دوربین های دیجیتال

آشنایی با اصطلاحات دوربین های دیجیتال

در این مطلب ،با اصطلاحات دیافراگم،ISO، سرعت شاتر، عمق میدان , و فوکوس  در دوربین های دیجیتال آشنا خواهید شد که پایه و اساس دانش عکاسی با  دوربین های دیجیتال محسوب می شوندهمچنین به شما کمک خواهد کرد که از حالت خودکار دوربین خارج شده و تنظیمات را به صورت دستی انتخاب کنید.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

دیافراگم(Aperture)در دوربین های دیجیتال

دیافراگم نشان می دهد شکافی که در پشت  دوربین های دیجیتال قرار دارد چه مقدار باز می شود و چه میزان نور از آن عبور می کند. دیافراگم در چشم ،حکم عنبیه در چشم را دارد. دیافراگم با واحدی به نام F/Stops ارزیابی می شود.که شامل یک حرف انگلیسیFکوچک در کنار یک عدد است وهر چه این عدد کوچک تر باشد ،نشان می دهد که نور بیشتری وارد  دوربین های دیجیتال می شود.  برای مثال f/14 نور بیشتری نسبت به f/22دریافت می کند. علاوه برنور دهی ،دیافراگم ،میزان عمق میدان دوربین را مشخص می کند.

Aperture

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

ISO در دوربین های دیجیتال

ISO میزان حساسیت به نور را نشان می دهد.در دوربین های دیجیتال شما می توانید به راحتی حساسیت دوربین های دیجیتال به نور رابا تغییر میزان ISO تنظیم کنید . ISO در چشم حکم شبکیه چشم را داردکه همان قسمتی که عکس را در یافت می کند پس هرچه این عدد بیشتر شود، حساسیت دوربین های دیجیتال به نور بیشتر می شود. با تغییر میزان ISO متوجه می شوید که این عدد همیشه دوبرابر می شود :100، 200، 400، 800، 1600  و الی آخر و هر چه این این عدد بیشتر شود ،حساسیت بیشتر می شود به عنوان یک قاعده کلی ،در فضاهای تاریک تر از ISO بالاتر استفاده می شود مثل 800 و در فضاهای بیرونی مثل روز روشن از ISO های پایین تر مانند 100یا200 استفاده می شود.از طرفی هر چه میزان ISO کمتر باشد جزئیات کیفیت بیشتری خواهید داشت .دوربین های حرفه ای بازه ای ،بسیار وسیع دارند .بسیاری از مدل ها بازه ای بین 100تا 1600داشته و بعضی دیگر از این بازه هم خارج می شوند.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

سرعت شاتر(shutter speed) در دوربین های دیجیتال

سرعت شاتر به صورت کسری از ثانیه محسوب می شود و این زمانی است که شاتر هنگام گرفتن  تصویر باز می ماند.هرچه این عدد بیشتر باشد سرعت شاتر نیز بالاتر است. سرعت شاتر را تا حدودی می توان با پلک زدن چشم مقایسه کرد.البته چشم انسان به جای اینکه بازو بسته شود ، همیشه باز است. سرعت شاتر بالا مثل 2000ام ثانیه برای عکس برداری از اجسامی که سرعت بالایی دارند  مناسب است. ولی سرعت های شاتر پایین مانند 30ام ثانیه برای عکس برداری در فضاهای با نور کم مناسب است.هرچه سرعت شاتر کمتر باشد جزئیات کیفیت بالا تری داشته و رنگ ها طبیعی تر خواهند بود .هر پله از میزان شاتر ،این مقدار را دوبرابر می کند.برای مثال یک هزارم ، یک پانصدم ،یک دویست و پنجاهم ثانیه است.در روز و فضاهای روشن معمولا از سرعت شاتر یک دویست وپنجاهم ثانیه استفاده می شود. اگر از سرعت شاتر پایین ترمثل یک شصتم ثانیه استفاده می کنید ، پیشنهاد می کنیم که برای جلو گیری  از لرزش دست حتما از یک سه  پایه استفاده کرده یا دوربین را روی یک سطح هموار قرار دهید.همیشه رموز عکاسی را به یاد داشته باشید هیچ وقت از سرعت شاتر کمتر از سرعت کانونی استفاده نکنید . برای مثال اگر لنز 250 میلی متری استفاده می کنید، حتما باید از سرعت های شاتر یک بر روی 250یا سریع تر استفاده کنید مگر اینکه یک سه پایه همراه خود داشته باشید.

دوربین دیجیتال

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

عمق میدان در دوربین های دیجیتال

تصاویر زیادی وجود دارند که در آنها موضوع پیش‌زمینه از نهایت وضوح برخوردار است اما پس‌زمینه کاملا کدر و مبهم است. این تصاویر محصول محدودیت‌های دوربین‌ها در زمینه عمق میدان است. عمق میدان می‌تواند محدوده‌ای از بسیار باریک تا بی‌نهایت داشته‌باشد. ابتدایی‌ترین بخش دوربین های دیجیتال که بر روی عمق میدان تاثیرگذار است،‌دیافراگم است. هرچه دیافراگم بازتر باشد و ضریب اف آن کوچکتر باشد عمق میدان باریک‌تر خواهد شد، در مقابل کوچکتر بودن دیافراگم و بالا بودن ضریب اف منجر به افزایش محدوده عمق میدان خواهد شد. فاصله کانونی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر روی عمق میدان است. فاصله کانونی می‌تواند نوع لنز مورد استفاده و فاصله موضوع تا دوربین دیجیتال را مشخص سازد. موضوع‌های نزدیکتر از عمق میدان کمتر و موضوع‌های دور از عمق میدان بزرگتری برخوردار خواهند بود. محاسبه عمق میدان کار پیچیده‌ای است که به افرادی که علاقه‌ای به ریاضیات ندارند،‌انجام آن توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است بر روی تنظیمات دیافراگم دوربین خود مسلط شوند تا بتوانند به راحتی به عمق میدان مورد نظر دست پیدا کنند.

Depth of field

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

فوکوس دوربین های دیجیتال

فوکوس نتیجه عملکرد لنز دوربین های دیجیتال و تنظیمات دیافراگم است. موضوعی که فوکوس باشد،‌واضح و شفاف خواهد بود و موضوعی که فوکوس نباشد کدر و تار دیده خواهد شد. عکاسان برای تنظیم فوکوس راه‌های متعددی می‌شناسند. برخی استفاده از فوکوس دستی با استفاده از حلقه فوکوس لنز را ترجیح می‌دهند. فوکوس خودکار سیستمی است که دوربین‌های دیجیتال همگی به آن مجهزند. در این سیستم حسگرهای دوربین موضوع را ردیابی کرده و موتورهای لنز به شکل خودکار لنز را بر روی موضوع فوکوس می‌کنند. فوکوس خودکار بسیار ساده است اما از محدودیت‌هایی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دشواری در فوکوس کردن بر روی چند موضوع که در فواصل مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یا فوکوس کردن بر روی موضوعات متحرک اشاره کرد. دوربین‌هایی وجود دارند که از فوکوس خودکار متوالی برخوردارند و به صورت پی‌در‌پی بر روی موضوعات متحرک مختلف فوکوس می‌کنند. درصورتی که دوربین شما از این نوع نیست می‌توانید فوکوس دوربین خود را بر روی فاصله‌ای خاص تنظیم کرده و زمانی که موضوع به آن فاصله رسید،‌از آن عکس برداری کنید. همچنین می‌توانید فوکوس خودکار دوربین های دیجیتال خود را نیز فریب دهید، بر روی موضوعی در فاصله‌ای خاص فوکوس کرده و بلافاصله دوربین  دیجیتال را بر روی موضوع مورد نظرتان در همان فاصله حرکت دهید.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با دوربین های دیجیتال کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *