آشنایی با دوربین های عکاسی بخش سوم

تعریف چند اصطلاح در بخش اپتیک:

⭕️اعوجاج  یا distortion یکی از اصطلاحات رایج و هم از اشکالات #لنزها محسوب میشه. اعوجاج معمولا به دو صورت Barrel Distortion (اعوجاج بشکه ای) و Pincushion Distortion (اعوجاج بالشتکی) وجود داره. گرچه ممکنه بعضی اشخاص غیر متخصص در امر عکاسی که فقط ترجمه می کنند اون رو  اعوجاج جاسوزنی نامیده باشند.
به شکل زیر دقت کنید:

آموزش عکاسی

جهت شرکت در دوره آموزشی عکاسی با مدرک رسمی وزارت علوم کلیک کنید

 

❗️اعوجاج بشکه ای معمولا برای لنزهای واید (مثل لنزهای گوشی تلفن همراه) بوجود میاد و اعوجاج بالشتکی برای لنزهای تله. البته این اعواج ها در لنزهای زوم که هم واید دارند و هم تله، شدیدتر به چشم میخوره.

معمولا هرچه لنز وایدتر اعوجاج بشکه ای شدیدتر هست. کنترل این اعوجاج ها در لنزها بسیار سخته و آیتم مهمی در قیمت لنز محسوب میشه (طبق شکل لنز در پستهای قبلی، چینش عدسی های محدب و مقعر در کنار هم یکی از اقدامات برای همین کنترل هاست)

⭕️ابیراهی رنگی (Chromatic Aberration)، این اصطلاح هم یکی از اشکالات لنزها محسوب میشه.  ابیراهی به معنای انحراف پرتوهای نوری هست. نمیخوام بحث رو سخت کنم و وارد شکست نور و طول موج و این چیزها بشم. چون دونستنش گرچه به علم ما اضافه میکنه، ولی دردی رو در عکاسی از ما دوا نمیکنه. لذا تا همین حد بدونیم که این انحراف نوری باعث تولید رنگهایی ناخواسته در قسمتهایی که کنتراست زیاد هست میشه کافیه. در لبه بین یک ساختمان تیره با آسمان خیلی روشن، یا بین شاخه ی تیره درختان با پس زمینه روشن و نمونه هایی از این دست.
لنزهای ارزانقیمت و ساده تر دارای CA (Chromatic Aberration) بیشتری هستند.
به یک نمونه هایی از این خطای رنگی توجه کنید:

آموزش عکاسی

 

البته تاریکی دور کادر در این عکس اغراق آمیز بنظر میرسه و به احتمال زیاد این Vignetting بصورت دستی و توسط نرم افزار اعمال شده، چرا که بدترین لنزها نیز بیش از 1.5 استاپ نور رو کاهش نمیدن.

درس دوم کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *