مقایسه زبان برنامه نویسی PHP و ASP.NET

معرفی  PHP و ASP.NET

PHP مخفف کلمه PHP Hypertext Preprocessor است و یک نرم افزار یا بستر برنامه نویسی متن باز و رایگان است که توسط شخصی به نام رزموس لردورف در سال 1995 طراحی و ایجاد شد. یکی از نکات مهمی که در خصوص برنامه نویسی به زبان PHP وجود دارد این است که این زبان وابسته به هیچ Platform خاصی نیست و می توان آن را بر روی هر سیستمی عاملی اجرا و استفاده کرد. شرکت های متوسط و کوچک بیشتر از این زبان برنامه نویسی در دنیا استفاده می کنند زیرا هزینه توسعه و همچنین هزینه هاستینگی که در اینترنت دارد بسیار ارزان است.

جهت شرکت در دوره آموزش PHP کلیک کنید

دات نت نسل جديدي از ابزارهاي توسعه مايکروسافت است. دات نت فقط يک زبان نيست و در واقع يک فريم ورک يا پلاتفرم براي توسعه و اجراي نرم افزار است.دات نت شباهت زيادي با پلاتفرم جاوا دارد و در واقع در رقابت با اوست. ASP.NET نيز نسل جديدي از ASP کلاسيک در بستر دات نت است

جهت شرکت در دوره آموزش ASP.NET کلیک کنید

ASP.NET و PHP

سرعت توسعه نرم افزار در  PHP و ASP.NET

اگر قرار باشد فقط چند خط براي نوشتن در صفحه يا گرفتن پارامتري از کاربر داشته باشيم مطمئنا نوشتن با PHP ساده تر و سريعتر خواهد بود. اما هدف دات نت تسريع در نوشتن سايتهاي بزرگ با فرمها و اطلاعات متعدد است. در ASP.NET از طراحي صفحاتي که Web Form ناميده مي شوند تا حتي دسترسي به بانک اطلاعات و ماهيتهاي مختلف اطلاعات، نمايش اطلاعات (مانند جداول) ابزارهاي بصري وجود دارند که اين در نهايت کار را بسيار ساده تر ميکند همچنين برخي مسائل را به راحتي ميتوان به فريم ورک دانت نت سپرد (مانند Caching ، اعتبار سنجي اطلاعات ورودي Authentication و …) همچنين استفاده از کتابخانه غني دانت نت باعث مي شود که نياز چنداني به استفاده از کتابخانه توابع خارجي نباشد که اين در توسعه نرم افزار بصورت تيمي و پشتيباني يک مزيت به شمار مي رود. البته در PHP نيز ابزارهاي براي تسريع طراحي و نوشتن اسکريپتها وجود دارند اما هر کدام براي شرکتهاي مختلفي است و شکل کار متفاوت است.

جهت شرکت در دوره آموزش PHP و ASP.NET کلیک کنید

هزینه در PHP و ASP.NET

ASP از طرف کمپانی ماکروسافت پشتیبانی می شود و برای اجرای آن در سرور نیاز به محصولات این کمپانی از جمله IIS است که آن هم در ویندوز اجرا می شود. بنابراین برای سایت های ASP باید از سرور ویندوز استفاده کرد. اما PHP هم در لینوکس و هم در ویندوز قابل اجرا است. پس اگر بخواهیم سایتمان بر اساس ASP طراحی شود فقط می توانیم از هاست ویندوز استفاده کنیم. اما سرورهای ویندوز از نظر هزینه ، گران تر هستند. یعنی برای کارایی و کیفیت یکسان باید هزینه بیشتری بابت هاست ویندوز پرداخت کرد.

از طرف دیگر بسیاری از ملزومات و اصطلاحا Addon ها برای ASP و سرور ویندوز هزینه در برخواهند داشت . حال آنکه PHP  یک زبان لایه باز است و ماژول های آن نیاز به پرداخت هزینه ندارد. پس از نظر هزینه PHP برای طراحی سایت گزینه بهتری است.

چه زمانی از php استفاده کنیم؟

    اگر پروژه ای که میخواهید انجام دهید یک پروژه کوچک است و در مقیاس های بزرگ عملیاتی اجرائی نمیشود php میتواند گزینه خوبی باشد.

    اگر اسکریپت های آماده و کدهای آماده برای پروژه فوق به زبان php وجود دارند، گزینه مناسبی است.

    اگر سرور شما لینوکس است، از php استفاده کنید.

جهت شرکت در دوره آموزش PHP و ASP.NET کلیک کنید

چه زمانی  از asp.net استفاده کنیم؟

    اگر پروژه شامل انواع نقش های سیستمی و سطوح دستری مختلف و یک پورتال است از دات نت استفاده کنید

    اگر می خواهید از ساختارهای نوین برنامه نویسی مانند MVC استفاده کنید از دات نت استفاده کنید

    اگر می خواهید نرم افزار وب شما به صورت شی گرا تولید شود از دات نت استفاده کنید

    اگر به دنبال توسعه ساختار و پشتیبانی سیستم در دراز مدت هستند و دید کوتاه مدت به پروژه ندارید از دات نت استفاده کنید

جهت شرکت در دوره آموزش PHP و ASP.NET کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *