معافیت مالیاتی و قوانين آن

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی ,تعریف آن

معافیت مالیاتی عبارت است از خروج قانونی برخی از منابع درآمدی و سرمایه ای از شمول پرداخت موقت و غیر دائمی مالیات که عمدتاً ابزاری جهت اعمال سیاست  های حمایتی دولت در جهت جامه عمل پوشاندن به برخی اهداف و سایست های دولت است.

باید به این موضوع توجه شود که  نوع دیگر معافیت های مالیاتی به صورت  مالیات با نرخ صفر مالیاتی است منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مؤدیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی کلیک کنید

شروط اصلی وضع قوانین معافیت مالیاتی

 گر چه وضع مالیات برای هر نوع درآمد و دارایی نیازی به تعیین هدف برای آن نیست، لکن  در اعطای معافیت مالیاتی برای هر یک از آن ها می بایست شروط ذیل رعایت شود

  • معافیت مالیاتی  بر اساس قانون ایجاد شود.
  • معافیت مالیاتی  به صورت موقت و غیر دائمی اعطا شود .
  • معافیت مالیاتی تابع سیاست های حمایتی دولت باشد.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی کلیک کنید

هدف های دولت در وضع قوانین معافیت مالیاتی 

معافیت مالیاتی در هر کشور به عنوان یک ابزار تشویقی برای جهت دادن به سرمایه گذاری ها مورد استفاده قرار می گیرند. دولت ها با استفاده از معافیت مالیاتی سعی می کنند نقدینگی جامعه را به سمت طرح های عام المنفعه و کم بازده سوق دهند.

خارج از اين دايره، گاه دولت از معافيت مالياتی به عنوان يك مشوق براي برخي اولويت‌ها و اهداف راهبردي استفاده مي‌كند، اما به جهت خلاف قاعده‌بودن، لازم است استدلال قوي براي خروج از قاعده و ضرورت آن به مجلس ارائه كند (طبق اصل 51 قانون اساسي، وضع يا بخشودگي يا تخفيف ماليات تنها با مجوز مجلس ممكن است)، مانند معافیت مالیاتی بخش كشاورزي و صادرات كه تنها به دليل يك اولويت ملي و منافع راهبردي اقتصاد پذيرفته است.

با اعطای معافیت مالیاتی، گروهی از پرداخت مالیات معاف می شوند این امر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت منجر می شود. بنابراین، اگر اعطای معافیت ها با دقت لازم صورت نگیرد، دولت برای کسب درآمد مالیاتی مورد نظر ، فشار سنگینی را بر گروه های دیگر جامعه وارد می کند. یعنی برای جبران بخش خالی کاسه درآمد مالیاتی، میزان نرخ-های مالیاتی بیشتری، بر گروه هایی که از معافیت های مالیاتی بهرهمند نیستند، تحمیل خواهد شد. بی تردید اعطای معافیت های مالیاتی گسترده، به ناکارایی نظام مالیاتی و ضعف نظام اجرایی مالیاتی منجر می شود.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی کلیک کنید

شرط برخورداری از معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی به فرد يا نخرد که مستحق دريافت كمك دولتي است ، تخصیص می یابد ودلایل دریافت کمک دولتی به شرح زیل است

  • معافیت مالیاتی به دلیل عدم توان پرداخت (مثل معافيت درآمد كمتر از یک میلیون تومان درماه)
  • معافیت مالیاتی به جهت برداشتن باري از دوش دولت و لزوم تشويق و كمك دولت (مثل معافيت در مناطق محروم يا مناطق آزاد، خيريه‌ها و انتشاراتي‌ها) .

 قابل ذکر است که شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال، در اکثر موارد  تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است. اظهارنامه   مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونه‌ای است که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه می‌شود.

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی کلیک کنید

برخی از فعالیت هایی که مشمول معافیت مالیاتی میشوند

1-فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات شامل معافیت مالیاتی می‌باشند.

2-واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد(50%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک‌سال اضافه برمعافیت مالیاتی می‌شود.

3-فعالیت اقتصادی در مناطق محرم شامل معافیت مالیاتی می‌باشند.

4-ورود کالاهایی که تمام یا بخشی از مواد اولیه آن از داخل کشور تامین و در منطقه آزاد تولید می‌شود از تمام یا بخشی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی مربوط به مواد اولیه داخلی معاف خواهند بود.

5-واردات کالای تولید شده در منطقه آزاد اروند به سایر نقاط کشور، تا حد ارزش افزوده در آن منطقه با تصویب هیات وزیران از پرداخت تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف می‌باشند.

6-  معادل ده درصد(10%)  از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فورش می‌رسد و ده درصد(10%) از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود و پنج درصد (5%) از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در این بورس‌ها یا بازارها حذف نشده‌اند با تایید سازمان بورس بخشوده می‌شود. شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی یا بازار‌های خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود در صورتی که در پایان دوره‌ی مالی به تایید سازمان حداقل بیست درصد (20%) سهام شناور آزاد داشته باشد معادل دو برابر معافیت‌های فوق از بخشودگی برخودار می‌شوند

جهت شرکت در دوره ی آشنایی با مالیات های مستقیم و معافیت های مالیاتی کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *