تصميم‌گيري و برخی از تکنیک های آن

‌تصمیم گیری

در ساده‌ترین شکل، تصمیم گیری، به معنی انتخاب کردن بین دو یا چند اقدام مختلف است.در فرایند گسترده‌تر حلِ مسئله، تصمیم گیری شامل انتخاب بین راه‌حل‌های ممکنِ یک مسئله می‌شود. ممکن است تصمیم گیری با روندی شهودی یا استدلالی یا ترکیبی از این دو، انجام شود.تصمیم‌گیری بخش مهمّی از زندگی را تشکیل می‌‌دهد، ما هر روزه خود بارها مجبور به تصميم‌گيري های کوچک و بزرگ هستیم، تصمیمات، زندگی ما را شکل می‌دهد، ما از طریق انتخاب‌ها و تصمیم‌هایمان قدرت می‌گیریم.

تصمیم‌ گیری قضاوت و انتخاب بین دو یا چند چیز و یا راه حل است که هرکس در زندگی شخصی و محیط کار و اجتماع خود با هر مقام و مسوولیتی که باشد انجام می‌دهد و گاه می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. تصميم‌گيري نشانه‌ی رشد و بلوغ و مسئولیت پذیری افراد است. تصميم‌گيري درست و سنجیده موجب شادی و احساس موفقیت در فرد شده و سازگاری و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و این حالت نه تنها در تصمیم‌گیرنده، بلکه در اطرافیانش اثر مثبت گذاشته و بهداشت روانی فرد و اعضای خانواده را تامین می‌کند.

جهت شرکت در دوره تکنیک های تصميم‌گيري و حل مساله کلیک کنید

تصميم‌گيري

تصميم‌گيري چند هدفه (MODM)

در اين مدلهاي تصميم‌گيري چندين هدف به طور همزمان جهت بهينه شدن ، مورد توجه قرار مي گيرند. مقياس سنجش براي هر هدف ممكن است با مقياس سنجش براي بقيه اهداف متفاوت باشد. مثلا يك هدف حداكثر كردن سود است كه بر حسب واحد پول سنجش مي‌شود و هدف ديگر حداقل استفاده از ساعات نيروي كار است كه بر حسب ساعت سنجش مي‌شود.

جهت شرکت در دوره تکنیک های تصميم‌گيري و حل مساله کلیک کنید

برخی تکنیک‌ های تصمیم‌ گیری

جدول T

جدول T نمودار منظمی از اطلاعاتِ مربوط به ویژگی‌های گوناگون یا نکات دخیل در یک تصمیم است. این جدول می‌تواند به شکل فهرستی از نکات مثبت و منفی‌ای باشد که حول یک انتخاب مشخص وجود دارد. با ترسیم چنین جدولی اطمینان پیدا می‌کنید جنبه‌های مثبت و منفی هر تصمیم یا جهت‌گیری را در نظر گرفته‌اید.

معیار‌های اندازه‌گیری شده

در این تکنیک معیارهایی را که قرار است با این تصمیم به آنها دست پیدا کنید در فهرستی بیاورید. سپس به هر معیار بر حسب اهمیت نسبی‌اش در تصمیم، عددی اختصاص می‌دهید. در مرحله‌ی بعد هر یک از انتخاب‌های پیش روی شما بر اساس نمرات معیارهایی که در آن تأمین می‌شود امتیازی کسب می‌کنند. برای این کار می‌توانید از یک مقیاس نمره‌دهیِ ۱ تا ۱۰ یا ۱ تا ۱۰۰ یا هر دامنه‌ای که به نظرتان خوب است استفاده کنید.

ماتریس تصميم‌گيري یا جدول تصمیم‌های وزن‌دار

این تکنیک مدل کمی پیشرفته‌تری از تکنیک اندازه‌گیری معیارهاست. در این تکنیک جدولی طراحی می‌شود که در آن به هر معیار بر اساس اهمیتی که در تصمیم دارد وزنی اختصاص داده می‌شود. سپس به هر یک از انتخاب‌های جایگزین در مورد هر معیار نمره‌ای تعلق می‌گیرد.

جهت شرکت در دوره تکنیک های تصميم‌گيري و حل مساله کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *