اهمیت حسابداری حقوق و دستمزد

اهمیت-حسابداری-حقوق-و-دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

اگر شما دارای کسب و کار هستید و یا در حوضه حسابداری فعالیت میکنید حتما لازم است که با نحوه محاسبه حقوق و دست مزد آشنا شوید. همواره یکی از مهم ترین هزینه های واحد های تولیدی و یاحتی غیر تولیدی محاسبه کردن میزان میزان حقوق و دستمزد کارکنان است.

درواقع هزینه حقوق و دستمزد نشان دهنده سهم نیروی کاری در تولید ، فروش محصولات  بوده و از مهم ترین هزینه های هر موسسه یا شرکت است . وظیفه حسابداران درمورد هزینه  حقوق و دستمزد از ساده ترین و در عین حال با اهمیت ترین آنها است . محاسبه درست این هزینه ها و پرداخت صحیح حقوق و دست مزد از عوامل موثر در تعیین روابط مطلوب بین کارکنان و کارفرما است.

تعریف کارگر (کارمند):

کسی است که به هر عنوان در برابر دریافت حق السعی فرد، حقوق ، سهم سود ، و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند.

تعریف کارفرما :

کسی است که به صورت حقیقی یا حقوقی کارگر یا کارمند به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کارمیکند.

تعریف دست مزد:

عبارت است از مبالغی که برای کار انجام شده در یک مدت زمان مشخص پرداخت یا تعهد میگردد . بنابراین کمیت و کیفیت نیروی کارو هزینه های مربوط به آن از مسئله هایی که همیشه باید کنترل و بررسی بشود تا با پرداخت حقوق مناسب کیفیت و بهره وری کار نیرو های کاری حفظ شود و حتی افزایش یابد .

دست مزد مستقیم :

هزینه کار انجام شده ای که به صورت مستقیم برای ساخت محصول پرداخت می شود به عبارت دیگر دست مزد کارگرانی که مستقیما به ساخت محصول مشغول هستند.

دستمزد غیر مستقیم:

را این گونه بیان میکنند که هزینه نیروی کاری که انجام شده وبه شکل مستقیم به جهت ساخت محصول صرف نشده است و به بیان دیگر دستمزد افراد و کارگران و یا سرپرستان بخش یا دستگاه هایی که معمولا به تعمیر یا نگهداری از آن ها میپردازند و به شکل مستقیم به تولید ویا انجام کار مرتبط نیست  دست مزد غیر مستقیم می گویند.

سیستم حقوق ودستمزد:

مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته  در داخل یک موسسه را که داده های مرطبت به سهم نیروی کار در تولید محصول و یا ارایه دادن یک خدمت را به شکل اطلاعات حقوق و دستمزد تبدیل میکند  را سیستم حقوق و دست مزد میگویند .داده های مختص به سهم نیروی کار عبارت است از :شماره تامین اجتماعی ، ساعت کار ، نام کارمند ، نرخ دستمزد ، اضافه کار ، کسری های بیمه و مالیات و غیره …

برای حساب هزینه حقوق و دست مزد باید اطلاعات و عوامل لیست حقوق و دستمزد را بشناسیم و همچنین علاوه براین باید قوانین و مقرارات مربوط به قانون کار ، بیمه های اجتماعی و مالیات و … را بدانیم . بعضی از دانستنی های مربوط به حقوق و دست مزد شامل مدت کارکرد حقوق پایه ، حق نوبت کار ،  مرخصی استحقاقی ، پاداش ، کار آموزی ، تشویقی ، بیمه ، سهم کارفرما ، بیمه عمر و حوادث ناشی از کار و هزینه های رفاهی کارگران است و همچنین انواع پرداخت ها بر اساس  کار و زمان  سنجی و اطلاعات ثبت شده حسابداری مربوط به حقوق و دستمزد.

 

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *