آشنایی با دوربین های عکاسی بخش درس دوم

آشنایی با دوربین های دیجیتال

خوب تا اینجا کمی با بخش اُپتیک آشنا شدیم.

اما قبل از اینکه ادامه بدم، در مورد اصطلاح #Flare که در درس قبل اشاره کردم این نکته رو اعلام کنم که این دایره های رنگی اگر چه جزو اشکالات لنز محسوب میشن ولی بسیاری از عکاسان از اون در جهت زیبایی تصویر بهره میبرن. تا جایی که حتی برخی نرم افزارهای ویرایش عکس گزینه ای رو برای اضافه کردن دستی فِلِیر تعبیه کردن (ضمنا چون ترجمه فارسی flare در بین عکاسان رایج نیست، لذا من هم #فلیر رو بکار می برم)

کار بخش اپتیک ایجاد یک "تصویر حقیقی" از سوژه است. که بعدا سنسور یا فیلم عکاسی این تصویر رو ثبت و ضبط میکنه. بنابراین در تقسیم بندی بخش اپتیک، فاصله کانونی لنز نقش تعیین کننده ای داره.

تعریف  فاصله کانونی : فاصله بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور دوربین به میلیمتر است، در حالتی که فوکوس بر روی بی‌نهایت تنظیم شده باشد.
لذا معمولا هرچه فاصله کانونی بیشتر بشه طول لنز بلندتر میشه، اما نه اینکه طول لنز همون فاصله کانونی باشه.

به هر حال به زبان ساده، هر چه فاصله کانونی کمتر باشه لنز وایدتر شده و فضای بیشتری رو در اختیار شما قرار میده و هرچه عدد فاصله کانونی بیشتر باشه، لنز بسته تر (تله) و فضای کمتری رو در اختیار شما قرار خواهد داد.

بنابراین معمولا لنزهای واید برای عکاسی از مناظر و لنزهای تله برای عکاسی از اجسام دور کاربرد دارند. (ان شاءالله بعدا در حین توضیح ژانرها به تفصیل در این مورد صحبت خواهیم کرد و گوشه های پنهانش رو بیشتر براتون روشن میکنم)

برای درک این مطلب به تصویر متحرک زیر دقت کنید و ببینید که فاصله کانونی (اون خط قرمز) چگونه بین 24میلیمتر تا 200میلیمتر تغییر میکنه و با تغییرش چه تغییری در تصویر ثبت شده ایجاد میشه:

 

جهت شرکت در دوره آموزشی عکاسی با مدرک رسمی وزارت علوم کلیک کنید

دوربین های عکاسی

نمونه ای از Flare ایجاد شده بواسطه تابیدن خورشید در لنز

همانطور که عرض کردم فاصله کانونی یکی از مهمترین عوامل تقسیم بندی لنزهاست. ولی این فاصله کانونی میتونه متغیر یا ثابت باشه. بنابراین لنزها از این منظر هم که فاصله کانونیشون متغییره یا ثابت هم تقسیم بندی میشن.

لنزهای با فاصله کانونی متغییر به لنزهای زوم معروف هستن (مثل همین لنز در تصویر متحرک بالا) و لنزهای با فاصله کانونی ثابت هم معروف به لنزهای پرایم.
از نظر مهندسی اپتیک، ساخت لنزهای زوم بسیار پیچیده تر از لنزهای پرایم هست ولی با همه این پیچیدگیها، معمولا کیفیت تصویر لنزهای پرایم بهتر از لنزهای زوم هست.

درس اول  کلیک کنید

درس سوم کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *