عکاسی دیجیتال و اشتباهات عمده در آن

عکاسی از جمله هنرهایی است که دوستداران فراوانی در جهان دارد. با عکس می توان به ساده ترین سوژه ها، معانی عمیق بخشید. هر بیننده نگاه متفاوتی به عکس دارد و این را می توان جذابیت هنر عکاسی دانست. اگر چه خرید دوربین خوب و مناسب برای خلق زیبایی اهمیت فراوانی دارد اما استفاده صحیح از دوربین و این که چگونه عکس خوب بگیریم نیز مهم است.

عکاسی دیجیتال به فرایند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور حسگر الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور حسگر تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.عکاسی دیجیتال مبحث بسیار گسترده‌ایست و نمی‌توان به سادگی مسائل مرتبط با آن را دسته‌بندی کرد. آموزش رموز عکاسی دیجیتال، بازدید از سایتهای عکاسی، ویرایش تصاویر، شناخت منابع نگهداری و چاپ اینترنتی و همچنین آموزش های فتوشاپ که در ارتباط با عکاسی دیجیتال هستند می‌توانند دامنه بحث را از حد تشریح پایه‌ای هنر عکاسی به آموزشهایی سرگرم کننده افزایش دهند.

عکاسی دیجیتال

اشتباهات عمده در عکاسی دیجیتال

چشم قرمز : علیرغم این که چشم قرمز را می‌توان به سادگی و با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ اصلاح کرد، اما پیشگیری از رخ دادن آن در همان ابتدای عکس گرفتن بهتر است. چشم قرمز زمانی رخ می‌دهد که افراد با چشم روشن جلوی فلاش دوربین قرار می‌گیرند و شبکیه چشم نور فلاش را بازمی‌گرداند. می‌توانید با استفاده نکردن از فلاش درونی دوربین تا جای ممکن، از بروز این پدیده جلوگیری کنید. بسیاری از دوربین‌ها نیز حالت حذف قرمزی چشم خودکار دارند؛ از آن استفاده کنید. تکنیک دیگر قابل استفاده این است که به سوژه بگویید به جایی غیر از لنز دوربین نگاه کند تا بازتاب نور در چشمش در لنز نیافتد. آخرین روش هم این است که اگر بتوان اتاق را کمی روشن‌تر کرد، مردمک چشم به دلیل وجود نور بیشتر در محیط تنگ تر خواهد شد. اگر چه این روش در بیشتر مواقع عملی نیست.

رزولوشن یا وضوح پایین : عکاسی با رزولوشن پایین شما را قادر به ذخیره سازی تعداد بیشتری تصویر روی حافظه جانبی دوربین خواهد کرد اما این اصلا فکر خوبی نیست. استفاده از تنظیمات وضوح پایین به معنی از دست دادن کیفیت عکس است و شما قادر به چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ نخواهید بود. علاوه بر این هر بار که شما یک تصویر را به صورت JPEG ذخیره می‌کند اندکی کیفیت آن کاهش می‌یابد. اگر از ابتدا با فایلی کوچک آغاز کنید، قدرت مانور شما در ویرایش بسیار محدود می شود. به جای این کار کارت حافظه جانبی بیشتری خریداری کنید و تصاویر خود را با رزولوشن بالا بگیرید و از عکس‌های با کیفیت پایین، دوری بجویید!

نوردهی زیادی: اگر عکس شما بسیار نورانی است و در عوض جزئیات روی آن کمتر نمایش داده شده است، نوردهی زیادی روی آن رخ داده است؛ یعنی نور بیشتر از حد نیاز به حسگر دوربین رسیده است. نوردهی زیادی را می‌توان در نور زیاد روز یا در سوژه‌های رنگ روشن دید. به منظور اصلاح این مورد سعی کنید نوردهی (EV) را نیم یا یک پله پایین بیاورید و ببینید که آیا جزئیات بیشتری مشاهده می‌شود یا خیر. برای نتایج دقیق تر از نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنید – یک ناحیه خاکستری متوسط را راهنمای کار آن قرار دهید.

عكس هاي تار : يكي از شكايات عكاسان آماتور اين است كه عكس هايشان تار از آب در مي ‌آيد. مشكل اصلي عكس ها نرسيدن نور كافي به سنسور است كه در نتيجه دوربين نمي تواند يك عكس واضح بگيرد. راه‌هاي حل مشكل عبارتند از: استفاده از سه پايه يا تك پايه (كه براي موقعيت هاي كم نور ضروري است)، افزايش حساسيت (ISO) به منظور استفاده از سرعت شاتر بالاتر و يا استفاده از فلاش براي فريز كردن هرگونه حركت.

عدم تنظيم رنگ : عدم تنظيم رنگ يا درست درنيامدن رنگ عكس يكي از مشكلات رايج در عكاسي ديجيتال است. اين مشكل با تنظيم تراز سفيدي (وايت بالانس) برطرف مي شود. راحت ترين كار انتخاب گزينه اتو وايت بالانس است و يا اين كه با توجه به شرايط نوري، وايت بالانس مناسب براي صحنه مورد نظر را بيابيد. براي مثال در عكاسي از فضاي داخلي ممكن است عكس متمايل به نارنجي باشد زيرا چراغ تنگستن نور” گرم” يا نور نارنجي از خود ساطع مي كند. با انتخاب گزينه نور تنگستن براي تنظيم وايت بالانس در اين محيط، دوربين با اضافه كردن مقداري رنگ مايه آبي به تصوير، نور زرد را خنثي كرده و باعث مي شود كه رنگ عكس متعادل به نظر برسد.

موسسه خرد در راستای تحقق شعار عدالت آموزشی اقدام به تولید بسته آموزشی غیرحضوری عکاسی دیجیتال نموده است. بسته مذکور که شامل شش DVD مطالب آموزشی مبانی ترکیب بندی ، آشنایی با دوربین های دیجیتال ، مبانی عکاسی در شب و نور کم ، نورپردازی ، آشنایی با عکاسی در سفر، ادیت و آماده سازی عکس و یک جلد کتاب مرجع عکاسی دیجیتال می باشد را تهیه و به علاقمندان به این حوزه ارائه می نماید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *