آشنایی با نرم افزار word و کاربرد آن؛ امکانات و ویژگی ها

احتمالاً تاکنون بارها از نرم افزار ورد استفاده کرده اید. نرم افزار ورود به عنوان یکی از مهم ترین نرم افزارهای مجموعه آفیس شناخته می شود. این نرم افزار که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است، از پرکاربردترین نرم افزارهای ویرایش متن به شمار می رود. نرم افزار word به دلیل داشتن امکانات و قابلیت های بسیار متنوع مانند آچار فرانسه در نظر گرفته می شود. امروزه، از این نرم افزار برای انجام کارهای روزانه، اداری و آموزشی استفاده گسترده ای می شود. اگر می خواهید بیشتر با این نرم افزار آشنا شوید، با ما همراه باشید. این مقاله به منظور آشنایی با نرم افزار word و کاربردهای آن نگارش شده است.

آشنایی با نرم افزار word

آشنایی با نرم افزار word و کاربرد هایش

برای کسانی که آشنایی چندان زیادی با برنامه های آفیس ندارند، شاید این سوال پیش بیاید که نرم افزار ورد چیست و چه کاربردی دارد. ورد، یکی از نرم افزارهای پرکاربرد مایکروسافت آفیس به شمار می رود. مایکروسافت آفیس شامل مجموعه ای از برنامه ها و نرم افزارهای کاربردی اداری است که منطبق با یکدیگر عمل می کنند. از مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس می توان در سیستم عامل ویدوز و مک او اس ده استفاده کرد. ورد به عنوان یک نرم افزار ایجاد و ویرایش متن، پرکاربردترین نرم افزار مایکروسافت آفیس محسوب می شود.

نرم افزار ورد چیست؟

نرم افزار word، یک نرم افزار واژه پرداز است که در سال 1983 توسط شرکت مایکروسافت روانه بازار شد. امروزه، نرم افزار ورد را می توان در تک تک سیستم های اداری و شرکتی مشاهده کرد. این گستردگی موارد استفاده نشان دهنده قابلیت های شگفت انگیز ورد است. با وجود امکانات متنوع و بروزرسانی های مداوم، استفاده از نرم افزار ورد همچنان بسیار ساده است. به همین دلیل، استفاده از آن برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ توصیه می شود.

تاریخچه نرم افزار ورد

نرم افزار word در سال 1983 توسط شرکت معتبر مایکروسافت توسعه یافت و روانه بازار شد. در ابتدا، این برنامه با نام مالتی تول ورد تنها برای سیستم های زینکس قابل استفاده بود. بعد از گذشت مدتی، کاربران رایانه های شخصی IBM نیز به قابلیت های این برنامه دسترسی پیدا کردند. نرم افزار ورد در سال های ابتدایی تنها در محیط داس قابل استفاده بود.

در سال 1984، اولین نسخه از مایکروسافت ورد برای کامپیوترهای اپل و سیستم عامل مکینتاش معرفی شد. پس از آن، نسخه های قابل استفاده برای سیستم عامل های ویندوز نیز توسعه یافتند. در سال 1989، نرم افزار مایکروسافت ورد به مجموعه برنامه های مایکروسافت آفیس اضافه شد. امروزه، اکثر رایانه های شخصی و اداری مجهز به سیستم عامل ویندوز به طور پیش فرض مجهز به نرم افزار word هستند.

ویژگی های و امکانات ورد چیست؟

یکی از اصلی ترین دلایل کاربرد گسترده نرم افزار ورد، ویژگی ها و امکانات متنوع آن است. این نرم افزار به عنوان اصلی ترین نرم افزار ویرایش متن در ویندوز شناخته می شود. با این وجود، ابزارهای ورد امکان ایجاد متن جدید و ویرایش تصویر را نیز فراهم می کند. به کمک این نرم افزار می توانید فایل های متنی ساده و پیچیده را ایجاد کنید. علاوه بر این، امکان استفاده از تصاویر، جداول، نمودارها و نتایج حسابداری و آماری در فایل متنی ورد وجود دارد.

در واقع، قالب بندی فایل متنی در ورد به دلخواه خود شما انجام می شود. انتخاب رنگ و فونت متن ها نیز به خود شما بستگی دارد. به همین دلیل است که از نرم افزار word به منظور نگارش فایل ها و اسناد رسمی و غیررسمی مختلف استفاده می شود. از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به امکان لینک دهی به بخش دیگری از متن یا وبسایت اشاره کرد.

ورد، یک نرم افزار کاربرپسند است. تمامی امکانات و قابلیت های آن در جهت سهولت استفاده کاربر طراحی شده اند. در همین راستا، قالب های بسیار زیادی به صورت پیش فرض آماده استفاده هستند. کاربر برای تسریع کار خود می تواند از این قالب های آماده استفاده کند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد ورد، غلط یاب یا autocorrect است. این ویژگی به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی، نقش بسیار مهمی در تسریع نهایی کردن فایل دارد.

کاربرد ورد چیست؟

کاربرد نرم افزار ورد

نرم افزار ورد به دلیل برخورداری از امکانات متنوع دارای کاربرد بسیار گسترده ای است. از مهم ترین کاربردهای نرم افزار ورد می توان به نوشتن متن، ایجاد فایل های متنی، ساخت رزومه، ایجاد جدول و نمودار، ویرایش و ترجمه متون مختلف، ایجاد فایل های pdf، طراحی مستندات و ایجاد فایل های تعاملی اشاره کرد. البته، کاربرد نرم افزار word به این چند مورد محدود نمی شود.

فهرست بندی متون و نمایش محتوای مستندات از دیگر کاربردهای مهم نرم افزار word محسوب می شوند. امروزه، بسیاری از مقالات علمی، گزارش های کاری، نامه های رسمی، اسناد حقوقی و کتاب های آموزشی به کمک این نرم افزار تهیه می شوند و به چاپ می رسند. نرم افزار ورد دارای قابلیت های شگفت انگیز بسیار زیادی است. از مهم ترین آن ها می توان به امکان ویرایش متن و تصویر، تشخیص اشتباهات املایی و گرامری، فشرده سازی و غیره اشاره کرد.

برخی دیگر از کاربردهای مهم نرم افزار word عبارتند از:

  • تنظیمات چاپ
  • فشرده سازی فایل
  • تنظیمات ارسال ایمیل
  • ایجاد لینک
  • ایجاد سربرگ اداری
  • ساخت بروشور و خبرنامه
  • ایجاد پروپوزال های تحصیلی و کاری
  • نامه نگاری و نوشتن ایمیل
  • نمایش درخت محتویات
  • نگارش فرمول های ساده و پیچیده ریاضی
  • نمایش مفاهیم مرتبط با شبکه

لازم به ذکر است که از نرم افزار ورد می توان برای یافتن اشکالات متون نگارش شده توسط نرم افزارهای دیگر نیز استفاده کرد.

مزایا و معایب استفاده از ورد

نرم افزار ورد از مهم ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مورد استفاده در مجموعه آفیس ویندوز به شمار می شود. این نرم افزار در مقایسه با نرم افزارهای دیگر با مزایای متعددی همراه است که از مهم ترین آن های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ایجاد فایل متنی جدید و ویرایش متون قبلی
  • امکان استفاده از المان های گرافیکی در متن ازجمله: تصویر، نمودار یا جدول
  • قابلیت ایجاد پاورقی
  • فهرست بندی خودکار
  • قابلیت تغییر فونت، رنگ متن، فاصله بین خطوط و حاشیه ها
  • قابلیت استفاده از قالب های از پیش آماده شده و پیش فرض
  • امکان ایجاد پست الکترونیکی، فاکس یا نامه رسمی

از دیگر مزایای مهم نرم افزار word می توان به سطح ایمنی بالا و محدودیت در دسترسی اشاره کرد. ورد به عنوان یک نرم افزار همه کاره در نظر گرفته می شود. به این نکته توجه داشته باشید که فایل های ورد را به راحتی می توان به pdf تبدیل کرد. این نرم افزار دارای پیچیدگی های بسیار زیادی است. با این وجود، امکان یادگیری آن در منزل وجود دارد.

یکی از اصلی ترین معایب نرم افزار ورد، سیستم غلیط یاب آن است. این سیستم در بسیاری از موارد (به ویژه، هموفون ها) دچار اشتباه می شود. در نتیجه، متکی بودن به غلط یابی ورد می تواند با مشکلات فراوانی همراه باشد. به این نکته توجه داشته باشید که این سیستم نمی تواند اشتباهات املایی عمده و کلمات تخصصی را برطرف کند.

اجرای نرم افزار word و آغاز كار

همان طور که گفتیم نرم افزار ورد یکی از برنامه های مجموعه آفیس است. پس از نصب مجموعه نرم افزاری  Office روی سیستم عامل، نرم افزار word و دیگر نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود. برای مشاهده این پوشه باید به لیست برنامه های ویندوز بروید. برای پیدا کردن نرم افزار ورد باید از منوی Start به زیر منوی Programs رفته و سپس گزينه Microsoft Word را انتخاب کنید. اگر نیازی به استفاده از همه برنامه های آفیس ندارید می توانید فقط برنامه ورد را نصب کنید.

پسوند ذخیره فایل ورد

نرم افزار ورد به دلیل داشتن قابلیت های متنوع به عنوان یکی از مهم نرم افزارهای اداری به شمار می رود. امروزه، اکثر اداره ها و شرکت ها از نرم افزار word برای تایپ متون خود استفاده می کنند. فایل ورد معمولاً با پسوندهای مختلفی ذخیره می شوند. از مهم ترین پسوندهای فایل ورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • pdf
  • rtl
  • xml
  • doc ،docm ، docx
  • txt
  • dot ، dotm، dotx
  • xps
  • wps
  • html

هر یک از این پسوندها در شرایط خاص بکار می روند. با این وجود، فایل ورد به طور پیش فرض با پسوند docx ذخیره می شود. به عبارت دیگر، این پسوند به عنوان پرکاربردترین پسوند نرم افزار ورد در نظر گرفته می شود.

همچنین بخوانید: پسوند ذخیره سازی در ورد

ورد بهتر است یا اکسل؟

ورد و اکسل، هر دو از نرم افزارهای مایکروسافت آفیس به شمار می روند و ویژگی های منحصر به فرد بسیار زیادی دارند. این دو برنامه با وجود شباهت های بسیار زیاد، کاربرد متفاوتی دارند. اکسل به عنوان یک برنامه صفحه گسترده در نظر گرفته می شود که برای ایجاد جدول، نمودار و انجام محاسبات آماری پیچیده بکار می رود.

در مقابل، ورد به عنوان یک برنامه پردازش کلمات، برای نگارش متن، اسناد و گزارش های رسمی و غیررسمی استفاده می شود.  هر دو نرم افزار دارای قابلیت ها و امکانات متنوعی هستند و از قالب های از پیش آماده برای بهبود تجربه کاربران استفاده می کنند. با این وجود، کارایی هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است. در نتیجه، نمی توان گفت نرم افزار ورد بهتر است یا اکسل. انتخاب بهترین نرم افزار به نوع کارایی شما بستگی دارد.

سخن پایانی

برای کسانی که با رایانه سروکار دارند، ورد از مهم ترین نرم افزارها به شمار می رود. استفاده از نرم افزار ورد بسیار آسان است و کاربران مبتدی به راحتی می توانند نحوه استفاده از قابلیت های مختلف آن را یاد بگیرند. از سوی دیگر، استفاده از امکانات متنوع نرم افزار ورد نیازی به پرداخت هزینه ندارد. در حال حاضر، ورد بهترین نرم افزار ویراش و ایجاد متن محسوب می شود و به نظر نمی رسد که جایگزین دیگری برای آن وجود داشته باشد. 

نرم افزار ورد یکی از هفت مهارت icdl است، برای آشنایی بیشتر و یادگیری نرم افزار ورد به صورت حرفه ای باید در دوره های آموزش ورد و یا icdl شرکت کنید. موسسه خرد دوره آی سی دی ال برگزار می کند و شرکت کنندگان در دوره آموزش مجازی icdl موسسه خرد به شکل غیر حضوری و کاملاً کاربردی شده با امکانات مهارت های هفت گانه ICDL ، آشنا می شوند. ضمناً متقاضیان در انتهای دوره گواهینامه مهارت های هفت گانه ICDL دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  که به منزله دانش بالای افراد در زمینه مهارت های هفت گانه ICDL  می باشد را دریافت می نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی نرم افزارهای مایکروسافت آفیس، با ما در تماس باشید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *