مدیریت ادعا و انواع ادعا ها

مدیریت ادعا ادعا چیست؟

ادعا يا Claim در استانداردهاي PMI به اين صورت تعريف شده است: تقاضائي از سوي يک طرف قرارداد در ازاي وجود دلايلي اصولا صحيح و يا به گمان متقاضي صحيح که معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و يا تغييرات اعمالي نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوي طرف ديگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادي بين طرفين قابل حل و فصل نمي باشد. ادعا را به دو دسته می توان تقسیم نمود: ادعا عليه کارفرما و ادعا عليه پيمانکار

جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید

انواع ادعاها

ادعاهای پروژه به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند. اما یکی از مهم ترین دسته بندی های آن، تقسیم بندی ادعاهای پروژه از دیدگاه مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا می باشد که در این حالت به سه دسته ذیل تقسیم بندی می شوند.

•    ادعاهای فنا شونده : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار کم است؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار نیست.

•    ادعاهای به حق : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار بالاسات؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار است

•    ادعاهای مشکوک : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل مشخص نیست و به نوع مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، بستگی دارد.

مدیریت ادعا مشتمل برچهار فرآیند به شرح زیر می باشد :

1-شناسایی ادعا

2-كمی كردن ادعا

3-ممانعت از ادعا

4-راه حل یاتوافق ادعا

برخی از اقداماتی که در طول فرایند مدیریت ادعا پیشنهاد می گردد به شرح ذیل است:

1-بررسی کامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه

2-تخصیص زمان مناسب جهت اجرای پروژه، در نظر گرفتن زمان کوتاه و غیر منطقی برای اجرای پروژه مشکلات زیادی را برای ذی نفعان پروژه به همراه خواهد داشت

3-پس از عقد قرارداد و توافق نامه های پیمان و تشكیل تیم مدیریت پروژه تعهدات، مسئولیتها و اختیارات هریك از اركان پروژه به صورت موضوعی مشخص و تفكیك شود تا به این صورت محدوده تعریف شده هر یك از اركان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد.

4-شناسایی و پیگیری نیاز ذینفعان

5-استفاده از درس های آموختنی

6-مستند سازی قوی

7-اصلاح سیستم توزیع ریسك بین طرفهای پیمان

8-تبدیل فرهنگ از متهم كردن طرفین به فرهنگ مشاركت

9-استفاده مستمر ومفید از مشاوران حقوقی

10-مذاكرات و جلسات مفید و مستمر طرفین قرارداد قبل وحین اجرا

در واقع با مدیریتی درست مطابق با استاندارد مدیریت پروژه می توان ادعاهای در طول پروژه را به حداقل رساند

جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید

فرآیند مدیریت دعاوی پروژه در Primavera

در برخی از ویرایش‌های نرم‌افزار پریماورا (Primavera) ابزاری به نام Claim Digger معرفی شده است. این ابزار به مدیران پروژه این امکان را می‌دهد که بتوانند در کمترین زمان و با بالاترین دقت کلیه Claimهای بالقوه و ایجاد شده در پروژه را شناسایی نمایند. وجود Claim Digger در نرم‌افزار P5 باعث برتری نسبی این نرم‌افزار نسبت به ویرایش‌های دیگر پریماورا و نرم‌افزار MSP گردیده است.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *