مدیریت ریسک و فواید آن

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی ،ارزیابی و کنترل ریسک های اتفاقی بالقوه ای است که مشخصا پیشامدهای ممکن آن ، خسارت یا عدم تغییر در وضع موجود می باشد. مدیریت ریسک یک شرکت را قادر می سازد که به نحو بهتری ریسکهای متداول فعالیت خود را اداره نماید. مدیریت ریسک ، ریسکها را به وسیله کنترل آنها و تامین مالی خسارتهایی که به رغم تلاشهای کنترل خسارت اتفاق افتاده اند، اداره می کند.

تعریف عدم اطمینان

عدم اطمینان یا نا اطمینانی شکی است که شخص در ارتباط با توانایی خوی برای پیش بینی تعدادی از پیشامدهای ممکنی که اتفاق می افتد ، دارد.

واکنش نسبت به ریسک

عکس العمل یک شخص به ریسک طریقی است که او در یک موقعیت نامطمئن رفتار نموده یا واکنش نشان می دهد. یکی از عواملی که بر این عکس العمل تاثیر می گذارد نااطمینانی شخص است. در صورت مساوی بودن سایر عوامل احتمال دارد که هرچقدر نااطمینانی شخص بیشتر باشد، عکس لعمل قوی تری چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی نشان بدهد.عوامل دیگری که ممکن است اهمیت زیادی داشته باشند یا دارای اهمیت مساوی نسبت به سایر عوامل باشند حجم سودها یا زیانهای بالقوه و اثر آنها بر روی وضعیت اقتصادی شخص است.

فواید مدیریت ریسک

مدیریت ریسک عمل مهمی‌ است که اگر به موقع طی فعالیت یک پروژه آغاز شود می‌تواند سودمند بوده و ابزار قدرتمندی برای شناسایی زودهنگام ضعف‌ها باشد تا تیم مدیریت بتواند برنامه‌های عملیاتی را جهت اداره کردن ریسک‌ها سازماندهی کرده و از تبدیل شدن آنها به مساله‌ای بزرگ در‌ آینده جلوگیری کند و به‌ این ترتیب، پاسخ پیشگیرانه شما نسبت به مسائل بالقوه به جای واکنش نسبت به مسائل و مشکلات‌ آینده می‌تواند صرفه‌جویی در پول و زمان را به همراه داشته باشد.

مدیریت ریسک

اصطلاحات مدیریت ریسک

مدیریت ریسک(Risk Management):

هزینه کلی جهت تعیین، کنترل و حداقل نمودن تاثیر رویدادهای احتمالی. هدف مدیریت ریسک، کاهش ریسک به یک سطح قابل قبول است. حمایت از این فرآیند توسط مدیریت ارشد عامل تداوم آن خواهد بود.

تجزیه و تحلیل ریسک (Risk Analysis):

تکنیکی است جهت تعیین و ارزیابی مولفه هایی که ممکن است موفقیت یک پروژه یا دستیابی به یک هدف را به مخاطره بیاندازند. این تکنیک همچنین به تعیین راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش احتمال وقوع مولفه‌های مربوط و تعیین اقدامات متقابل در زمان وقوع آنها کمک می کند.

ارزیابی ریسک(Risk Assessment):

محاسبه ریسک است. ریسک در واقع تهدیدی است که نقاط آسیب پذیر را مورد بهره برداری قرار داده و می تواند موجب واردشدن آسیب و خسارت به یک دارایی شود. الگوریتم ریسک، ریسک را بعنوان تابعی از دارایی ها، تهدیدات و آسیب پذیری‌ها محاسبه می کند. ریسک کلی برای یک شبکه برابر با مجموع ریسک اجزاء آن است.

کاهش ریسک(Risk Mitigation):

فرآیندی که در آن، یک سازمان کنترلها و اقدامات حفاظتی را به عمل می آورد تا از وقوع ریسکهای شناسایی شده ممانعت به عمل آورد، در حالیکه بطور همزمان ابزاری را برای بازیابی مجدد مورد استفاده قرار می دهد. چرا که در شرایط واقعی ممکن است تمامی تلاشها برای پیشگیری از وقوع ریسک با شکست مواجه شوند.

ارزیابی آسیب پذیری و ارزیابی کنترل ها:

آزمون سیستماتیک یک زیر ساخت کلیدی، سیستمهای بهم مرتبط که زیر ساخت به آن متکی است، اطلاعات یا محصول بمنظور تعیین کفایت و تناسب راهکارهای امنیتی، تعیین نواقص امنیتی، ارزیابی و سنجش آلترناتیوهای امنیتی و تصدیق کفایت و تناسب راهکارهای امنیتی پس از اجرای آنها.

مؤسسه خرد اقدام به ارائه دوره مدیریت ریسک با  Primavera PertMaster نموده است. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک مدیریت ریسک با  Primavera PertMaster دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

جهت شرکت در دوره مدیریت ریسک بانرم افزار Oracle Primavera PertMaster کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *