رفتار سازماني و اهداف آن

رفتار سازماني

مطالعه تأثیر افراد، گروه‌ها و ساختارها بر رفتار در یک سازمان است که هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمان است. رفتار سازماني عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات، اقدامات، کارها و نگرش هاي افرادي که سازمان را تشکیل می دهند.

هدف هاي رفتار سازماني

« رفتار سازماني » به دنبال چیست؟ به خوبی می دانیم که این موضوع با مساله بهبود و توسعه مهارت هاي انسانی سر و کار دارد. هدف هاي« بهبود سازمانی »  نیز عبارت است از:

  • کمک به توجیه
  • پیش بینی
  • کنترل رفتار انسانی

جهت شرکت در دوره رفتار سازمانی کلیک کنید

رفتار سازماني

مدیریت رفتار سازماني دقیقاً‌ برای چه کسانی مفید است؟

لازم نیست مدیر باشیم یا دانشجوی مدیریت، تا به مباحث رفتار سازماني نیازمند باشیم. هر کسی در هر مجموعه‌ای فعالیت می‌کند، لازم است با مبانی رفتار سازماني آشنا باشد. بیرون آمدن از انزوای فردی و شروع زندگی اجتماعی، به معنی این است که نیاز به دانش رفتار سازماني آغاز شده است.

 رفتارهای نادرست کارکنان و مدیران در سازمان: اینکه چرا کارمندها در سازمان از زیر کار فرار می‌کنند؟ از یکدیگر بد می‌گویند؟ به دارایی‌های مادی و معنوی سازمان خیانت می‌کنند؟ در حاشیه زندگی می‌کنند؟ چرا مردها در سازمان، همکاران زن خود را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم آزار می‌دهند و فضا را برای کار آنها تنگ می‌کنند؟

 انگیزش: نظریه‌های مختلف انگیزش و اینکه چرا کارکنان برای برخی کارها شوق دارند و برای برخی دیگر هیچ تمایلی ندارند؟ اساساً اگر رفتار خاصی را از یک کارمند می‌بینیم (مثبت یا منفی)، چه انگیزه‌هایی در پشت آن پنهان بوده است؟

فرهنگ سازمانی: در یک سازمان و در یک صنعت و در یک کشور، چه فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی حاکم است؟ مدیران یک سازمان، کدام‌ فاکتورهای فرهنگی را باید در تصمیم‌گیری ها و رفتارها و الگوهای مدیریتی خود لحاظ کنند؟

جهت شرکت در دوره رفتار سازمانی کلیک کنید

عوامل ایجاد رفتار سازمانی

موضوعات یادگیری، ادراک، شخصیت ، کارآموزی، رهبری اثربخش، نیازها و عوامل انگیزش ، رضایت شغلی، فراگردهای تصمیم گیری، ارزیابی عملکرد، نگرش سنجی، فنون گزینش کارکنان ، طراحی شغل و تنیدگی و…

با توجه به اهمیت این موضوع برای سازمان ها و ایجاد مزیت رقابتی، مؤسسه خرد اقدام به ارائه دوره رفتار سازمانی نموده است. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک رفتار سازمانی دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

 

جهت شرکت در دوره رفتار سازمانی کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *