورت طبقاتی انجام داد و نیاز به زیر کشت بردن اراضی بسیار نیست. ده هزار متر مربع را می شود در یک محیط هزار متری اجرا نمود.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *