سازمان تأمین اجتماعی و قوانین آن

سازمان تأمین اجتماعی وقوانین مرتبط با فعالیت های پیمان کاری

در روند افزایش جمعیت کشورها، به تدریج روستاها تبدیل به شهر شدند و پس از آن حکومت ها برای کنترل شهر ها مجبور به تقسیم کارها به شکل ادارات و ارگان ها ی مختلف شدند . به طوری که در قدیمی ترین شهر ها و حتی در تهران نیز ارگان ها و نهادهای مختلفی مسئول کنترل نظم ،بهداشت ،آمد و شد و… بودند . در تهران ارگان هایی برای اداره ی شهر وجود داشت و به مرور به دلیل افزایش جمعیت و بزرگ تر شدن شهر ها و گسترش ادرات دولتی و افزایش تصدی گری دولتی ،دولت ها برای اداره ی امور خود ارگان هایی به نا م "پیمانکاران "را تعریف کردند. پیمانکاران به گروههایی گفته می شود که در قالب " شرکت " تمایل خود را با گرفتن مبالغی از طرف مقابل قرار داد ،به منظور انجام اموری که به آنها تشریح می شود اعلام می کنند و با اخذ قرار دادی آن امور را به عهده می گیرند . به عبارت دیگر پیمانکاران با تعیین مبالغی عهده دار امور محوله به خود می شوند. همچنین آنها موظفندکارگران مشغول در شرکت خود رادر حین انجام امور محول شده طبق قوانین سازمان تأمین اجتماعی بیمه نمایند.

سازمان تأمین اجتماعی

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین سازمان تأمین اجتماعی کلیک کنید

با تشكيل سازمان بيمه هاي اجتماعي در سال 1332، كارگران شاغل در فعاليتهاي پيمانكاري ، جزء اولين گروههائي بوده اند كه تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند. به واسطه مقررات سازمان تأمین اجتماعی، افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند، در شمول بیمه تأمین اجتماعی قرار می گیرند و قسمتی از مزد یا حقوق آنان به عنوان حقق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد. کارفرمایان در این میان تکالیفی بر عهده دارند، از سویی می باید بخشی از حق بیمه را، خود بپردازند و از سوی دیگر مسئولیت کسرر نمودن حق بیمۀ سهم کارگر از حقوق یا مزد او و پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی به عهدۀ ایشان است. تکالیف و آثار دیگری نیز در مدار این تعهد اصلی شکل می گیرد که باید تفصیل آن را در قانون کار و مقررات سازمان تأمین اجتماعی مشاهده کرد. بنا به موقعيت هاي زماني در زمينه نحوه محاسبه و وصول حق بيمه كاركنان شاغل در قراردادهاي پيمانكاري، بخشنامه ها و دستورالعملهاي متعددي صادر شده است كه بعضا" براي مدت زمان معين و برخي كماكان از قابليت اجرايي برخوردار است. لذا كليه بخشنامه و دستورالعملهاي پيمانكاري با توجه به قوانين و مقررات و تصويب نامه هاي شوراي عالي تامين اجتماعي مورد بازنگري قرار گرفته و پس از حذف زوائد اين دستورالعمل جايگزين كليه بخشنامه ها و دستورالعملهاي صادره قرار مي گيرد.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین سازمان تأمین اجتماعی کلیک کنید

مواد قانوني سازمان تأمین اجتمائی

1 – ماده 38 قانون سازمان تأمین اجتماعی:

در مواردي كه انجام كار بطور مقاطعه به اشخاص حقيقي يا حقوقي واگذار مي شود كارفرما بايد در قراردادي كه منعقد مي كند مقاطعه كار را متعهد نمايد كه كاركنان خود و همچينين كاركنان مقاطعه كاران فرعي را نزد سازمان تأمین اجتماعی بيمه نمايد و كل حق بيمه را به ترتيب مقرر در ماده 28 قانون سازمان تأمین اجتماعی بيمه نمايد و كل حق بيمه را به ترتيب مقرر در ماده 28 قانون سازمان تأمین اجتماعی بپردازد. پرداخت پنج درصد بهاي كل كار مقاطعه از طرف كارفرما موكول به ارائه مفاصاحساب از طرف سازمان خواهد بود. در مورد پيمانكاراني كه صورت مزد و حق بيمه كاركنان خود را در موعد مقرر به سازمان تأمین اجتماعی تسليم و پرداخت نمايند معادل حق بيمه پرداختي بنا به درخواست سازمان تأمین اجتماعی از مبلغ مذكور آزاد خواهد شد. هرگاه كارفرما آخرين قسط مقاطعه كار را بدون مطالبه مفاصا حساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بيمه مقرر و خسارات مربوطه خواهد بود.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین سازمان تأمین اجتماعی کلیک کنید

تبصره الحاقي به ماده 38 قانون سازمان تأمین اجتماعی مصوب جلسه مورخ 26/2/72 مجلس شوراي اسلامي

كليه كارفرمايان موضوع ماده 38 قانون سازمان تأمین اجتماعی و 29 قانون بيمه هاي اجتماعي ( سابق ) مكلفند مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از مقاطعه كاران ومهندسين مشاوري كه حداقل يكسال از تاريخ خاتمه، تعليق يا فسخ قرارداد آنان گذشته و در اين فاصله جهت پرداخت حق بيمه كاركنان شاغل در اجراي قرارداد و ارائه مفاصا حساب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه ننموده اند را ضمن اعلام فهرست مشخصات مقاطعه كاران ومهندسين مشاور ازمحل5% كل كار و آخرين قسط نگهداري شده به اين سازمان پرداخت نمايند. ميزان حق بيمه پس از قطعي شدن طبق قانون و براساس آراء هيات تجديدنظر موضوع ماده 43 قانون سازمان تأمین اجتماعی اعلام خواهد شد. مهلت مقرر جهت واريز مورد مطالبه توسط واگذارندگان حداكثر بيست و پنج روز تعيين گرديده است.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین سازمان تأمین اجتماعی کلیک کنید

2 – ماده 41 قانون سازمان های تأمین اجتماعی

در مواردي كه نوع كار ايجاب كند سازمان تأمین اجتماعی مي تواند به پيشنهاد هيئت مديره و تصويب شوراي عالي سازمان نسبت مزد را به كل كار انجام يافته تعيين و حق بيمه متعلقه را به همان نسبت مطالبه و وصول نمايد.

قراردادهاي مشمول ماده 38 قانون تامين اجتماعي از نظر احتساب حق بيمه به سه دسته تقسيم مي كردند:

بخش اول : قراردادهاي مشمول ضوابط طرحهاي عمراني

بخش دوم: قراردادهاي غيرعمراني

بخش سوم: موارد خاص قراردادهاي غير عمراني

در مقالات بعدی در سایت خرد می توانید شرح طبقه بندی قرارداد ها را و نحوه احتساب جرائم قرار دادهای پیمانکاری را مطالعه نمایید

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین سازمان تأمین اجتماعی کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *