بررسی اجمالی مدیریت رفتار سازمانی

مدیریت رفتار سازمانی

سازمان

زمانی که حرف از  رفتار سازمانی میزنیم ، ابتدا باید  تعریف خودمان را از کلمه سازمان مشخص کنیم.

سازمان به مجموعه‌ای از افراد میگوییم  که با هماهنگی هم فعالیت می‌کنند تا به هدف‌های فردی و جمعی برسند. رفتار سازمانی در این جا معنی پیدا میکند. تلاش انسانها برای ایجاد همبستگی  بین انسانها و ساختارهای انسانی، بین فرد و سازمان.

مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior را میتوان به عنوان کلیدی‌ترین و اصلی ‌ترین درس‌ها مدیریت دانست.

جهت شرکت در دوره رفتار سازمانی کلیک کنید

درس مدیریت رفتار سازمانی با به کارگیری و استفاده از دانسته های علمی، می‌کوشد مجموعه‌ای از مبانی اولیه رفتارشناسی در محیط سازمانی و رفتارشناسی فردی بیان کند.

تعریف مدیریت رفتار سازمانی :

مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior یکی از درس‌های پایه مدیریت است که سالهاست تقریباً در کلیه دوره‌های مدیریتی در سراسر جهان، تدریس میشود.

با اطمینان میتوان گفت هیچ دوره مدیریت MBA  را نمیبینید که یکی از سر فصل های آن مدیریت رفتارسازمانی نباشد،مقالات ‌های بسیار متنوعی با عنوان مدیریت رفتار سازمانی نوشته شده‌اند و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.اما بی‌تردید شناخته‌ شده ‌ترین منبع در میان آنها، مدیریت رفتار سازمانی استیفن رابینز است.

مدیریت رفتار سازمانی را یک علم است؟

به سادگی و مستقیم نمیتوان گفت این موضوع را، اما اگر بخواهیم کمی راحت برخورد کنیم، باید بگوییم که نه! مدیریت رفتار سازمانی یک علم مستقل نیست.به معنایی که فیزیک و جامعه شناسی و فلسفه و مهندسی الکترونیک علم هستند، نمی‌توان مدیریت رفتار سازمانی را یک علم مستقل بیان کرد. اکثر رشته‌های علمی، از رشته‌های دیگر مطالب و یافته‌های مختلف را وام میگیرند و مورد استفاده قرار می‌دهند. اما معمولاً بخش‌هایی از آن علوم هم، به خودشان اختصاص دارد.

ما در یک درس مستقل، به حوزه‌های مختلفی که مدیریت رفتار سازمانی آنها را به خدمت گرفته است، خواهیم پرداخت.

موضوعاتی در رفتار سازمانی مطرح می‌شوند کدامند؟

می‌توان گفت که مدیریت رفتار سازمانی، همه‌ی مباحث خود را به سه دسته‌ی کلیدی تقسیم می‌کند:

  • فردی
  •  گروهی
  •  سازمانی

این موضوع از چه زمانی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفت؟

دانشمندی به نام چستر بارنارد، با مطالعات و تحقیقات خود ثابت کرد رفتار انسانها در محیط سازمان، با رفتار آنها خارج از محیط سازمان باید متفائت باشد.به عبارت دیگر بسیاری از ما در سازمانها، شخصیت و رفتار متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذاریم. چستر بارنارد، همچنین تاکید داشت که در تحلیل رفتار انسانها در سازمان، نمی‌توان همه انگیزه‌های انسانها را در فاکتورهای  اقتصادی خلاصه کرد.

مدیریت سازمانی مختص کیست؟

حتما لازم نیست مدیر باشیم یا دانشجو تا به مباحث درس رفتار سازمانی نیازمند باشیم. هر کسی در هر مجموعه ‌ای فعالیت می‌کند، لازم است با مبانی رفتار سازمانی آشنا شود. ترک انزوای فردی و شروع زندگی اجتماعی، به معنی این است که نیاز به دانش رفتار سازمانی احساس میشود.

جهت شرکت در دوره رفتار سازمانی کلیک کنید

سرفصل های این درس مشخص میکند که حوزه‌های بسیار کاربردی متعدد و متنوعی در آن مطرح می‌شوند مثل:

  انواع تصمیم گیری: چه زمانی تصمیم می‌گیریم؟ چه زمانی منطقی و چه زمانی احساسی؟

  تعارض و مواجهه در سازمانافراد مدام در سازمان خود با تعارض مواجه هستند. زمانی که خواسته‌های آنها،‌ همسو نیست.

همواره گفته شده که تعارض، باید در یک سطح مناسب در سازمان وجود داشته باشد. اگر بیش از حد باشد، کارایی در سازمان کاهش پیدا می‌کند و انرژی سازمان با اصطکاک سازمانی تلف می‌شود و اگر کم باشد نشانه مشکلات دیگری در سازمان است . از جمله خستگی و ناامیدی کارکنان و بی‌انگیزگی  و یا سیستم مستبد مدیریتی که همه ترجیح می‌دهند حرف‌ها و نظرات مدیر را تکرار کنند.

  •   مزایا و فواید کار تیمی :کار تیمی و فرصت‌ها و چالش های  ناشی از کار تیمی.
  •   فرهنگ سازمانیدر سازمان و در صنعت ،در کشور، چه فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی حاکم است؟ مدیران یک سازمان، کدام‌ فاکتورهای فرهنگی را باید در تصمیم‌گیری ها و رفتارها و الگوهای مدیریتی خود لحاظ کنند.
  • رهبریدلیل نیاز به این مهارت سبک‌های مختلف رهبری و سایر مطالب مرتبط است
  •  رفتارهای غلط کارمندان و مدیران در سازماناین مسئله که چرا کارمندها در سازمان کم کاری میکنند؟ به دارایی‌های سازمان اسیب میزنند؟ در حاشیه زندگی می‌کنند؟
  •  انگیزش:نظرات متفاوت انگیزش و این موضوع که چرا کارمندان برای کارها شوق دارند و برای بعضی دیگر هیچ تمایلی ندارند؟
  •   استرس کاری و نحوه مواجهه با آن، از جمله موضوعاتی است که معمولاً جایگاه آن درس رفتار سازمانی است .

شخصیت و شخصیت شناسی اگر چه موضوعی بسیار عمیق و گسترده است، اما در حد اولیه و پایه، به صورتی که تشخیص کلی الگوهای شخصیتی یک همکار برای ما امکان پذیر بوده و یا خطای کمتری در استخدام نیروی انسانی وجود داشته باشد، در این درس مورد بحث قرار می‌گیرد.

  تعادل بین کار و زندگی از جمله بحث‌هایی است که طی سالهای اخیر، پس از توجه رسانه‌ها و خانواده‌ها به این امر، به مجموعه عناوینی که تحت عنوان رفتار سازمانی تدریس می‌شود، افزوده شده است.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *