اهمیت مدیریت روش EPC

علت‌ پيش‌ رفتن‌ بازار كار به‌ سوي‌ قراردادهاي‌ EPC

اولين‌ دليل‌ اطمينان‌ كارفرما يا صاحب‌ كار از مبلغ‌ نهايي‌ و زمان‌ قطعي‌ پايان‌ كار است‌. تغييرات‌زمان‌ در پروژه‌هايي‌ كه‌ به‌ روش‌ EPC اجرا مي‌شوند بسيار كم‌ است‌ زيرا جريمه‌ هايي‌ درنظر گرفته‌ شده ‌براي‌ طرفين‌ در قرارداد زيادهستند..‌در قراردادهاي‌ نوع‌ EPC اين‌ جريمه‌ها واقعاً اجرا مي‌شوند و طرفين‌ همگي‌ دنبال‌ آن‌ هستند كه‌ آن‌ پنالتي‌ها را پرداخت‌ نكنند. در زماني‌ كه‌ استفاده‌ از سرمايه‌ خصوصي‌ در اجراي‌ فايننس‌ مطرح‌ است‌، قطعاً بايد از قراردادهاي‌  نوع‌ EPC استفاده‌ كرد. يكي‌ از موارد ديگري‌ كه‌ در EPC وجود دارد، جلوگيري‌ از لوث‌ مسئوليت‌ و تقسيم‌ كار است‌. اصولاً در قراردادهاي‌ نوع‌ EPC مسئوليت‌ از يك‌ مؤسسه‌ خواسته‌ مي‌شود و به‌ عبارت‌ ديگر مسئوليت ‌تكه‌تكه‌ نمي‌شود. در نتيجه‌ مسئوليت‌ در عملكرد، آزمايش‌ و كارايي‌ و تجهيزات‌ به‌ طور كامل‌ برعهده‌ پيمانكار است‌.

روش EPC

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت قراردادهای EPC کلیک کنید.

پیش نیازهای لازم برای اجراء پروژه به روش EPC

1- در پروژه هایEPC  باید در ابتدای کار مطالعات اولیه پروژه و یا Feasibility Study  به همراه طراحی مفهومی یاConceptual Design انجام شده باشد چراکه در غیر اینصورت ارائه قیمت در فرصت محدود برگزاری مناقصه امکان پذیر نمی شود. همچنین مبانی پروژه در مدارک مناقصه باید به طور کامل تثبیت شود. در روش EPC انجام تمام یا بخشی از مراحل مختلف کارهای مهندسی پروژه ( مقدماتی یا مفهومی ، اولیه یا بنیادی و تفصیلی یا جزییات ) مد نظر  است .

2- توانایی دستگاه اجرایی در تعریف دقیق و کامل پروژه و تفاهم دوجانبه بین دستگاه اجرایی و پیمانکار در خصوص محدوده و هدف پروژه بررسی شود.

3- توانمندی دستگاه اجرایی از جهت مدیریت پروژه سنجیده شود.

4- تامین اعتبار مورد نیاز و دسترسی به آن در موعدهای از قبل تعیین شده امکان پذیر باشد.

5- وجود پیمانکار توانمند که دارای ویژگی های یک پیمانکار عمومی و یک مشاور (طراح) به صورت همزمان باشد .

6- مشخصات و الزامات فنی استاندارد و تثبیت آن در ابتدای کار وجود داشته باشد.

    امروزه پروژه هایEPC در داخل کشور رشد فزاینده ای داشته و به علت مزایای اصلی آن یعنی اطمینان از قیمت نهایی و تاریخ قطعی اتمام طرح با استقبال بیشتری مواجه می شوند . نکته حائز اهمیت در مورد انتخاب روش اجرای پروژه ها توجه به فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای اجرایی ساختن آن هاست. بنابراین در صورتی که شرایط پروژه ایجاب نماید روش EPCیا طرح و ساخت می تواند روش مناسبی برای اجراء باشد، البته به شرطی که زیرساخت های مورد نیاز جهت تحقق آن در کشور بوجود آمده باشد. در غیراینصورت این روش نیز همانند روش سه عاملی قبلی ( کارفرما ، مشاور و پیمانکار ) که فاقد هرگونه اشکال محتوایی و فنی بود، محکوم به شکست خواهد بود .

زیرساخت های مورد نیاز جهت موفقیت روش EPC و سایر روش های نوین مدیریتی برای اجراء پروژه ها شامل زیرساخت های آموزشی ، مدیریتی ، اقتصادی ، قانونی ، اجتماعی و فرهنگی است و فقدان یا ضعف هریک از این عامل ها می تواند موفقیت طرح را با اشکالات جدی مواجه سازد. بنابراین لازم است تا زمینه آشنایی مدیران و کارشناسان با روش های علمی و نوین مدیریتی فراهم شده و پیمانکاران موجود با تقویت توان مهندسی خود قادر باشند تا بدون دخالت سایر مشاورین،پروژه ها را با کیفیت مطلوب اجراء کنند.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت قراردادهای EPC کلیک کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *