معرفی نرم افزار متلب

نرم افزار متلب

معرفی نرم افزار متلب

متلب (MATLAB) که از ترکیب دو واژه  MATrix (ماتریس) وLABoratory (آزمایشگاه) نام گذاری شده، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا می باشد. شرکت سازنده این برنامه که «مت ورکس» نام دارد، در سال 1984 تاسیس شد. این برنامه ماتریس محور می باشد که در آن تمام اعداد به صورت ماتریس در نظر گرفته می شوند. کار کردن با ماتریس ها در محیط متلب بسیار ساده است. اعداد، جملات و یا حتی یک تصویر به شکل ماتریسی ذخیره می شوند. تصاویر که به صورت سه بُعدی ذخیره می شود، دو بُعد اول آن ها نشان دهنده مختصات نقاط و بُعد آخر برای مشخص شدن رنگ است. حتی فایل های صوتی هم به صورت ماتریسی خواهند بود که به صورت ستونی ذخیره می شوند.

متلب امکان عملیاتی محاسباتی و استفاده از الگوریتم ها را به کاربر می دهد و بسیار گسترده است به گونه ای که طراحی و کنترل، سیگنال های تصویر و تجزیه و تحلیل را به خوبی محاسبه و پردازش می کند. گستردگی متلب زمانی مشخص می شود که با افزودن تولبارهای مختلف، امکانات بیشتری به این برنامه اضافه می شود. این قابلیت باعث شده تا کاربران در تمام رشته ها و انواع زمینه های کاربردی بتوانند از این برنامه به راحتی استفاده کنند.

کاربردهای متلب

این برنامه دارای توابع بسیار زیادی است اما کاربران هم می توانند توابعی اضافه کنند. توابع برای راحت نشان دادن داده ها کاربرد زیادی دارد. نرم افزار متلب با زبان C نوشته شده و اپن سورس می باشد. چیزی که این برنامه را پرکاربرد و پرطرفدار کرده، انعطاف پذیری و راحتی کار برای کاربر است. در شرکت ها و دانشگاه های معتبر جهان، هر ساله تولبارهای متنوعی برای این برنامه تولید می شود که باعث افزایش کارایی این برنامه شده است.

بعضی تولبارهای این برنامه:

مخابرات: برای توابع و ابزارهای محاسبات مهندسی مخابرات

فازی: برای توابع و ابزارهای محاسبات فازی

محاسبات: برای محاسبات عددی

simulink : برای شبیه‌سازی سامانه‌ها

آمار: برای محاسبات آمار

کنترل: برای محاسبات مهندسی کنترل

شبکه عصبی: محاسبات شبکه عصبی

تخمین متلب: برای محاسبات بحث تخمین سیستم در مهندسی کنترل

پردازش صوت: برای پردازش صوت

جمع‌آوری داده متلب، توابع و ابزارهای جمع‌آوری داده

پردازش تصویر: برای پردازش تصویر

کارگاه بی‌درنگ: برای سامانه‌های بی‌درنگ

احتمالات

محاسبات سیمبولیک

دوره های آموزشی

جهت فراگیری این برنامه می توانید در دوره تخصصی و فشرده این نرم افزار که توسط مدرسین خبره مرکز آموزش خرد آموزش داده می شود،  شرکت و به راحتی پس از اتمام دوره، به صورت حرفه ای وارد بازار کار شوید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *