مراحل اولیه صادرات و واردات

صادرات:
صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرافت و حساسیت خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آن ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با روش های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است. مراحل صدور کالا توسط گروه بازرگانی و صنعتی فبکو به صورت زیر انجام می پذیرد :

بازاریابی
شناخت و نفوذ به بازار های خارجی از طریق مذاکره با خریداران بالقوه، استفاده از اطلاعات و آمار رسمی و شرکت در نمایشگاه های بازار هدف.

تنظیم و عقد قرار داد
چانه زنی در خصوص شرایط فروش شامل قیمت، نحوه ی پرداخت، زمان تحویل و… و در نهایت عقد قرارداد بر اساس مفاد مد نظر فروشنده تحت نظارت وکلای شرکت در کشور مقصد.

صدور اسناد بازرگانی
اخذ و صدور کلیه مجوزها و اسناد لازم جهت صادرات با تکیه بر قوانین تجارت بین المللی .

تهیه و تدارک بسته بندی
هماهنگی با تولید کننده جهت بهینه سازی بسته بندی صادراتی که موجب افزایش جذابیت کالای مورد نظر در بازار هدف می گردد.

ارسال و بیمه کالا
همکاری با شـرکت های بیمه و حمـل و نقل بیــن المللـی معتبر جهت ارسـال کالا به کشور مقصد با حداکثر سرعت و اطمینان و حداقل هزینه و ریسک.

دریافت وجه کالا
توانایی دریافــت وجـه کالای صـادر شده در حسـاب های بانکی خارجی که موجـب اطـمینان خاطر از دریافت وجه برای مشتری می شود.

واردات :

انجام مراحل واردات کالا به صورت برنامه ریزی شده و قدم به قدم، باعث می گردد کالای مورد نظر با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان در اختیار مشتری قرار گیرد. وجود سیستم علمی در گروه فبکو، بهترین شرایط خرید را برای مشتریان گرامی به ارمغان می آورد.

اخذ سفارش:

دریافت مشخصات عمومی کالای مورد نظر مشتری شامل مقدار، سطح کیفیت، قیمت پیشنخرد و مشخصات فنی؛ سپس، تحقیق و بررسی اسناد، مجوزها و مراحل مورد نیاز برای واردات کالای مورد نظر و اعلام آن به مشتری .

فرآیند خرید :

*انجام بررسـی های اولـیه بازار مبـدا و تحقیق در خصـوص تامین کننـدگان و شرایـط فروش آن ها.

*ارزیابی کیفی تامین کنندگان از نظر سهم بازار در کشور مبدا، میزان صادرات، تکنولوژی تجهیزات و ماشین آلات، دارا بودن مجوزهای لازم و کیفیت مدیریت خط تولید .

*اخذ پیشنـهادهای اولیـه فنی و مالی و ارائه آن به مشــتری همـراه با ارائــه خلاصه ارزیــابی کیفی تامین کنندگان.

*دریافت نمونه ی کالای مورد نظر یا هماهنگی بازدید حضوری در صورت درخواست مشتری جهت مقایسه، ارزیابی و تصمیم گیــری برای انتخاب تامین کننده مناسب .

*اخذ پیش فاکتور نهایی بعــد از چانه زنی در خصوص قیمــت و شرایط خرید با توجه بـه اولویت های مدنظر مشتری و نهایتاً تایید آن توسط ایشان .

*تنظیم و عقد قرارداد خرید تحت نظارت وکلای شرکت بر اساس قوانین داخلی کشور مبدا .

فرآیند واردات :

آغــاز مــراحل واردات کـــالا شــامل ثبت سفارش، بیمه، هماهنگی حمل پرداخت وجــه کالا بر اساس نحوه پرداخت مورد توافق (نقدی، حواله، اعتبارات اسنادی، برات وصولی و …)، دریافت کــالای تولیــد شـده از کارخانه و تحویل آن به نماینده شرکت حمل و نقل، دریافت کلــیه اسناد حمل و بررسی عدم مغایرت اسناد، اخذ تایید های لازم برای اسناد حمل در صورت نیاز و دریافت ترخیصیه و آماده سازی اسناد برای ترخیص کالا.

تحویل کالا :

آغـــاز مراحل ترخیـــص کالا پس از رسیدن کـــالا به گمــرکات کشــور توسط ترخیصکاران متخصص با توجه به نوع کالا در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه و در نهـــایت، حمل داخلی کالا و تحـــویل آن در محل مورد نظر مشتری .

 

صادرات و واردات

 

این مقدمه کوتاه می تواند به تجار مبتدی کمک کند تا بیشتر با تجارت جهانی آشنا شوند. بنابراین ۱۰ گام اساسی که باید برای شروع چنین کسب و کاری بردارید به شرح زیر می باشد.

  1. پتانسیل صادرات خود را بررسی کنید
  2. یک برنامه عملی تهیه نمایید
  3. به بررسی بازار و میزان آمادگی خود بپردازید
  4. مسیرهای موجود برای ورود به بازار را بررسی کنید
  5. در مورد فروش و بازاریابی محصول خود در خارج از کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید
  6. در مورد چالش های فرهنگی و زبانی فکر کنید
  7. برای مدیریت امور مالی ، هزینه ها و ریسک ها آماده شوید
  8. برای محافظت از مالکیت معنوی خود آماده باشید
  9. برای انجام سفارشات خود آماده شوید و اسناد درستی را تهیه نمایید
  10. روش های توزیع ، حمل و نقل و عرضه خود را انتخاب کنید

اکنون به تشریح هر بخش خواهیم پرداخت:

  1. پتانسیل صادرات خود را مرور کنید

شما باید مدتی را به ارزیابی واقعیت های مربوط به عرصه صادرات و پیامدهای آن برای همه جنبه های کسب و کار خود اختصاص دهید و از هرگونه مشاوره و کمک مورد نیاز بهرهمند گردید. شما می توانید اطلاعات مفیدی را در این خصوص در سایت های مختلف و بخش های مختلف این سایت های بیابید. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید می توانید کار خود را با خواندن توصیه های ما برای صادرکنندگان مبتدی آغاز کنید.

  1. تهیه یک برنامه عملی

صادرات فرایندی است که باید برنامه ریزی شود. چرا که به اهداف روشن و متمرکزی نیاز دارد و صادرکنندگان باید واقع بینانه بر روی آنچه می توانند در یک بازه زمانی مشخص به دست آورد تمرکز نمایند. بهین تجارت ، از طریق تیم های تجاری بین المللی خود ، می تواند به شرکت ها کمک کند تا یک برنامه عملی متناسب را تهیه نمایند و یک استراتژی عملی را برای پیشرفت در عرصه تجارت بین المللی و بررسی منظم کسب و کار خود تهیه کنند تا بتوانند اطمینان حاصل کنند که در مسیر درستی قرار گرفته اند. این بخش اصلی ارائه خدمات ماست

  1. به بررسی بازار و میزان آمادگی خود بپردازید

تحقیق در مورد بازارها باعث کاهش ریسک و افزایش شانس موفقیت شما خواهد شد. این نوع تحقیقات معمولاً از ترکیبی از تحقیقات پشت میزی و میدانی تشکیل شده اند. هر تجارت و هر بازاری شرایط منحصر به فرد خاص خودش را دارد. هدف بهین تجارت این است که به شما کمک کند تا از طریق تحقیق و مشاوره ، رویکردهای ابتدایی خود را با بازارهای جدید تطبیق دهید.

  1. مسیرهای موجود برای ورود به بازار را بررسی کنید

انتخاب حضور در بازارهای خارج از کشور می تواند بسیار پیچیده باشد. لکن گزینه های زیادی برای حضور در بازارهای بین المللی وجود دارد.

به عنوان مثال حضور به عنوان نماینده ، توزیع کننده ، حضور اینترنتی ، مجوز یا فرانشیز

– فروش مستقیم به خرده فروشی ها، تجارت مستقیم با مشاغل تجاری ، سرمایه گذاری مشترک ، همکاری با شرکت های تابعه

با این حال ، انتخاب هر یک از این راه ها به شرکت و محصولات شما بستگی دارد.

  1. در مورد فروش و بازاریابی محصول خود در خارج از کشور اطلاعات لازم را کسب کنید

در ابتدای راه شما باید نحوه تهیه و فروش کالای خود در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهید. پس از آن شما باید تعدادی از عناصر بازاریابی مختلف را برای حصول اطمینان از پیروزی در رقابت های بین المملی در نظر بگیرید که عبارتند از منحصر به فرد بودن محصول ، قیمت ، مکان و کانال توزیع.

  1. در مورد چالش های فرهنگی و زبانی فکر کنید

در صورتی که کسب و کار شما به جنبه های زبانی و فرهنگی کشور مقصد مرتبط است بهتر است گزینه های مختلفی از جمله فرهنگ کشور مقصد را در نظر گرفته و برنامه های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

  1. برای مدیریت امور مالی ، هزینه ها و ریسک ها آماده شوید

مدیریت ریسک بین المللی بخش مهمی از صادرات است. ریسک های متعددی وجود دارد که باید حتما آنها را در نظر بگیرید. برخی از مهمترین ریسک های موجود عبارتند از:

تجاری: عدم پرداخت ، ورشکستگی ، اختلافات مربوط به قرارداد ، تأخیر در پرداخت ، از بین رفتن اعتبار و شهرت

سیاسی: تغییر دولت ، جنگ ، شورش ، تروریسم و ​​غیره ، اختلافات مرزی ، تغییر در قوانین

کشور: نرخ ارز ، تورم بالا ، فقدان ارز

  1. برای محافظت از مالکیت معنوی خود آماده باشید

محافظت از مالکیت معنوی تان می تواند فرق بین موفقیت تجاری و عدم موفقیت تجاری شما را مشخص نماید. دفتر مالکیت معنوی قادر است از هر چهار شکل اصلی مالکیت معنوی که عبارتند از حق ثبت اختراع ، علامت تجاری ، طرح ها و حق چاپ شما پشتیبانی کند.

  1. برای انجام سفارشات خود آماده شوید و اسناد درستی را تهیه نمایید

شناختن ضوابط و مقررات قانونی در مراحل اولیه انجام کار صادرات بسیار مهم است. علاوه بر این شما باید شرایط معاملاتی که ممکن است اعمال شوند را نیز در نظر بگیرید چرا که اگر درک اشتباهی از این قوانین داشته باشید عواقب بدی گریبان گیرتان خواهد شد.

  1. روش توزیع خود را انتخاب کنید

شما باید پیامدهای فروش در مسافت های طولانی را در نظر بگیرید. نوع کالایی که صادر می کنید ، میزان تقاضا و نوع هزینه های درگیر همه و همه می توانند بر میزان توزیع و درامد شما تاثیر بگذارند. شرکت بهین تجارت با در اختیار داشتن یک ناوگان قدرتمند حمل و نقل بین المللی آماده کامل برای جابجایی محصولات شما به کشورهای همسایه را دارد.

 

ممکن است علاقمند باشید : دوره جامع آموزش بازرگانی و صادرات 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *