مزایای راهکار مدیریت منابع انسانی

مزایای راهکار مدیریت منابع انسانی

اغلب ما با واژه مدیریت منابع انسانی، روابط کارکنان و مدیریت پرسنل استفاده‌شده در مطبوعات و همچنین متخصصان صنعت آشنا هستیم. هر زمان که این اصطلاحات به گوش ما می‌رسد، تصاویری از مدیران کارآمد که به‌طور جدی در مورد کارشان در دفاتر فعالیت می‌کنند برای ما تداعی می‌شود.

در این مقاله، به پرسش مدیریت منابع انسانی چیست، با ارائه یک نمای کلی از موضوع و معرفی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های امروزی، پاسخ می‌دهیم. واقعیت این است که در زمینه مدیریت منابع انسانی مطالب بسیار زیادی موجود است و در واقع «هنر و دانش مدیریت منابع انسانی» پیچیده است. ما اصطلاح «هنر و دانش» را برای مدیریت منابع انسانی انتخاب کردیم زیرا این موضوع هم هنر مدیریت افراد با استفاده از رویکردهای خلاقانه و نوآورانه است و هم دانشی است که به‌دلیل کاربرد دقیق این تئوری مورد نیاز است.

 

دوره های مدیریت منابع انسانی را موسسه آموزش عالی آزاد خرد برگزار میکند و در صورت تمایل میتوانید کلیک و ثبت نام کنید.

 

تعریف دوم مدیریت منابع انسانی شامل مدیریت افراد در سازمان‌ها از منظر کلان است یعنی مدیریت افراد به شکل یک رابطه جمعی بین مدیریت و کارکنان. این رویکرد بر اهداف و نتایج عملکرد مدیریت منابع انسانی تمرکز دارد. این موضوع بدان معنی است که عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های امروزی با مفاهیم افراد توانمند، توسعه افراد و تمرکز بر روی ایجاد «روابط کاری» برای مدیران و کارکنان مواجه است.

استراتژی منابع انسانی و استراتژی سازمان
مدیریت منابع انسانی به عنوان شریک استراتژیک باید حمایت کننده استراتژی رقابتی شرکت باشد. وقتی استراتژی شرکت کاهش هزینه است ،سیستم جبران خدمات باید به کارایی پاداش دهد.یا زمانی که استراتژی سازمان تمایز است .سیستم جبران خدمات باید به خالقیت و نوآوری پاداش دهد. از ترکیب دو استراتژی کلی کاهش هزینه و تمایز پورتر با کارکنان بلند مدت و کارکنان موقتی چهار استراتژی را می توان برای منابع انسانی ذکر کرد.

دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی

 

رویکرد های مدیریت استراتژیک منابع انسانی 

۱.رویکرد مبتنی بر منابع شرکت:
طبق این رویکرد سازمانها باید به گونه ای برای اقدامات منابع انسانی خویش برنامه ریزی نمایند که آنها را قادر سازد از منابع انسانی خویش،مزیت رقابتی پایداری خلق کنند.
۲.رویکرد رفتاری :
در این رویکرد سازمانها اقداماتی را انتخاب و برنامه ریزی می کنند که پرورش دهنده رفتارهای ضروری ومناسب در کارکنان برای اجرای نوع خاصی از استراتژی رقابتی سازمان باشد.
۳.مدل سایبرنتیک:  

این مدل مبتنی بر نظریه سیستمی است .سازمانها باید برای دستیابی به برون داد مطلوب از منابع انسانی خویش،اقدامات خود را در جهت مدیریت صحیح درون دادها و نیز فرایندهای منابع انسانی ،برنامه ریزی و انتخاب می نمایند.

 

جهت ثبت نام در دوره های مدیریت منابع انسانی موسسه ما کلیک کنید.

ضمنا موسسه آموزش عالی آزاد خرد برگزار کننده دوره های سازمان همراه با ارائه مدارک وزارت علوم نیز می باشد.

 


۴.رویکرد هزینه های مبادله/نمایندگی:
بر اساس این رویکرد سازمانها اقدامات مدیریت منابع انسانی خویش را در جهت درون سازی و کاهش هزینه های کسب وکار و بکارگیری منابع انسانی مطلوب،برنامه ریزی و انتخاب می نمایند
۵.دیدگاه قدرت/وابستگی منابع :
بر اساس این رویکرد انتخابها و اقدامات مدیریت منابع انسانی تحت تاثیر روابط قدرت و وابستگی های سازمان و جریانات قدرت د.ر سازمان شکل خواهد گرفت.
۶.دیدگاه نهاد گرایی:

بر این اساس سازمانها اقدامات مدیریت منابع انسانی را در جهت کسب مشروعیتهای درونی وبیرونی به منظور اخذ منابع محیطی کمیاب و کسب حمایت اجتماعی در محیط برنامه ریزی می کنند.

 

 

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *