اصطلاحات عکاسی و مفهوم آن ها

اصطلاحات عکاسی

اصطلاحات عکاسی

در بسیاری از زبانها به عکاسی فوتوگرافی (Photography) و یا واژه ای معادل با آن میگویند که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی را میتوان به معنای نقش کردن با نور دانست. میتوانید فوتوگرافی و فوتوگراف را با واژه های عکاسی و عکس که در پارسی استفاده میشود ، مقایسه کنید، همان طور که مشخص است در واژه ی فوتوگرافی نقش "نور" به عنوان عامل اصلی ایجاد یک عکس ( فوتوگراف) کاملا برجسته است در مقابل در پارسی عکس در واقع به تصویر تشکیل شده ی یک شیء اشاره میکند. برای انجام هر نوع از عکاسی ،‌ حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای،‌دانستن اصول اولیه این‌کار لازم است. با درحالی‌که دوربین‌ها طی 150 سال گذشته قطعا تغییرات بزرگی داشته‌اند، اصول عکاسی تقریبا مشابه با اصول اولیه باقی‌مانده‌اند.یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اصول،‌دانستن اصطلاحات عکاسی که به وفور کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جهت شرکت در دوره جامع عکاسی دیجیتال کلیک کنید

نوردهی

نوردهی به مفهوم میزان نوری است که بر روی فیلم یا حسگر ثبت می‌شود. برای ثبت منظره‌ای که در پیش رو دارید باید مقدار درستی از نور را وارد دوربین کنید،‌اگر در نور روز بخواهید عکسی به ثبت برسانید درحالی‌که میزان ورودی نور به شدت زیاد است و حساسیت نیز بر روی عدد بالایی تنظیم شده است،‌تصویر نهایی منظره‌ای بسیار درخشان و غیرطبیعی خواهد بود. از سویی دیگر بستن دریچه دیافراگم برای ورود نور و کاهش دادن حساسیت و کاستن سرعت شاتر منجر به ایجاد عکسی تاریک خواهد شد. کلیدی‌ترین ترفند در عکاسی تنظیم دقیق سرعت شاتر، دریچه دیافراگم و حساسیت فیلم یا حسگر است.

جهت شرکت در دوره جامع عکاسی دیجیتال کلیک کنید

لنز

لنز تقریبا مهم‌ترین بخش دوربین به شمار می‌رود، زیرا عکاسی بدون نور معنی ندارد و نور نیز از طریق لنز وارد دوربین می‌شود. در دوربین‌های ارزان‌قیمت‌تر لنز درون دوربین جاسازی شده‌است. دوربین‌های تک لنزی انعکاسی یا SLR از لنزهای قابل تعویض برخوردارند. بدنه دوربین از حلقه‌ای فلزی برخوردار است که لنز به آن متصل می‌شود. این اتصال، اتصال الکترونیکی نیز در پی دارد و به این شکل بدنه می‌تواند فوکوس و کنترل موتورهای زوم لنز را نیز به عهده بگیرد

جهت شرکت در دوره جامع عکاسی دیجیتال کلیک کنید

مفهوم اصطلاحات عکاسی

برخی از اصطلاحات عکاسی عبارتند از :

۳۵mm.Camera:دوربین ۳۵ میلیمتری، دوربین هایی که پهنای نگاتیو آن ۳۵ میلی متر می باشد که به دوربین های ۱۳۵ شناخته می شود.

ASA:آ. اس . آ ، واحد قدیمی اندازه گیری حساسیت فیلم ها ، که امروزه با ISO جایگزین شده است.

Aperture:دیافراگم ، دریچه ای بر روی لنز ، یا ورودی دوربین ، که مقدار نوری که به دوربین واردمی شود را تنظیم می کند.

Blur, sharpness: محو کردن تصویر،تیز کردن و نمایان کردن تصویر

Brightness:مقدار روشنایی تصویر، با تغییر  روشنائی تصویر تمام طیف های روشنایی به یک نسبت افزایش یا کاهش پیدا می کنند.

Buffer: بافر، حافظه سریع وکوچک درون دوربین های دیجیتال. پل ارتباطی بین منبع ثبت تصویر وکارت حافظه

Burning : تیره کردن قسمتهایی از عکس با استفاده از نرم افزار یا تاریکخانه.

جهت شرکت در دوره جامع عکاسی دیجیتال کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *