ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی و انواع آن

ترکیب بندی

معر فی ترکیب بندی

در هر تصویر یک موضوع اصلی وجود دارد که عناصر دیگر تابع موضوع اصلى و در جهت ارتقاء اهمیت عنصراصلی عمل مى‌کنند. در قرار گیری عوامل تصویر در کنار هم از دانش کمپوزیسیون و یا ترکیب بندی استفاده می شود.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

يک عکس زمانی بيشترين تأثير را خواهد داشت که از ترکيب بندی مناسبی برخوردار باشد. چيزهای زيادی بايد فرابگيريدتا بتوانيدعکسی با ترکیب بندی موفق ارائه نماييد. اين کار جز با سعی و کوشش و تکرار به انجام نمی رسد. مهمترين نکته هماهنگی بين فرم ومحتواست، برای رسيدن به اين هماهنگی ممکن است راههای فراوانی وجود داشته باشد. در بسياری از موارد رعايت اصول و قوانين رايج تصوير، بهترين نتيجه را دربر دارد، اما گاهی میبينيم که اساتيد بزرگ پس از سالها کار با تسلطی که به عوامل تصوير پيدا میکنند قوانين تازهای می آفريننداما. سعی کنيد ابتدا اصول را بياموزيد، بدون دانستن قواعد گذشته، نوآوری معنايی ندارد. عکاسی فيلمی وديجيتال باوجودتفاوتهايی که در شيوه ثبت تصوير دارند، ازروش واصول مبانی زيبايی شناسی (نقطه، خط ، سطح ، بافت، ريتم ، رنگ و …) وترکیب بندی يکسان پيروی میکنند.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

ترکیب

خطوط در ترکیب بندی

خط ها معمولا  از ديگر عناصر بصری ارزش بيشتری دارند و در محل برخورد و حدفاصل خطها، معمولا تاريک ــ روشن و يا رنگهای متضاد يا رنگ هايی که تفاوت چشمگيری دارند، خطوط واضحی ديده میشود و تصاوير، موجوديت خود را مديون آشکارترين خطوطی هستند که گاهی با طول، زمانی با قدرت و قوت و گاهی با تعداد خود به مؤثرترين شکل در ترکیب بندی آنها شرکت میکنند و خطهای کوتاه، محو، کمرنگ، نمیتوانند سبب جلب توجه شوند.

خطوط افقی، آرامبخش بوده و کمتر به چشم میخورند و فعاليت زيادی از آنها احساس نمی شود. اگر تصويری دارای چندين خط افقی باشد، ازعکس آرامش، سنگينی و يکنواختی احساس می شود. و هنگامی که اين خطوط در قسمت بالای تصوير جمع شده باشد، سنگينی فوقالعادهای به آن خواهد بخشيد اجسام عمودی ساکن و بیحرکت، حس تعادل ، استحکام و استواری را نمايش می دهند. اين مشاهدات، ما را به پذيرفتن خط قائم به عنوان نماد قدرت، استحکام ، صلابت و استواری هدايت میکند. میتوان گفت که دو خط افقی وعمودی، ساختار بصری و استخوانبندی تصوير را می سازند و به کمک خط مايل، نيرو و تحرک ويژه و مطبوعی کسب می کنند.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

نظم در ترکیب بندیی

در ترکیب بندی عکس، از بینظمی و اغتشاش بصری بايد دوری جست و فراموش نکرد که در بيشتر موارد، زيبايی در سادگی است. موضوعی که برای عکاسی درنظر گرفته میشود، از فرمها و خطوطی تشکيل شده که در ميان آنها تعداد کمی با يکديگر تناسب و ارتباط هماهنگی نسبت به کل ترکيبب ندی را دارند و در نتيجه هر عکس تصادفی که بدون دخالت ذوق و فکر گرفته شود، از جنبه تناسبات هماهنگ و نظام و ترکیب، ِ دارای وضعيت مطلوبی نيست.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

انواع ترکیب بندی-کمپوزیسیون

1-ترکیب بندی قرینه

نخستین و در عین حال ساده ترین نوع ترکیب بندی است، این خود نوعی برخورد ساده با مفهوم "توازن" است، این نوع ترکیب معرف زمان، محیط و ذهنیتی آرام، متعادل، موزون و ایستا است و همواره ذهن هنرمند مضطرب، نامتعادل و پویاست، ترکیب بندی قرینه کمتر در آثار هنرمندان مشاهده می شود.

2-ترکیب بندی مدور

دایره را نمادی از آسمان و عالم ملکوت می دانند، در طبیعت، این شکل سیال و بدون زاویه را میتوان به هنگام بهار، زمانی که قطرات درشت باران روی سطح آب می چکد، شاهد بود نیز اگر دستمان را از ناحیه کتف در فضا بچرخانیم متوجه به وجود آمدن دایره خواهیم شد. مسلمانان به هنگام مناسک حج، در حرکتی دوار کعبه را می ستایند، ار نظر هندسی این شکل دارای مقاومت و استحکام است و به قول کاندنیسکی دایره ، شکل گسترش یافته یک نقطه است.

3- ترکیب بندی متقاطع

از تقاطع خطوط عمودی و افقی در یک تناسب حاصل می شود،ترکیب بندی متقاطع تضادی  را در بر دارد، تضاد بین ایستایی و نرمش.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

4-ترکیب بندی مثلثی

این نوعترکیب بندی از جهات بسیاری با ترکیب بندی قرینه شباهت دارد ولی از قوانین آن پیروی نمی کند و به لحاظ ایستایی از استحکام استثنایی برخوردار است.

5- ترکیب بندی اریب

حرکت اریب در تصویر، نمایشی از عدم ایستایی و تعادل است. حرکت اریب اگرچه در وهله نخست حکایت از ریزش، عدم پایداری و نابسامانی دارد، ولی همین عوامل منفی، در ذهن هنرمندی خلاق تبدیل به فضایی سازنده و مثبت گشته و به مثابه یک بیانیه تصویری قابل تعمق در می آید.

 

6- ترکیب بندی متمرکز و غیرمتمرکز

اگر در روی سطح کاغذی که در اختیار داریم یک نقطه ایجاد نماییم، تمام توجه به آن نقطه معطوف می گردد. حال با تمرکز و پراکندگی این نقاط می توانیم هویتی جانبخش به کار بدهیم.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

7- ترکیب بندی حلزونی

ترکیب بندی

که از نام آن پیداست که به چه شکل صورت می گیرد. یکی از ابزارهایترکیب بندیبندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است. استفاده از این  تکنیک در سوژه هایی که با نقاط طلایی سازگار نبوده اند قابل استفاده است. 

8- ترکیب بندی مواج

ترکیب بندی های مواج به دو گونه معرفی می شوند : نخست ترکیبی که معرف التهاب و اضطراب درون است مثل آثار ونگوگ و دیگری ترکیب بندیهای مواجی که به تنظیمی موزون و حساب شده.

9-ترکیب بندیمنتشر

فضا به مفهوم نیوتونی خود که همه چیز را به صورت توپر، ایستا و غیر قابل نفوذ معرفی می کند مطرح نیست بلکه در این نوع از ترکیب بندی فضا به مفهوم تداوم زمان و فضا نزدیک و در کل تصئیر تبیین می گردد، در ترکیب "منتشر" نقطه عطف، فضای مثبت و منفی، نور، متمرکز و ایستایی جایی ندارد و به عوض تداوم گسترش، استمرار و پویایی جایگزین آن شده است.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *