آشنایی با رنگ ها و تاثیرات روانی آن ها

دایره رنگهای سنتی یا چرخه دوازده رنگ ایتن

طبیعت سرشار از رنگها و جلوه های زیبای آن است. رنگها نقس مهمی در درک معانی پدیده هایی که انسان در زندگی روزمره ی خویش با آن ها مواجه است دارند. اساس تئوری رنگها، حلقه رنگی است و دسته بندی رنگها را مشخص می كند. یک دایره رنگی ابتدایی که در آن رنگهای قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگهای سنتی یا چرخه دوازده رنگ ایتن در هنرهای تجسمی به شمار می آید.

رنگ

برای شرکت در دوره کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی کلیک کنید.


رنگهای اصلی

در این تئوری رنگهای زرد،قرمز و آبی که هیچ گونه گرایشی به رنگهای دیگر در آن ها دیده نمی شود را رنگهای اصلی می گویند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این رنگها با یکدیگر به دست می آیند. هنگامیکه این سه رنگ با یکدیگر ترکیب شوند خاکستری تیره را به وجود می آورند که به این نوع ترکیب ترکیب کاهشی می گویند.

رنگ

برای شرکت در دوره کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی کلیک کنید.

رنگهای فرعی یا ثانویه

سبز، نارنجی و بنفش رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هررنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دورنگ اصلی تشکیل دهنده اش است. ایجاد رنگهای فرعی یا ثانویه باید آن قدر دقیق انجام شود که هیچ گرایشی به رنگهایی که از آن ها به وجود آمده اند نداشته باشد مثلا نارنجی به زرد یا قرمز نزدیک نباشد.

رنگرنگهای ترکیبی

زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی – بنفش، آبی- سبز و زرد – سبز، این رنگها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دورنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند. با اضافه کردن این شش رنگ به رنگهای اصلی و درجه دوم این چرخه ی دوازده تایی کامل می شود.

رنگ

 

برای شرکت در دوره کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی کلیک کنید.


تاثیرات روانی و بصری رنگها

رنگها می توانند نمادهایی از اندیشه و باورهای جوامع انسانی باشند. گاهی به عنوان نشانه به کار برده شوند و گاهی نیز از آن ها تعبیرهایی صورت گیرد که ریشه در رابطه ما با رنگهای طبیعت دارد و ناشی از تاثیررنگها بر روح و روان ماست. برخی از این تعابیر چنین هستند:
زرد: رنگی روشن و درخشان است. نمادی از دانش، فهم و شعور انسانی و روشنایی الهی است.وقتی تیره می شود نشانه ی بی اعتمادی و شک و تردید است و وقتی با سفید کمرنگ شود بی روح شده و به سردی و خاموشی می گراید.
قرمز: قرمز، نماد عشق،هیجان و جوانی است. همچنین نشانه ی جنگجویی ،مقاومت و شور انقلابی است. وقتی با سفید مخلوط شود به سردی می گراید و روی زمینه سیاه سوزنده و سرکش می شود.
آبی: آبی آرام و شکیباست. سرد و درون گرا می باشد و از نظر معنوی بسیار عمیق است.
آبی در هنر گرافیک برای القای مفاهیمی چون حیات و جنبش و تداعی آب ، بهداشت ،پاکیزگی و خنکی کاربرد دارد.

 

برای شرکت در دوره کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی کلیک کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *