خواص شگفت انگیز زعفران

خواص شگفت انگیز زعفران


زعفران چیست؟
زعفران یا زرپران یکی از ارزشمند ترین و گران قیمت ترین ادویه های جهان است که ادویه طلایی یا طلای سرخ نامیده شده و به عنوان یکی از گیاهان دارویی نام برده شده در کتاب مقدس شناخته می شود.

زعفران بیش از 150 ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد، باعث تقویت حافظه شده و سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند.

مواد موجود در زعفران به چندین دسته تقسیم می گردد دو ماده بسیار غنی در زعفران سافرانال و کرسین موجود در آن می باشد که به زبان عامیانه میزان کروسین موجود در زعفران باعث رنگدهندگی و میزان سافرانال موجود در زعفران باعث عطر آن می شود. اما اگر کمی به عمق این گیاه برویم و از دید تجمل گرایی کمتری به این موضوع بنگریم , این مواد نیز دارای خاصیت های عجیب خواهند بود. طبق تحقیق محققان دانشکده پزشکی فردوسی مشهد در تحقیقات خود موفق به شناسایی تاثیرات زعفران بر فشار خون گشته و دلیل اصلی این موضوع را میزان کروسین و سافرانال داخل زعفران دانسته است.

 

دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

 

طبع زعفران
طبیعت زعفران گرم و خشک است. زعفران غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم می باشد.

زعفران (به انگلیسی : saffron) گیاهی است از تیره زنبقیان که گل آن در فصل پاییز رشد می کند، دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ است و قسمتی که به عنوان زعفران استفاده می شود در واقع انتهای کلاله و خامه می باشد. زعفران معطر بوده و طعمی کمی تلخ دارد.

امروزه زعفران در ایران، اسپانیا، مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی کشت می شود و ایران اولین تولید کننده زعفران در جهان است.

شهرستان‌ های زاوه، تربت حیدریه، گناباد، تربت جام، تایباد، باخرز، نیشابور،کاشمر، خلیل آباد در استان خراسان رضوی و شهرستان‌ های قائنات، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی از بزرگترین تولید کنندگان زعفران در ایران هستند.

 

 در همین راستا مؤسسه خرد اقدام به برگزاری دوره کاشت زعفران گلخانه ای نموده است. با یک کلیک میتوانید از اطلاعات دوره بهره مند شوید.

خواص زعفران برای پوست و مو


1. روشن شدن پوست
زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به درمان لکه های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می شود.

2. آکنه و جوش صورت
زعفران به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد برای پیشگیری از آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش مفید می باشد.

3. درمان آفتاب سوختگی
اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

4. درمان ریزش مو
زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می کند.

 

 دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

 

 در همین راستا مؤسسه خرد اقدام به برگزاری دوره کاشت زعفران گلخانه ای نموده است. با یک کلیک میتوانید از اطلاعات دوره بهره مند شوید.

 

خواص دارویی و درمانی زعفران برای بدن


5. استرس، اضطراب و افسردگی
در طب سنتی ایران از دم کرده (دمنوش) زعفران به عنوان یکی از بهترن روش های طبیعی برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شود. در واقع سافرانال، کروکین و کومپفرول موجود در زعفران به دلیل خواص آرام بخشی که دارند به درمان این بیماری ها کمک می کنند.

5. چشم
تحقیقات نشان داده که کروکین و کروکتین موجود در زعفران به بهبود سلامت چشم ها کمک کرده و بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا را درمان می کنند.

6. کبد چرب
زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش دهد.

7. سنگ کلیه
زعفران دارای خواص دیورتیک است که با افزایش ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند.

8. سرماخوردگی و آنفلونزا
زعفران دارای مقادیر بالای ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

پودر زعفران را با آب گرم مخلوط کنید و بنوشید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.

9. معده و دستگاه گوارش
یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربرد های زعفران در طب سنتی درمان طبیعی درد معده، سوزش سر دل، سو هاضمه و زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش می باشد.

10. کم خونی
زعفران حاوی مقادیر بالای آهن است که با افزایش گلوبل های قرمز به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و کم خونی و علائم آن را بهبود می بخشد.

11. دیابت و قند خون
منگنز موجود در زعفران می تواند سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین کروستین موجود در زعفران مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

 

دوره آموزشی کاشت زعفران گلخانه ای

 

 در همین راستا مؤسسه خرد اقدام به برگزاری دوره کاشت زعفران گلخانه ای نموده است. با یک کلیک میتوانید از اطلاعات دوره بهره مند شوید.


12. پارکینسون و آلزایمر
کروستین موجود در زعفران برای پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید می باشد، همچنین مطالعات نشان داده که زعفران می تواند باعث تقویت حافظه شود و کروکین و کروکتین موجود در آن برای درمان آلزایمر و زوال عقل مفید می باشند.

13. فشار خون
مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در زعفران به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

14. سلامت قلب
مطالعات متعدد نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می تواند به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش دهد.

گفته می شود که زعفران برای درمان تپش قلب مفید می باشد.

15. درمان بی خوابی
زعفران دارای خواص آرام بخش طبیعی است و گفته می شود که مصرف شربت زعفران قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و بی خوابی شبانه را درمان می کند.

16. سرطان
تحقیقات نشان داده که زعفران یکی از بهترین دارو های گیاهی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

زعفران دارای خواص ضد تومور هم می باشد و از ابتلا به تومور پیشگیری می کند.

17. لاغری و کاهش وزن
برخی تحقیقات اولیه نشان داده که زعفران با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد چاق شود.

 

 در همین راستا مؤسسه خرد اقدام به برگزاری دوره کاشت زعفران گلخانه ای نموده است. با یک کلیک میتوانید از اطلاعات دوره بهره مند شوید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *