تجزیه و تحلیل صورت های مالی به چه صورت می باشد؟

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

یکی از شیوه هاي اصلی تحلیلگران مالی در ارزیابی شرکتها استفاده از صورتهاي مالی آنهاست. تحلیلگران صورتهاي مالی یک شرکت را میگیرند و با اقدامات مقایسه اقدام به تجزیه و تحلیل آنها میکنند. در تجزیه و تحلیل شرکتها سعی می شود وضعیت سود آوري، ریسک مالی، وضعیت تولید و فروش ، وضعیت بدهی و حاشیه سود شرکت تماما بررسی شود. ذینفعان شرکت اعم از سهامداران، بستانکاران و افراد طرف معامله با شرکت می توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل هاي انجام شده بر روي صورتهاي مالی یک شرکت خود را در موقعیت مناسبی با آن قرار دهند. اگر ریسک مالی شرکت بالا باشد سهامداران ممکن است اقدام به فروش سهام خود کنند و یا بستانکاران سعی میکنند اعتبار کمتري به شرکت بدهند و یا در مقابل وضعیت بستانکاري خود بازدهی بیشتري را طلب کنند.

جهت شرکت در دوره تجزیه و تحلیل صورت های مالی کلیک کنید

 تجزیه و تحلیل صورت های مالی به دو گروه زیر تقسیم می شود.

الف) تجزیه و تحلیل افقی: این نوع تجزیه و تحلیل، اطلاعات صورتهاي مالی را براي چند دوره مالی بر مبناي اطلاعات سال پایه بیان میکند و موفقیت در هر دوره مالی با مقایسه اطلاعات سنوات قبل بررسی میشود و خود به دو دسته صورتهاي مالی مقایسهاي و بررسی روند تقسیم میگردد.

1. صورتهاي مالی مقایسه اي: به تجزیه و تحلیل صورت های مالی در دو دوره متوالی انتسابمی گردد، تحلیل کنندگان مالی تغییر مطلق ارقام صورتهاي مالی و همچنین درصد تغییر از یک سال به سال دیگر را محاسبه میکنند، بدین ترتیب اطلاعات جامعتري از صورتهاي مالی استخراج می گردد.

2. بررسی روند: در ایــن بررسی روند اقلام مهم مندرج در صورتهاي مالی با مبناي قراردادن سال پایه بررسی می گردد به همین دلیل واحدهاي تجاري در اغلب موارد ارقام مقایسهاي براي دورههاي متوالی 5 تا 10 ساله را ارائه میکنند تا مقایسه هاي بیشتري در مورد آن انجام پذیرد. این تجزیه و تحلیل دارای اهمیت بیشتري از تحلیل صورتهاي مالی مقایسهاي در دو دوره متوالی است، زیرا دورهها بیشتر روند ارقام را بهتر منعکس میکنند، تغییر از یک دوره مالی به دوره مالی بعد ممکن است الزاماً بخشی از یک روند کلی محسوب نشود چون ممکن است این تغییر در شرایط غیر عادي اقتصادي با وقوع چند رویداد بدون تکرار ایجاد شده باشد، مثلاً افزایش قابل ملاحظه در سود هر سهم سال جاري ممکن است ناشی از فروش اوراق بهاداري باشد که چند سال قبل خریداري شده است، که در سالهاي آتی تکرار نگردد بنابراین مقایسه سود خالص در یک دوره 5 ساله ممکن است این حقیقت را که افزایش سود در سال جاري در روال عادي عملیات نبوده است آشکار سازد.

جهت شرکت در دوره تجزیه و تحلیل صورت های مالی کلیک کنید

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

جهت شرکت در دوره تجزیه و تحلیل صورت های مالی کلیک کنید

ب) تجزیه و تحلیل عمودي: در تجزیه و تحلیل عمودي تمام اطلاعات مندرج در یک صورت مالی نسبت به ارقام همان صورت مالی بررسی می گردد و به دو گروه صورتهاي مالی استاندارد و تجزیه و تحلیل نسبتهاي مالی تقسیم می گردد.

1. صورتهاي مالی استاندارد: در این نوع تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات مندرج در یک صورت مالی خاص بعنوان درصدي از یک رقم شاخص از همان صورت مالی بیان می گردد براي مثال در صورت سود و زیان تمام اقلام بر حسب درصدي از فروش بیان میشوند یا در ترازنامه بعنوان درصدي از جمع دارائیها بیان میگردد.

2. تجزیه و تحلیل نسبت هاي مالی: روابط دو یا چند رقم از یک صورت مالی را تجزیه و تحلیل نسبت هاي مالی گویند که امروزه بطور گستردهاي مورد استفاده قرار میگیرد . معمولاً نسبتهاي مالی براي ارزیابی چهار جنبه از عملیات محاسبه میشوند . این چهار جنبه عبارتند از:1. نقدینگی 2. فعالیت 3. اهرم مالی4. سود آوري می باشد.

مؤسسه خرد اقدام به ارائه دوره تجزیه و تحلیل صورت های مالی نموده است. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک تجزیه و تحلیل صورت های مالی دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *