اهمیت روابط عمومی در سازمان و نحوه سخنرانی

مدیریت-روابط-عمومی-عکس-مقاله

روابط عمومی در سازمان و نحوه سخنرانی 

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که  چرا در سازمان ها یک واحد روابط عمومی وجود دارد ویا تخصص یک مدیر روابط عمومی چه چیزهایی است و به دنبال فنون و اصول برقراری ارتباط منابع بسیاری را مطالعه کرده باشد.

از مهم ترین عواملی که در آینده هر سازمان، موسسه ویا افراد اهمیت اساسی دارد و آن را در رسیدن به اهداف یاری می کند چگونگی رابطه آنها با افراد و سازمان هایی است که با آن ها ارتباط دارند است و هر قدر این ارتباط مستمر و مفید باشد به همان اندازه آن گروه ویا سازمان در رسیدن به اهداف خود موفق تر خواهد بود. پس شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود. معمولا این وظایف به عنوان مجموعه  از فعالیت های ارتباطی صورت می گیرد که می تواند آنها را تحت  عنوان امور فرهنگی و نمایشگاه ها- انتشارات- سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد. روابط عمومی زمانی می تواند نقش راهبردی خود را در سازمان ایفا کند که در تشکیلات و سازمان جایگاه مناسبی داشته باشد .البته در بیشتر سازمان ها روابط عمومی در چارت سازمانی به طور مستقیم زیر نظر مدیر عامل سازمان قرار دارد که این موضوع اهمیت روابط عمومی را نشان میدهد و به عنوان یک عضو راهبردی در سازمان فعالیت میکند.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی کلیک کنید

یکی دیگر از وظایف روابط عمومی ارائه مشاوره به مدیراست که با این کار ضمن تامین اطلاعات مدیر و ارائه راهکارهای مناسب برای چگونگی برخورد وارتباط افراد در سازمان و یا خارج از سازمان مدیر را در تصمیم گیری های صحیح یاری نموده و به عنوان  نیروی کمکی مدیر در برنامه ریزی نقش ایفا میکند. با توجه به اینکه وجود یک مجموعه ویا شرکت وابسته به ارتباط است مدیران معمولا بیشتر وقت خود را در صرف برقراری ارتباط با مشتریان می کند، پس برای ایجاد هماهنگی بین مردم و سازمان به یک روابط عمومی کارآمد و موثر نیاز می باشد. درواقع روابط عمومی پل ارتباطی میان مردم و مدیران می باشد . همانطوری که در تعریف روابط عمومی نیز آمده که روابط عمومی پل ارتباطی و به عنوان یک واسطه اثرگذار درون و بیرون موسسه را به هم مرتبط میکند. روابط عمومی به منزله پیشانی سازمانی بوده و باید دقیقا مشتریان  را در جریان عملکردهای سازمان قرار داده و اطلا ع رسانی دقیق در زمینه فعالیت های سازمان اعلام نماید و نیز از روند تصمیم گیری ها و مصوبات آگاه بوده و در مرکز چرخه اطلاع سازمان قرار داشته باشد تا بتواند اطلاعات دقیق و سریعی را منتشر کند.

 

تعریف روابط عمومى

اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگلیسى public Relations  اولین باردر اتحادیه راه آهن آمریکا به كار برده شد و در ایران نخستین بار در شركت نفت به كار رفته و دفترى در آن شركت ایجاد شد.تعاریف مختلفی از روابط عمومى از سوى كارشناسان و مؤلفان كتاب هاى این رشته بیان شده است از جمله این تعایف .روابط عمومى دانشى است كه به وسیله آن سازمان ها آگاهانه تلاش میکنند، بر مسئولیت اجتماعى خود عمل كنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانى كسانى را كه براى توسعه اهمیت دارد، به دست آورند. در این باره انجمن روابط عمومى آلمان مى گوید: روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر است. انجمن جهانى روابط عمومى هم میگوید: روابط عمومى بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح ریزى شده است كه از طریق آن افراد و سازمان ها مى كوشند تا تفاهم و پشتیبانى كسانى را كه با آنها سرو كار دارند، به دست آورند.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی کلیک کنید

اهمیت روابط عمومی در زمینه سیاست

روابط عمومى، در زمینه سیاسى روز به روز به ابزار مهم در آمدی تبدیل میشود ، مدرس روابط عمومى آمریكا تلاش کرد كه روابط عمومى در پاسخ به مسائل پیچیده گسترش یافته و به صورت یك حرفه در آید. در این جهان  با حجم زیادی از پیام هاى گوناگون و در هم پیچیده، به كسى نیاز است كه این پیام ها را تفسیر و دسته بندی كند و رابط میان گروه هایى باشد كه زبان و ارزش هاى مختلفى دارند . در چنین شرایطی ، روابط عمومى در مقام یك وظیفه مدیریت قرار گرفت، وظیفه اى كه به نحوى بدون نقس صلاحیت آن را دارد، كه میان مخاطبان گوناگون جامعه پیشرفته ما از حق اظهارنظر برخوردار شده اند.

انواع سخنرانی در روابط عمومی
 به طورکلی دو نوع سخنرانی وجود دارد:

  •  سخنرانی هایی که فقط برای سرگرمی هستند.
  • و سخنرانی هایی که دارای اطلاعاتی علمی یا تخصّصی هستند، مثل کنفرانس های علمی و فنّی.

اصول روابط عمومی و سخنرانی

  • آمادگی داشتن: از قبل تعیین کنید که چه می خواهید بگویید و خود را برای ارایه سخنرانی آماده کنید.
  • تهیّه طرح : طرحی از نکات اصلی موضوع سخنرانی خود داشته باشید.
  • تناسب لحن: لحن خود را با  سبک  سخنرانی یکسان کنید. وقتی در کنفرانس علمی آموزشی هستید محکم و صریح سخن بگویید. از
  • لحن محاوره ای برای کنفرانس هایی که جنبه سرگرمی دارند، استفاده کنید.
  • تأکید نکات کلیدی: برای تأکید بر روی بعضی بخش های سخنرانی و نکات، صدای خود را بالا و پایین ببرید در واقع زیرو بم صدای خود را تغیر دهید .
  • بیان کامل جملات: در سخنرانی تان از جملات کامل استفاده کنید و کلمات را متوالی و بدون توقف بیان کنید.
  • ایجاد سوال: برای ایجاد توجّه شنوندگان سؤالاتی را مطرح کنید.
  • موضوع سخنرانی خود را بشناسید: در نظر داشته باشید که سخنران همیشه باید بیشتر از شنوندگان در مورد موضوع سخنرانی آگاهی داشته باشد.
  •  صدای قسمت های مهم سخنرانی خود را مشخص کنید: بر روی آنها تأکید کنید و مطمئن باشید که تمام موارد را ذکر کرده اید.

 

  • درصورتی که سخنرانی خود را حفظ نیستید، می توانید نکات اصلی را یاد داشت برداری کنید. نوشته  های خود را با فونت ۲۰ یا بزرگ تر تایپ کنید.تا در صورتی که  کمی از یاد داشت های خود دورتر ایستاده به راحتی بتوانید بخوانید و آماده به نظر برسید .سخرانی از روی یادداشت های تیتر وار این حسن را دارد که مجبور میشوید محتوای بین تیتر هارا پرکنید و به سخنرانی خود تازگی و پویایی ببخشید.

نکته:

  بسیاری از شنوندگان متوجّه اشتباهات لفظی و معمول شما نمی شوند، بنابراین در طی سخنرانی هرگز از اشتباهات خود عذرخواهی نکنید. مگر این که کمبود یا اشتباهی باشد که بخواهید سریعاً آن را رفع کنید.

شنیدن در یادگیری های مهم نقشی زیادی دارد. بنابراین نشان دادن تصاویر برای کسی که چشمان خود را بسته تا به طور دقیق به سخنران گوش کند بی فایده است. بنابراین بیشتر متن سخنرانی را باید نکات تشکیل دهند نه تصاویر.با استفاده از متن سخنرانی حاضران را به نکته های اصلی آگاه کنید و از تصاویر برای نمایش نکته های خاص برای درک بهتر مطلب استفاده کنید.تصاویر بی معنی را به شنوندگان نشان ندهید. مثلاً عکس یک فسیل خاص را برای دانشجویان زمین شناسی گرایش آب های زیر زمینی نشان ندهید. چون بیشتر آنها نمی دانند که آیا تصویر فسیل صحیح انتخاب شده است یا نه. بنابراین توجهی به آن نمی کنند.سعی کنید تصاویر یا نمودارهای بسیار پیچیده یا بسیار کوچک را نشان ندهید. اگر مجبور به نشان دادن یک چنین تصاویری شدید، سخنران باید در مورد موضوع، توضیح کافی بدهد.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *