مدیریت ادعا در حل و فصل ادعاهای پروژه

مدیریت-ادعا

بسیار پیش آمده که طرفین یک قرارداد بر پایه مستندات و تحلیل های ارائه شده به درخواست ادعا نسبت به طرف مقابل اقدام نمایند. با مدیریت ادعا و شناخت انواع آن می توان به مشارکت بیشتر در پروژه توجه بیشتری داشت.

آشنایی با مدیریت ادعای پروژه PMI

موسسه مدیریت پروژه PMI برای اولین بار در دو دهه قبل  در آمریکا پایه گذاری شد. هدف از ایجاد این موسسه گردآوری منابع مدیریتی و فراهم آوردن چارچوبی منظم و استاندارد جهت ارتقا سطح مدیریتی پروژه می باشد. زمینه فعالیت موسسه مدیریت پروژه، جمع آوری مقالات و انتشار استاندارد ها و تازه های رشته مدیریت پروژه، صدور مدارک و همچنین برگزاری کنفرانس های مدیریتی می باشد.

تعریف ادعا و شناخت انواع آن

طبق تعریف موسسه مدیریت پروژه PMI، ادعا درخواست و تقاضایی از یک طرف قرارداد پروژه با فرد متقابل می باشد که مبنی بر مستندات و دلیل های صحیح و یا از نظر متقاضی صحیح ، به علت نقض مفاد پروژه است که در آن طرفین دعوی قادر به حل و فصل مشکلات اقتصادی نمی باشند و این موسسه در خصوص آن راه حل هایی ارائه داده است.

ادعا از نظر نوع درخواست متقاضی در پروژه به دو دسته ادعا علیه کارفرما و ادعا علیه پیمان کار تقسیم بندی می شود.

برای مدیریت ادعا و انجام بهترین اقدامات ، شناخت انواع حقوقی آن ضروری می باشد، انواع ادعا طبق مستندات و تحلیل های موجود به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

-ادعاهای فنا شونده: در این نوع درخواست ادعا به دلیل عدم اعتبار کافی،  مستندات و دلایل ارائه شده مورد قبول طرف مقابل واقع نمی شود.

-ادعاهای به حق: پذیرش این نوع درخواست از طرف مقابل ادعا به دلیل اعتبار مستندات و دلایل ارائه شده، بسیار بالا می باشد.

-ادعاهای مشکوک یا مورد تردید: پذیرش این نوع درخواست ادعا توسط شخص مقابل به دلیل مورد تردید بودن مستندات ، مشخص نمی باشد.

برای شرکت در دوره مدیریت ادعا کلیک کنید

چگونه در پروژه مدیریت ادعا را اجرا کنیم

به طور کلی مدیریت ادعا پروژه بر طبق اساس و فرایندی است که با در نظر گرفتن این مراحل، می توان ابعاد ادعا را شناخت و راه حل مناسب برای آن ها ارائه نمود.

-شناخت و شناسایی ادعا

-کمی کردن ادعا و تحلیل آن

-جلوگیری از درخواست ادعا

-یافتن راه حل مناسب و یا توافق بر ادعا

بر این اساس اقداماتی که در مدیریت ادعا صورت می گیرد قبل از آغاز مناقصه صورت می پذیرد و شخص یا موسسه مدیریت پروژه زمان مناسبی را جهت اجرایی شدن پروژه تخمین و تخصیص می دهند. بدین ترتیب  پس از عقد پیمان و تشکیل تیم مدیریت پروژه قرارداد، تعهدات و مسئولیت های طرفین قرارداد مشخص و اختیارات ارکان های مختلف پروژه به صورت موضوعی تفکیک شده و ارائه داده خواهند شد.

با دوره آموزشی مدیریت ادعا و مدیریت ادعا در پروژه می توان آن را قبل از وقوع شناسایی و از پیامدهای آن جلوگیری نمود.

برای شرکت در دوره مدیریت ادعا کلیک کنید

از دیگر اقدامات تیم مدیریت پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی و پیگیری خواسته طرفین قرارداد
  • مستند سازی قوی
  • ایجاد تعادل و توزیع ریسک مناسب و عادلانه میان طرفین قرارداد
  • ایجاد فرهنگ مشارکت در سازمان
  • مشورت دائمی مشاوران حقوقی
  •  برگزاری جلسات دائمی میان طرفین قرارداد
اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *