حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد

حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد

حسابداری مديريت و حسابداری مالی بسيار به هم نزديكند. به طوری كه برخی تصور می كنند دانش حسابداری و مديريت مالی هر دو يكي است. حسابداری وظيفه ثبت و طبقه بندی وقايع مالی به صورت يك سلسله اطلاعات را به عهده دارد و نتيجه كار آن تهيه گزارش های مالی است.

سرمایه گذاری: با قیمت گذاری اوراق بهادار ورفتار بازارهای مالی سروکار دارد.به عنوان مثال، ممکن است وظیفه یک مدیر سرمایه گذاری، شامل ارزش گذاری سهام عادی، انتخاب اوراق بهادار برای یک صندوق بازنشستگی یا ارزیابی عملکرد پر تفوی باشد.

مدیریت مالی رشته نسبتا جدید و از شاخه های علم مدیریت است ، این رشته آن گونه که در حال حاضر به کار می رود بر تصمیم گیری استوار است واز ابزارها و روش های تجزیه و تحلیل داده ها، کامپیوتر، اقتصاد و حسابداری مالی استفاده می کند.

حرکت مستمر و سرعت فزاینده  پیشرفت های اقتصادی،نویدبخش این است که مدیریت مالی نه تنها نقشی مهم تر برعهده می گیرد بلکه بر سرعت پیشرفت این رشته علمی باز هم افزوده خواهد شد تا بتواند راهگشای مدیران شرکت هایی باشد که همواره با مسایل و مشکلات تازه روبرو هستند.

جهت شرکت در دوره های مدیریت موسسه  کلیک کنید

موسسات مالی

به شرکت های مالی نظیر بانک ها مربوط می شود. قطع نظر از حوزه مدیریت مالی که در آن حیطه مشغول فعالیت هستید،از دانش مدیریت مالی مشابهی استفاده خواهید کرد.

از جمله ویژگی های مدیریت مالی:

  • تحلیلی است.
  • مبتنی بر اصول اقتصادی است.
  • از اطلاعات حسابداری به عنوان نهاده ورودی تصمیم گیری استفاده می کند.
  • مطالعه چگونگی سرمایه گذاری و افزایش  بهره وری پول است.
  • دائما در حال تغییر است.
  • دارای چشم انداز جهانی است.

برنامه ريزی مديريت مالی با تجزيه و تحليل اين اطلاعات در تصميم و كنترل عمليات ازديدگاه مالی مرتبط است. درواقع مديريت مالی هم با اقتصاد محيط خود يعنی بازار پولی و مالی و هم با مفهوم اصلی اقتصاد يعنی كاربرد منابع كمياب (پول) به منظوردستيابی به هدف های نامحدود سروكاردارد.

 

نقش مديريت مالی  در بازار سرمايه برای ايجاد يك اقتصاد سالم و رونق خريد و فروش اوراق بهاداربه منظور تامين اعتبارات و ايجاد ابزارهای مناسب برای رشد و شكوفايی جامعه با برنامه ريزی های اقتصادی است.

 

نقش کلیدی مدیریت مالی

مدیر مالی در شرکت نقشی محوری و اساسی بازی میکند ،

وظایف مدیر مالی را در سازمان می توان به موارد زیر خلاصه کرد :

  • بودجه بندی
  • تامین مالی در بازارهای مالی ( مانند چگونگی دریافت وام و سایر ابزارهای مالی )
  • ارزیابی پروژه های سرمایه ای
  • بازاریابی و تعیین راهبردهای قیمت گذاری

 

 

هدف مدیریت مالی

 

هدف مدیریت مالی به حد اکثر رساندن ارزش شرکت است. مفهوم این هدف بسیار پیچیده است . مدیران شرکت با ذینفعان بسیاری نظیر مالکان، بستانکاران، فعالان بازار سرمایه سروکار دارند.

این هدف ، ترجمان بیشینه ساختن ثروت سهام داران در شرکت های سهامی است  که به صورت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام برابر ارزش فعلی جریانات نقدی آتی مورد انتظار مالکان است. همان طور که اشاره شد، هدف مدیریت مالی به حداکثر رساندن ثروت مالک است. تحقق این امر از طریق حداکثر نمودن سود اقتصادی میسر است که دارای مفهومی متفاوت با سود حسابداری است.

سود اقتصادی شامل تفاوت درآمدها و هزینه هاست که این هزینه ها شامل هزینه فرصت منابع سرمایه گذاری برای وجوه است. سود نرمال، حداقل بازدهی مورد تقاضای سرمایه گذار برای وجوه خود است. به عبارت دیگر،مقدار سود در شرایطی است که سود اقتصادی صفر است.سود اقتصادی و حسابداری متفاوت هستند زیرا سود حسابداری هزینه فرصت وجوه را نادیده انگاشته و مشمول رویه های حسابداری است که ممکن است جریانات نقدی واقعی و واقعیت اقتصاد را نشان ندهد.

 

جهت شرکت در دوره های مدیریت موسسه  کلیک کنید

اصول حسابداری

 

🔹 مفیدترین تعریف از اصول را می توان از بیانیه های شماره 4 هیات اصول حسابداری بدست اورد. در بیانیه امده اصول ریشه در تجربه , استدلال, سنت, بکارگیری و الزام عملی دارد. همچنین در این بیانیه میثاقها و قواعد و روشهای لازم را برای تعریف عملیات پذیرفته شده حسابداری در یک زمان معین در بر می گیرد.

🔹 در این تعریف اصول و مفروضات بنیادی از یکدیگر متمایز شد ه است و اصول فراگیر زیر مجموعه اصول پذیرفته شده حسابداری محسوب و به شرح زیر تعریف شده است:

🔹 اصول فراگیر حسابداری از لحاظ تعداد محدودند اما ماهیتی بنیادی دارند این اصول رویکرد کلی حسابداری را برای شناسایی و اندازه گیری رویدادهایی که بر وضعیت مالی و نتایج عملیات واحد انتفاعی موثرند مشخص می کنند.

🔹 اصول به معنی مفاهیمی نسبتاا دائمی چون دیگر علوم مطرح نمی کند.

🔹  اصول متمرکز بر ستانده ها: صول متمرکز بر نهاده های حسابداری به دو گروه اصول حاکم بر قواعد کلی  عملیات و اصول محدود کننده طبقه بندی می شود.

🔹 اصول حاکم بر قواعد کلی عملیات: این اصول را می توان به اصول مربوط به شناخت درامد فروش و شناخت هزینه ها تفکیک کرد.

 

دانستنی مالیاتی : 

خریداران کالا و خدمات اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، مکلفند صرفنظر از نوع فعالیت آن ها به صورت صنفی یا غیر صنفی، دولتی، خصوصی و تعاونی مادامی که کالاها و خدمات غیر معاف را از مودیان مشمول جرای قانون تحصیل می نمایند، نسبت به پرداخت مالیات و عوارض متعلقه وفق مقررات موضوعه اقدام نمایند.

فعالیت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی از جمله ارائه خدمات مشمول مالیات موضوع این قانون خواهند بود.

ارائه دهندگان این خدمات مکلفند مالیات و عوارض متعلقه را به ماخذ مبلغ ناخالص مندرج در صورتحساب محاسبه و از طرف دیگر معامله وصول نمایند.

خدمات پیمان مدیریت تامین نیروی انسانی در شرایطی موضوعیت دارد که کارفرما حقوق و دستمزد نیروی انسانی را به صورت مستقیم و بی واسطه تخصیص یا پرداخت و در دفاتر قانونی خود تحت هزینه حقوق و دستمزد ثبت نمایند و لیست بیمه و مالیات حقوق به نام کارفرما به سازمان های ذیربط ارائه گردد.

بدیهی است در این صورت صرفا کارمزد ارائه خدمات مدیریتی مشمول مالیات و عوارض خواهد بود.

حال در آموزشگاه عالی آزاد خرد میتوانید در دوره های مدیریت و حسابداری شرکت کنید.جهت مشاهده دوره ها میتوانید کلیک کنید

دوره های حسابداری

دوره های مدیریت

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *