مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) چیست؟

BPM

تعریف فرآیند کسب و کار

فرآیند کسب و کار می تواند شامل پردازش سفارش یک مشتری تا باز کردن حسابی جدید، یا راه انداختن کارمندی جدید باشد. این فرآیند، مجموعه ای از اقدامات روزمره ای است که برای رسیدن به هدفی مطلوب انجام می شوند.

جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار کلیک کنید

مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) چیست؟

به طور خلاصه مدیریت فرآیند کسب و کار  یا BPM (Business Process Management )رویکردی برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش و کنترل فرآیندهای سازمان می باشد. مدیریت فرایند کسب و کار حاکمیتی را در سازمان، برای افزایش چابکی و کارایی، فراهم می آورد و به سازمان اجازه می دهد تا بتواند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی، هم راستا نماید. با بکارگیری یک «سیستم مدیریت فرایند کسب و کار » سازمان قابلیت پیدا می کند در «هر زمان ، هر تغییری » را ایجاد نماید و این زمينه ساز پيشرفت مستمر می باشد. این سیستم مدیریتی شامل مفاهیم، متدها، تکنیکها برای طراحی، نظارت، پیکربندی، اجرا و آنالیز فرایندهای تجاری است.
هدف BPM را میتوان طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین واحد های سازمانی دانست که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و افراد به هم پیوند می خورند. همچنین به لحاظ راهبردی BPM را می توان برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار، از طریق بهینه سازی مداوم فرآیندهای کسب و کار در یک چرخه از مدل سازی، اجرا و اندازه گیری دانست

جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار کلیک کنید

مزایا مدیریت فرایند کسب و کار

از مزایای مدیرت فرایند کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره کرد .
-1 امکان شناسایی و اصلاح فرآیندها
-2بهبود فرآیندهای ارتباطی و شناسایی گلوگاه ها
-3یکپارچه سازی فرآیندها و خدمات
-4تهیه گزارش ها و تحلیل های اجرایی و مدیریتی
-5اجرای اتوماتیک وظایف تا حد امکان
-6توانایی بهره گیری از Best Practice ها
-7هشدارها و واکنش های اتوماتیک (Triggers)
-8
کاهش زمان ارائه محصولات یا خدمات جدید
-9افزایش رضایت مشتری
-10تسریع هماهنگی میان قوانین و محیط کاری
-11 کمک به توسعه برنامه های کاربردی در سازمان با استفاده از ابزارهای گرافیکی و ایجاد Workflow
-12
کاهش هزینه های مربوط به توسعه برنامه های کاربردی در سازمان
-13 کنترل‌ و پایش کارایی‌ کسب‌ و کار

جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار کلیک کنید

دلایل استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار

سازمانها به منظور ارتقاء کارایی مرکز عملیاتی فعالیت های خود از سیستمهای BPM  استفاده می کنند به عبارت دیگر می توان گفت مدیریت فرآیند کسب و کار تبادلات میان سیستمها ، فرایندهای تجاری  و تبادلات انسانی را تعدیل می نماید. نتایج مورد انتظار شامل صرفه جویی اقتصادی توسط خودکار سازی مسیر فرایندها و وظایف کارمندان ، دوری جستن از فعالیتهای بی ارزش ، اضافه نمودن فعالیتهایی از قبیل مسیریابی تصمیمات ، انتقال داده ها یا فرمها و فراهم آوری امکاناتی برای کاربران فراخور لیست وظایف است . با یکپارچگی تنگاتنگ تعرف فرایندها و تقاضاهای تضمین شده ، تغییر در تعاریف می تواند بطور مجازی و باسرعت بالا مراوده و گسترش یابد .
مشتریان بسرعت قادرند تا محصولات و اطلاعات مورد نظر را دریافت کنند و نتیجه آن ارتقاء سطح رضایت مشتریان است و معنای آن سود بیشتر شرکت است.

جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار کلیک کنید

چرخه زندگی مدیریت فرایند کسب و کار

فعالیت­های مربوط به BPM را می­ توان در شش گروه دسته ­بندی کرد: چشم­انداز، طراحی، مدلسازی، اجرا، نظارت و بهینه­سازی.
فعالیت­ها پیرامون یک چشم­انداز استراتژیک و اهداف سازمان طراحی می­شوند و هر فعالیت با لیستی از فرآیندها همراه است، هریک از این فعالیت­ها یک مدیر دارد که مسئول به ­سرانجام رساندن مجموعه­ای از فرآیندهاست و هر فرآیند نیز خود از وظایفی تشکیل شده که باید مطابق با برنامه اجرا و گزارش داده شوند. مجموعه­ای از فرآیندها باعث موفقیت در یک تابع می شوند و مجموعه­ای از توابع برای دستیابی به اهداف سازمانی لازم است.

جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار کلیک کنید

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *