برخی از مهم ترین مفاد قوانین تامین اجتماعی

در این مقاله به 10 ماده از قوانین تامین اجتماعی میپردازیم

اشنایی با قوانین تامین اجتماعی

ماده ١:

 به منظور اجراء و تعميم و گسترش انواع بيمـه هـای اجتمـاعی و اسـتقرار نظـام هماهنـگ و متناسـب بـا برنامـه هـای تامین اجتماعی ، همچنـين تمرکـز وجـوه و درآمـدهای موضـوع قـانون تأميناجتماعی و سرمايه گذاری و بهـره بـرداری از محـل وجـوه و ذخـاير ، سـازمان مسـتقلی بـه نـام (سازمان تأمين اجتماعی ) وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  کـه در ايـن قـانون (سازمان) ناميده می شود ، تشکيل می گردد . سـازمان دارای شخصـيت حقـوقی و اسـتقلال مـالی و اداری است و امور آن منحصراً طبق اساسنامه ای که به تصويب هيأت وزيران می رسد اداره خواهد شد.

برای ثبت نام در دوره آشنایی با قوانین تامین اجتماعی کلیک کنید

ماده ۲: تعاريف:

  1. بيمه شده شخصی است که رأساً مشمول مقررات تأمين اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی بـه عنوان حق بيمه حق استفاده از مزايای مقرر در اين قانون را دارد .
  2. خانواده بيمه شده شخص يا اشخاصی هستند که به تبع بيمه شده از مزايای موضوع اين قانون استفاده می کنند.
  3.  کارگاه  محلی است که بيمه شده به دستور کارفرما يا نماينده او در آن جا کار می کند.
  4. کارفرما  شخص حقيقی يا حقوقی است که بيمه شده به دستور يا به حساب او کار می کند.کليه کسانی که به عنوان مدير يا مسؤول عهده دار اداره کارگاه هستند نماينده کارفرمـا محسـوب می شوند و کارفرما مسؤول انجام کليه تعهداتی است که نمايندگان مزبور در قبال بيمـه شـده بـه عهده می گيرند .
  5. مزد يا حقوق يا کارمزد  در اين قانون شامل هر گونه وجـوه و مزايـای نقـدی يـا غيـر نقـدی مستمر است که در مقابل کار به بيمه شده داده می شود.
  6. حق بيمه عبارت از وجوهی است که به حکم اين قانون و برای استفاده از مزايـای موضـوع آن به سازمان پرداخت می گردد .
  7. بيماری ، وضع غير عادی جسمی يا روحی است که انجام خدمات درمانی را ايجاب می کند يـا موجب عدم توانايی موقت اشتغال به کار می شود يا اين که موجب هر دو در آن واحد می گردد .
  8. حادثه از لحاظ اين قانون اتفاقی است پيش بينی نشده که تحت تأثير عامل يا عوامل خارجی در اثر عمل يا اتفاق ناگهانی رخ می دهد و موجب صدماتی بر جسم يا روان بيمه شده می گردد .
  9. غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می شود که در ايام بارداری ، بيماری و عدم توانـايی موقـت اشتغال به کار و عدم دريافت مزد يا حقوق به حکم اين قانون به جای مزد يا حقوق به بيمـه شـده پرداخت می شود.
  10. وسايل کمک پزشکی (پروتز و ارتز) وسايلی هستند که بـه منظـور اعـاده سـلامت يـا بـرای جبران نقص جسمانی يا تقويت يکی از حواس به کار می روند .
  11. کمک ازدواج مبلغی است که طبق شرايط خاصی برای جبران هزينه های ناشـی از ازدواج بـه بيمه شده پرداخت می گردد .
  12. کمک عائله مندی مبلغی است که طبق شرايط خاص در مقابل عائله مندی توسط کارفرما به بيمه شده پرداخت می شود .
  13. از کار افتادگی کلی عبارت است از کاهش قدرت کار بيمه شده به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق يا کار ديگری بيش از يک سوم از درآمد قبلی خود را به دست آورد .
  14. از کار افتادگی جزئی عبارت است از کاهش قدرت کار بيمه شده به نحوی که بـا اشـتغال بـه کار سابق يا کار ديگر فقط قسمتی از درآمد خود را به دست آورد .
  15. بازنشستگی عبارت است از عدم اشـتغال بيمـه شـده بـه کـار بـه سـبب رسـيدن بـه سـن بازنشستگی مقرر در اين قانون .
  16. مستمری عبارت از وجهی است که طبق شرايط مقرر در اين قانون بـه منظـور جبـران قطـع تمام يا قسمتی از درآمد به بيمه شده و در صورت فوت او برای تأمين معيشت بازمانـدگان وی بـه آنان پرداخت می شود .
  17. غرامت مقطوع نقص عضو ، مبلغی است که به طور يک جا برای جبران نقص عضو يا جبـران تقليل درآمد بيمه شده به شخص او داده می شود .
  18. کمک کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمين هزينه های مربوط به کفن و دفـن بيمه شده در مواردی که خانواده او اين امر را به عهده می گيرند پرداخت می گردد .

 

ماده ۳ تأمين اجتماعی:

 موضوع اين قانون شامل موارد زير می باشد :

 الف ـ حوادث و بيماری ها .

 ب ـ بارداری  .

 ج ـ غرامت دستمزد.

 د ـ از کار افتادگی.

 ه ـ بازنشستگی .

 و ـ مرگ.

 

ماده ۴ مشمولين اين قانون عبارتند از :

 الف ـ افرادی که به هر عنوان در مقابل دريافت مزد يا حقوق کار می کنند .

 ب ـ ملغی شده است  .

 ج ـ دريافت کنندگان مستمری های بازنشستگی ، ازکار افتادگی و فوت .

برای ثبت نام در دوره آشنایی با قوانین تامین اجتماعی کلیک کنید

ماده ۵:

بيمه اتباع بيگانه که طبق قوانين و مقررات مربوط در ايران به کار اشتغال دارند تابع مقررات اين قانون خواهد بود  مگر در موارد زير :

  •  درصورتی که بين دول متبوع آنان و دولت جمهوری اسلامی ايران موافقت نامه های دوجانبه يا چند جانبه تأمين اجتماعی منعقد شده باشد که در اين صورت طبق موافقت نامه عمل خواهد شد .
  •  هرگاه تبعه بيگانه طبق گواهی مقامات متبوع خود در مدت اشتغال در ايران در کشور خود يا در کشور ديگر در موارد پيش بينی شده در ماده ۳ اين قانون کلاً يا بعضاً بيمه شـده باشـند کـه در ايـن صورت در همان موارد از شمول مقررات اين قانون معاف می باشند

ماده ۶:

اجرای هريک از موارد مندرج در ماده سه اين قانون درباره روستاييان و افراد خانواده آنهـا بـه تدريج در مناطق مختلف مملکت و به تناسب توسعه امکانات و مقـدورات سـازمان بـه پيشـنهاد هيـأت مديره و تصويب شورای عالی سازمان با توجه به ماده ۱۱۷ اين قانون خواهد بود.

ماده ۷:

افراد شاغل درفعاليت هايی که تاتاريخ تصويب اين قانون مشمول بيمه های اجتماعی نشده اند به ترتيب زير به پيشنهاد هيأت مديره و تصويب وزير رفاه اجتماعی مشـمول مقـررات ايـن قـانون قـرار خواهند گرفت .

ماده ۸:

 بيمه افراد و شاغلين فعاليت هايی که تا تاريخ تصويب اين قانون بـه نحـوی از انحـاء مشـمول  مقررات قانون بيمه های اجتماعی يا قانون بيمه های اجتماعی روستائيان قرار گرفته اند بـا توجـه بـه مقررات اين قانون ادامه خواهد يافت .

ماده ۹:

 انجام تعهدات ناشی از موارد مذکور در بند (الف و ب) ماده سه اين قـانون بـه عهـده سـازمان  تأمين اجتماعي می باشد .

ماده ۱۰:

از تاريخ اجرای ايـن قـانون سـازمان بيمـه هـای اجتمـاعی و سـازمان بيمـه هـای اجتمـاعی روستائيان در سازمان تأمين اجتماعی ادغام می شوند و کليه وظـايف و تعهـدات و ديـون و مطالبـات و بودجه و دارايی و کارکنان آنها با حفظ حقوق و سوابق و مزايای استخدامی خود که تا تاريخ تصـويب و اجرای آيين نامه موضوع ماده ۱۳ اين قانون معتبر خواهد بود به سازمان منتقل می گردند .

برای ثبت نام در دوره آشنایی با قوانین تامین اجتماعی کلیک کنید

 

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *