استراتژی بازاریابی و انواع آن

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی، (به انگلیسی: Marketing strategy) استراتژی است که تعیین می‌کند یک سازمان چگونه به اهداف بازاریابی خود می‌رسد، مثلاً بر کدام بازارها و محصولات متمرکز شود و چه مقدار برای فعالیت‌های بازاریابی هزینه کند.
بازاریابی را می‌توان آمیزه‌ای از علم و تجربه دانست. با داشتن علم و طریقهٔ اجرای بازاریابی تجربه‌ای به دست می‌آید که منجر به راهی برای به دست آوردن مشتری است. بازاریاب‌ها از تکنیک‌های گوناگون کیفی و علمی برای به دست آوردن و برآورد کردن استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند. هر بازاریابی سعی بر به وجود آوردن و به کارگیری یک برنامهٔ بازاریابی موفق است.

استراتژی بازاریابی

برای شرکت در دوره ی آموزشی مدیریت MBA کلیک کنید.

انواع استراتژی بازاریابی

استراتژی رهبری قیمت:
در این استراتژی عرضه‎کنندگان کالا، کالای خود را با پایین‎ترین قیمت به مصرف‎کنندگان عرضه می‎کنند و از این طریق سهم قابل قبولی از بازار را برای خود ایجاد می‏کنند. در این استراتژی با رهبری قیمت، خود بخود هزینه تولید با افزایش تولید و تقاضای بالا کاهش پیدا می‎کند، رقبای ضعیف حذف می‎شوند، امکان ورود رقبای جدید کاهش پیدا می‎کند، نفوذ در بازارهای دیگر افزایش پیدا می‎کند. با توجه به مزیت‎هایی که رهبری قیمت ایجاد می‎کند، هر کسب و کاری به راحتی نمی‎تواند رهبری قیمت را به عهده بگیرد. این استراتژی زمانی با حداقل ریسک همراه است که شرکت توان مالی خوبی داشته باشد، مجهز به تکنولوژی جدید باشد و قدرت توزیع گسترده‎ای داشته باشد و بتواند مواد اولیه ارزان تهیه کند.
استراتژی تمرکز:
در این نوع استراتژی تمرکز عرضه‎کنندگان کالا یا تولیدکنندگان محصول بر قشر خاصی از مصرف‎کنندگان قرار می گیرد و به همین دلیل تقاضا افزایش یافته و می ‎توان فروش قابل قبولی داشت اما می توان گفت هزینه تبلیغات و توزیع کاهش می‎یابد.
استراتژی متمایزسازی:
در این استراتژی تولیدکنندگان می کوشند تا کالای متمایزی را تولید کنند و با رقبای خود به رقابت بپردازند و از طریق بتوانند سود کسب کنند.
استراتژی نفوذ در بازار:
در این استراتژی سعی بر افزایش سهم در بازارهای فعلی است و برای این منظور از روش هایی چون تبلیغات گسترده، اعطای تخفیف‎ و … استفاده می شود.
استراتژی توسعه بازار:
در استراتژی توسعه بازار تلاش می شود نظر مشتریان تازه به کالای فعلی جذب شود و مشتریان جدید تمایل به استفاده از کالاها و محصولات قدیمی پیدا نمایند تا علاوه بر مشتریان قدیمی ، مشتریان جدید هم به جمع مصرف کنندگان  و تقاضاکنندگان کالا و محصول اضافه شوند.
استراتژی توسعه کالا:
این استراتژی به معنی گسترش کالاها و ایجاد کالاهای جدید برای بازارهایی است که در حال حاضر وجود دارند.
استراتژی تنوع‌بخشی:
در استراتژی تنوع‌بخشی تلاش می شود تا کالاهای جدید در بازار نوپا معرفی شوند البته برای ورود به این بازارها استراتژی تنوع‎بخشی با ریسک زیادی به همراه خواهد داشت. استراتژی‎های بازاریابی ذکر شده یعنی نفوذ در بازار، توسعه بازار، توسعه کالا و تنوع‎بخشی می‎تواند با یک سری تاکتیک‎های بازاریابی که از آن‎ها به عنوان آمیخته‎های بازاریابی نیز یاد می‎شود، تحقق پیدا کند. این آمیخته‎ها در ساده‎ترین حالت شامل 4p یعنی قیمت، محصول، مکان و پیشبرد فروش هستند که هر کدام شامل اجزایی بوده و تاکتیک‎های مناسبی برای اجرا و پیاده‎سازی استراتژی بازاریابی شرکت هستند.

برای شرکت در دوره ی آموزشی مدیریت MBA کلیک کنید.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *