چرا امروزه رفتار سازمانی بسیار مورد توجه مدیران قرار گرفته؟

رفتار-سازمانی

رفتارسازماني

در واقع مجموعه اي از دانستني هاي مهم علمي است که به بررسي رفتار فردي و گروهي در سازمانها مي پردازد، اين رشته علمي مجموعه اي از مفاهيم و اصطلاحات را براي توضيح و تبيين رفتار انسان در سازمانها، فراهم ميکند. رفتارسازماني، به رضايت شغلي، طرز تلقي افراد از کار و محل کارشان توجه بسيار دارد؛ و از اين طريق تئوري ها و چارچوب هايي فراهم مي آورد که به توضيح و پيشبيني رفتار کمك ميکند.

 به عنوان نمونه، رفتارسازماني تئوري هايي را درباره تأثير طراحي شغل بر رضايت شغلي و عملكرد عرضه مي دارد و بينشي را راجع به فنون و کاربرد آنها فراهم مي آورد که مي تواند براي تحرك رفتار انسان در سازمانها در جهت خاص مفيد باشد.

برای شرکت در دوره آموزشی رفتار سازمانی کلیک کنید

 به ديگر سخن، رفتار سازماني طرق طراحي مشاغل به منظور دستيابي به سطح عملكرد و رضايت بالاتر براي افراد را فراهم مي آورد؛ رفتار سازماني به عملكرد و رضايت شغلي کارآنان توجه ويژه دارد و موضوعاتي چون رفتار اخلاقي، بهبود بهره وري، استفاده از تكنولوژي، کيفيت محصولات و خدمات، تنوع نيروي کار، توازن بين کار و زندگي، و مزيت رقابتي در اقتصاد جهاني را در برميگيرد.

 همچنين، رفتار سازماني بررسي محيط پيچيده که انسان ها و سازمانها را براي تحول به چالش ميطلبد را شامل ميشود. يادگيري درباره رفتار سازماني بايد مستمر باشد و يكي از بهترين منابع، يادگيري تجربي يعني يادگيري در محل کار و شغل است

رفتار سازمانی

 

 رفتار سازماني چيست؟

 رفتار سازماني عبارت است از مطالعه افراد و گروه ها در سازمان، اين مطالعه کمك ميکند تا درك بهتري از خود و ساير انسانها در محيط کار حاصل شود.

 رفتار سازماني، همچنين ميتواند ظرفيت بالقوه را براي موفقيت در محيط کاري امروزي، که چالشي، پيچيده، و دائما در حال تغيير، و پوياست توسعه دهد. اما رفتارسازماني از منظر انديشمندان مختلف عبارت است از:

رفتار سازماني به عنوان بررسي رفتار افراد و گروهها در سازمان تعريف ميشود.

رفتار سازماني در علوم رفتاري ريشه دارد و يك رشته علمي کاربردي است که نگرشي اقتضايي در مورد افراد و سازمانها دارد.

رفتار سازماني يك رشته علمي دانشگاهي است و بر پايه هاي علمي بنا شده است و به سازمانها و مباني علمي رفتار سازماني از حدود يك قرن قبل، مشاوران و انديشمندان به بررسي نظام مند مديريت توجه روزافزوني داشته اند.

 با وجود اينكه در اوايل، کانون اصلي توجه بر شرايط فيزيكي کار، اصول اداره، و اصول مهندسي صنايع، متمرکز بود، توجه افراد در دهه ١٩۴٠ براي بررسي در اين رابطه افزايش يافت تا عامل ضروري انساني را در برگيرد.

اين امر زمينه انگيزشي لازم را به وجود آورد تا در رابطه با طرز تلقي افراد، پويايي گروهي، و رابطه بين مديران و کارکنان، تحقيقاتي صورت گيرد. سرانجام، نظام علمي رفتار سازماني به عنوان يك نگرش فراگير به مرحله ظهور رسيد. امروزه، رشته رفتار سازماني به عنوان يك نظام علمي، توجه خود را به درك علمي رفتار افراد و گروه ها در سازمانها معطوف نموده است.

برای شرکت در دوره آموزشی رفتار سازمانی کلیک کنید

چالش هاي مديريت و رفتار سازماني در دنياي امروز

عصر کنوني کـه عـصر "مـديريت دانـش" نـام گرفتـه از ويژگي هايي چـون محـيط پيرامـون به شکل مرتب در حـال تغـيير، نيازهاي متنوع مـشتري، کمبـود شـديد منـابع مـادي، و پيشرفت مستمر علم و فناوري برخوردار است. خصايصي که رفتار سازماني را با چالش هاي تازه اي رو به رو ساخته است که موارد زير از آن جمله اند :

در يك محيط در حال تغـيير، روش سـنتي اداره کردن ديگر مطلوب نيست.آساني که مي خواهند سـازمان هاي کنوني را هدايت کنند  بايد انديشه هاي نو داشته باشند.

نيروي کار، انتظارات مشتري، و سازمان ها در حال تغييرند، لذا مديريت نيز بايد تغيير کند.

مديران قرن بيست و يكم صرفاً با هوشياري و گوش به زنگ بودن، حساس بودن، سخت كوشي، و علاقه به يادگيريِ مستمر، موفق مي شوند.

سازمان هاي امروزي به رهبراني توانمند و برخوردار از هوش عاطفي بالا نيازمندند

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *