مروری بر مدیریت پروژه

مروری بر مدیریت پروژه

مدیریت پروژه در تمامی زمینه ها کاربرد دارد ، از برنامه های شخصی خوتان گرفته تا مدیریت پروژه های ساختمانی،طراحی خودرو و …

امروز میخوایم تعریفی از مدیریت یا کنترل پروژه و کاربرد های آن مقاله ای رو به شما ارائه بدیم.

مدیریت پروژه یکی از زیرشاخه‌های مهم و پرکاربرد علم مدیریت است. برای اینکه یک ایده و هدف به نتیجه برسد، به مدیریتی قوی و کارآمد در طول فرآیند خود نیاز دارد تا ضمن بررسی مراحل مختلف از کم و کاستی‌ها نیز مطلع شود. به طور کلی مدیریت پروژه را می‌توان استفاده از دانش و تخصص، تکنیک و مهارت‌های لازم و حداکثر منابع موجود در جهت به انجام رسانیدن یک هدف مشخص دانست. اصول و پایه‌های اصلی مدیریت پروژه عبارت است از سه عنصر زمان، هزینه و کیفیت. بدین معنی که مدیریت پروژه را می‌توان هنر به انجام رساندن پروژه در کم‌ترین زمان، مناسبت‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت دانست. بدین ترتیب ضرورت به کارگیری مهارت‌های مربوط به مدیریت پروژه بر کسی پوشیده نیست.

دوره آموزشی مدیریت پروژه

اگرچه مدیریت پروژه در حوزه‌های مختلف شامل حوزه دفاعی، مهندسی، مخابرات و ساخت‌وساز تکامل پیدا کرده اما تاریخچه و نمونه‌های اولیه‌ای از مدیریت پروژه را می‌توان از زمان نخستین روزهای تمدن بشری شاهد بود، یعنی از زمانی که تمدن بشر از اجتماع چند نفر برای همکاری با یکدیگر تشکیل شد.اما با گذشت زمان و در سال‌های اخیر، مدیریت پروژه به حوزه‌ای تخصصی تبدیل شد چراکه برنامه‌ریزی و اجرای پروژه مطابق با سرمایه موجود پیچیده‌تر گشت که نیاز به کار کارشناسی دارد.

دوره آموزشی مدیریت پروژه

کاربرد نرم افزارهای مدیریت پروژه آنلاین

اما در دنیای امروز که همه امور به سمت‌وسوی دنیای دیجیتال کشیده شده است، نوع و شکل مشاغل نیز دستخوش تغییرات جدی شده است. انجام پروژه از راه دور و ارتباط با سایر اعضای گروه کاری از طریق فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین این تغییرات است که نیاز به یک ابزار مدیریت پروژه آنلاین و یا نرم‌افزارهای مدیریت پروژه را آشکار می‌سازد. این قبیل نرم‌افزار و ابزارهای مدیریت پروژه، موجب تسهیل کار برای مدیران و سایر اعضای پروژه شده است. زمان‌بندی، تخمین بودجه، طرح‌ریزی، نظارت بر نحوه اجرا و پیشرفت پروژه، بررسی ساعات کار اعضای گروه، نحوه محاسبه دستمزد بر اساس ساعات کار و… میباشد.

نرم افزار مدیریت پروژه برای چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد تنوع حوزه‌هایی است که می‌توان در آن مدیریت پروژه را به کار بست. به دلیل کارایی و ویژگی‌هایی مدیریت پروژه می‌توان ردپای آن را در صنایع مختلف از حوزه عمرانی، صنعتی، کشاورزی تا پژوهش، چاپ کتاب و مقاله، حوزه‌های پیراپزشکی و… مشاهده کرد. با وجود تفاوت‌های این صنایع اما اصول کلیدی مدیریت پروژه یعنی همان مدیریت زمان، کیفیت و هزینه در تمامی این شاخه‌ها یکسان است. 

دوره آموزشی مدیریت پروژه

 

یکی از پر کاربرد ترین نرم افزار های مدیریت پروژه ، نرم فزار MSP است که موسسه آموزش عالی آزاد خرد برگزار میکند و در صورت تمایل میتوانید کلیک و ثبت نام کنید.

 

آموزش نرم افزار MS project 

 MSP مخفف عبارت Microsoft Project  است.  نرم افزاری ساده و کاربرد ی از خانواده مایکرو سافت آفیس است که به منظور مدیریت پروژها طراحی و تولید شده است. این نرم افزار با قرار دادن تصویر بزرگی از پروژه پیش روی کاربران امکان بررسی و ثبت مراحل کار را برای کاربران مقدور می سازد. این برنامه به شما کمک می کند با ثبت و سازمان دهی ایده های خود آن ها را تا مرحله اجرا پیش ببرید.

با استفاده از نرم افزارMSP می توانید به ساده ترین شیوه ممکن  زمان اجرا و تکمیل  کلیه فعالیت های  پروژه را تخمین بزنید و از اجرای و تحویل به موقع پروژه اطمینان حاصل نمائید، درزمان  آغاز عملیات اجرایی  پروژه نیزمی‌توانید با ثبت  تاریخ های واقعی آغاز و پایان هر فعالیت اطلاعات را به روز رسانی کنید در این زمان نرم افزار MSP سرعت و روند پیشرفت برنامه ها  را با توجه به زمان بندی واقعی ثبت شده مجدداً محاسبه خواهد کرد و مشخص خواهد کرد با توجه به زمان بندی جدید پروژه چقدر زودتر و یا دیرتر از برنامه پیش بینی شده به اتمام خواهد رسید یکی دیگر از مزایای استفاده از این نرم افزار ارائه گزارش های دوره ای با قابلیت چاپ است. بنابراین می توان ادعا کرد این نرم افزار به افزایش قابلیت های مدیریتی افراد در زمینه های زمان بندی، برنامه ریزی منابع، گزارش گیری و گزارش دهی و غیره کمک می کند.

دوره آموزشی مدیریت پروژه

 

 

نرم افزارMSP علی رغم برخی کم و کاستی هایی که در مقایسه با سایر نرم افزارهای شبیه به خود  دارد اما کماکان در میان کاربران دنیا و ایران جایگاه ویژه خود را حفظ کرده. دلیل  محبوبیت نرم افزار MSP  را می توان با توجه به قابلیت های زیاد و کاربردی آن توجیه کرد. در ادامه به برخی از این قابلیت ها اشاره خواهیم کرد:

تعریف ساختار شکست کار ( WBS )
تعریف شبکه فعالیت ها (Network)
تعریف محدودیت های زمانی (Constraint)
تعریف  منابع  (Resource)
تعریف اضافه کاری برای منابع (Overtime Work)
تخصیص منحنی های مصرف منابع (Resource Curve)
تعریف و تخصیص تورم ها در هزینه بکارگیری منابع
فعالیت های دوره ای ( Recurring Task )
تعریف و تخصیص تقویم های کاری (Calendar)
امکان فرمول نویسی
امکان لینک شدن با کلیه نرم افزارهای خانواده Office
امکان ایجاد فرم های جدید
فیلتر کردن (Filtering)  و گروه بندی کردن (Grouping) اطلاعات
امکان بروز رسانی اطلاعات  (Updating)
تعیین شاخص های ارزش حاصله (Earned Value)
شبکه های پرت (PERT)
ماکرو نویسی (Macro)
امکان گزارش گیری (Reporting)
بازگشت به عقب  (Undo)

دوره آموزشی مدیریت پروژه


مزایای استفاده از MSP

  • مدیریت کارا و موثر  و زمانبندی قابل قابل اجرا در پروژه.
  • با استفاده از این برنامه می توان انتظارات اولیه از پروژه ها را تعدیل و به حالت منطقی و معقول و قابل اجرا رسانید.
  • استفاده از این نرم افزار مراحل اجرایی پروژه را برای کارفرمایان و مشتریان ملموس می نماید .
  • امکان برنامه ریزی گام به گام پروژه.
  • با استفاده ار این نرم افزار می توان برنامه ریزی گام به گام انجام داد که به کمک شایانی در مدیرت پروژه محسوب می شود .
  • قدرت به کارگیری اطلاعات موجود.

 

 

 

جهت ثبت نام در دوره های مدیریت پروژه موسسه ما کلیک کنید.

ضمنا موسسه آموزش عالی آزاد خرد برگزار کننده دوره های سازمان همراه با ارائه مدارک وزارت علوم نیز می باشد.

 

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *