آموزش مجازي چیست؟ و مزایای آن

آموزش مجازی

آموزش مجازي چیست ؟

امروزه استفاده از رایانه، زندگی بشر را در تمامی وجوه دگرگون ساخته است.فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد.با توجه به مشغله کاری موجود و مشکلات در تردد، آموزش مجازی می تواند یک راهکار بسیار مناسب در جهت یادگیری و آموزش باشد.مرکز آموزشی خرد مجری برگزار کننده دوره های مجازی و حضوری می باشد که در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت کنندگان مقدور می باشد.

مبحث يادگيري الكترونيكي (e-learning) يا آموزش الكترونيكي (e-Education) يا دانشگاه مجازي (Virtual university ) در طول سالهاي اخير به عنوان يكي از كاربردهاي مهم فناوري جديد اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح بوده است و دانشگاههاي مهمي شروع به فعاليت در اين راستا و گسترش آموزش از اين روش نموده اند .

تاریخچه ای کوتاه در مورد آموزش مجازی

بعد از گذر از آموزش های راه دور که به صورت ارسال آموزش ها درب منزل دانش آموزان به صورت هفتگی یا ماهیانه صورت می گرفت و همه گیر شدن استفاده از اینترنت آموزش های مجازی نیز شروع به کار کردند .

کلمه آموزش مجازي یا vitrual learning و یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی elearning خیلی زود در سایت های مختلف جا افتاد و افراد زیادی از این سیستم برای انتقال دانش خود استفاده کردند . این آموزش ها در ابتدا به صورت سایت های ساده html ساخته می شد و در اختیار کاربران قرار می گرفت ، ولی رفته رفته وبلاگ های شخصی امکان ساخت فضای رایگان را در اختیار عموم قرار دادند و افراد زیادی با استفاده از این وبلاگ ها آموزش های خود را ساخته و در اختیار دیگران قرار می دادند .

در همین زمان آموزش هایی با استفاده از نرم افزارهای مجموعه آفیس مانند ورد و پاورپوینت نیز توسط اساتید ساخته می شد و در اختیار کاربران بر روی سایت قرار می گرفت.

کم کم با بهتر شدن سرعت انتقال اطلاعات صوت و تصویر نیز به آموزش ها افزوده شد و سایت های آموزشی با مکمل هایی چون متن و صدا وارد عرصه آموزش مجازی شدند . این آموزش ها نسبت به قبل کامل تر و جامع تر بودند و به کاربران امکان استفاده از آموزش بصری را می دادند . از آن جایی که ۷۵ درصد آموزش از روش بصری امکان پذیر است این روش بهتر از روش قبلی بود و به خوبی در میان سایت های آموزشی جا افتاد .

بعد از این مرحله قسمت هایی کوتاه به صورت انیمیشنی با نرم افزارهای مختلف مانند فلش نیز به آموزش ها افزوده شد و یا عکس هایی که حالت متحرک داشتند . این انیمیشن ها کوتاه و کاملا ساده بودند اما برای انتقال مباحث آموزشی بسیار مفید تر از تو سیستم قبلی عمل می کردند .

مزاياي آموزش مجازي چيست؟

1- عدم نياز به رفت و آمدهای طولانی و خسته کننده

2- عدم وابستگي كلاس درس به زمان خاص؛

3- دسترسی به محتوای دروس ارائه شده در هر زمان، در هر مکان و به دفعات از طريق اينترنت

4- تعامل مستقيم با اساتيد از طريق کلاسهای آنلاين

5- عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس درس؛ به علت برگزاری کلاس ها بصورت همزمان (synchronous) امکان تعامل مستقيم دانشجو با استاد و ديگر دانشجويان درس بصورت صوتی و نوشتاری و تصويری وجود دارد.

6- كاهش زمان و هزينه ی رفت و آمد برای دانشجويان

7- جامعيت ، فراگيری، پويايي، روزآمدی و رفع نياز آموزشي در زمان دلخواه

8- افزايش كيفيت ارائه دروس (به دليل ارائه ی دروس به صورت چندرسانه ای )

9- افزايش ميزان اثربخشي و بازدهي آموزشي (به دليل حذف محدوديت های زماني و مكانی )

10- پشتيباني تعداد زيادی دانشجو در يك كلاس

11- پشتيبانی آموزشی مستقيم و برخط برای هر درس توسط دستيار آموزشی دروس

جهت شرکت در دوره های آموزشی و مشاهده لیست دوره ها کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *