مالیات چیست و انواع آن

تعریف مالیات

به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین مالیات های مستقیم و معافیت های آن کلیک کنید

انواع مالیات در ایران

۱-مستقیم :

پرداخت کنندگان آن معلوم بوده و نام و مشخصات و منبع مالیاتی آنها برای دستگاه مالیاتی شناخته شده است . به عبارت دیگر مالیاتهای مستقیم بطور مستقیم از افراد یا اشخاص وصول می شود و شامل مالیات بر دارایی و بر درآمد می باشد.

۱-۱- مالیات بر دارایی شامل حق تمبر و بر ارث می باشد (اخیراً مالیات بر اراضی بایر هم طبق قانون دیگر برقرار گردیده است)

۱-2- مالیات بر درآمد شامل مالیات بر درآمد املاک، بر درآمد کشاورزی، بر درآمد حقوق،بر درآمد مشاغل،بر درآمد اشخاص حقوقی و بر درآمد اتفاقی است.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین مالیات های مستقیم و معافیت های آن کلیک کنید

مالیات

غیر مستقیم:

مالیاتهایی هستند که پرداخت کننده آن برای سازمان امور مالیاتی ناشناخته است. به عبارتی دیگر مالیاتهای غیر مستقیم مالیاتهایی هستند که بطورغیرمستقیم بر قیمت کالاها و خدمات اضافه شده وبر مصرف کننده تحمیل می گردد که مشتمل بر مالیات وصولی در مبادی ورودی و یا فروش در داخل می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده

نوعی مالیات عام (برعموم كالاها و خدمات مگر موارد معاف تعلق می‌گیرد) است كه بصورت چند مرحله‌ای از اضافه ارزش كالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ می‌شود. به عبارت دیگر مالیاتی است كه در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش كالا به مشتری نهایی، ‌مرحله به مرحله اخذ می‌شود. از این روش كه توسط فون زیمنس‌‌ (Fone Simence) آلمانی در سال 1881ابداع شد، برای اولین و به طور رسمی در سال 1945 در كشور فرانسه بصورت مالیات بر كالاهای مصرفی در مرحله تولید استفاده شد كه البته در سال 1986 آن را به طور جامع تا مرحله خرده فروشی گسترش داد . از این روش امروزه بیش از 120 كشور جهان استفاده می كنند و تعداد زیادی از كشورها درصدد پیاده كردن آن در نظام اقتصادی خود هستند.

جهت شرکت در دوره آشنایی با قوانین مالیات های مستقیم و معافیت های آن کلیک کنید

مؤسسه خرد اقدام به ارائه دوره آشنایی با قوانین مالیات های مستقیم نموده است. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک آشنایی با قوانین مالیات های مستقیم دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *