مقایسه نرم افزار MSP و Primavera

 مقایسه نرم افزار MSP  و Primavera

primavera-vs-project2

 

مديريت پروژه، شامل بكارگيری چهار عامل اساسی زير به منظور رفع نيازهای پروژه است

دانش(Knowledge)  

 مهارتها  (Skills)

ابزار (Tools)

تكنيكها (Techniques)

 نقش ابزار مناسب در پيشبرد اهداف مديريت پروژه انكارناپذير است. در واقع پس از طراحی سيستم مديريت پروژه در سازمان، به کارگيری ابزار مناسب در اين سيستم، يكی از مهمترين عوامل محقق آننده اهداف مديريت پروژه در سازمان است.

کنترل پروژه msp

 MSP نرم افزار 

 نرم افزار MSPيكی از قوی ترين و قديمی ترين نرم افزارهای موجود کنترل پروژه محسوب میشود. اين نرم افزار قريب به ١٠ سال است که به بازار ايران وارد شده و به شكل گسترده توسط کاربران و برنامه ريزان پروژه مورد استفاده واقع میشود. مهندسان کنترل پروژه عموماً از اين نرم افزار به عنوان ابزاری جهت مديريت زمان پروژهها استفاده میکنند. مايكروسافت پروجكت، عليرغم وجود برخی محدوديتها و کمبودها (در مقايسه با نرمافزارهای مشابه) به عنوان يك نرمافزار کاربردی و پرطرفدار در جهان و خصوصاً در ايران روزانه مورد استفاده کاربران بیشماری قرار میگيرد.

سهولت کار با اين نرم افزار ، قابليت استفاده از امكانات Windows ، سازگاری با ساير نرم افزارهايOffice MS   و شباهت کامل محيط و جعبه ابزارهای آن با ساير محصولات مايكروسافت، راهنمای Online و کامل داخل برنامه، وجود گزارشها وView  های متنوع، امكان تعريف View ها وTableهای جديد و به طورکلی داشتن يك محيط Friendly User  اين نرم افزار را به نوعی از ساير نرم افزارهای مشابه متمايز کرده است.

اين نرم افزار، مديريت پروژه تمام مراحل يك پروژه از برنامه ريزی تا تكميل و انتقال گزارش های نهايی را در برمیگيرد، به طور خلاصه بايد گفت، در يك طرح، MSP  ابزاری ارزشمند است برای:

الف) سازماندهی طرح

 ب) زمان بندی کارها

 ج) اختصاص منابع و هزينه کارها

 د) تنظيم طرح برای برآورد کردن محدوديتها

 ه) آماده کردن گزارش ها برای انتقال طرح

برای شرکت در دوره اموزشی کنترل پروژه با نرم افزار MSP 

. پس از آغاز پروژه و اتمام کار برنامه ريزی پروژه توسط اين نرم افزار، آن را برای کنترل و نظارت بر کارهای در دست اقدام، به شرح زير میتوان به کار برد

 • کنترل عملكرد واقعی

برنامه ريزی روی جدول زمانی پروژه

اصلاح طرح برای رويارويی با احتمالات

ارائه گزارش های مطلوب

شايان ذکر است برای پروژه هايی که بيش از ٩٩٩٩ فعاليت دارند، از ابزارهای پيشرفته تری همچون نرم افزار Primavera  بايد استفاده نمود. معمولاً توصيه میشود به دليل سادگی فوق العاده اين نرم افزار و يادگيری سهل تر آن نسبت به ساير ابزارهای ديگرکنترل پروژه، قبل از يادگيری پريماورا و يا ساير نرم افزارهای مديريت زمان، به يادگيری MSP  پرداخته شود. در اين صورت به دليل مشابهت مبانی و اصول برنامه ریزی و کنترل پروژه در اين نرم افزارها، فرايند يادگيری نرم افزارهای پيچيده بسيار ساده تر خواهد شد. ويرايش آخر اين نرم افزار تحت عنوان Project ٢٠٠٢ Microsoft  با قابليت های جديد به بازار آمده است.

کنترل پروژه با پریماورا

نرم افزار primavera

این نرم افزار کامل ترين و قدرتمند ترين ابزار مديريت پروژه در زمينه مديريت زمان در جهان شناخته شده است. قادر است پروژه های تا سقف يك صد هزار فعاليت را به همراه منابع با محدوديت ها سازماندهی کند.

اساساً طراحی شده است تا پروژه های بسيار بزرگ و پيچيده را بدون هيچگونه محدوديتی در تعريف و اختصاص منابع، به شكل کاملاً منعطف و ساده برنامه ريزی و کنترل نمايد.

 

هميشه سوالات متعددی برای مديران پروژه مطرح میشود که بارزترين آنها: «اين کار کی تمام می شود؟»، «چه کسانی کار را انجام میدهند؟»، «چه اتفاقی خواهد افتاد اگر» و از اين قبيل میباشد. پاسخ اين سوالات را به سرعت و به شكل صحيح ارائه خواهد نمود. کاربر به راحتی میتواند اطلاعات پروژه و فعاليتهای آن را در اين بانك اطلاعاتی جمع آوری نموده و به طرق مختلفی آنها را دسته بندی کرده و به نمايش درآورد. همچنين به سادگی میتواند روی جزئيات فعاليت های پروژه متمرکز شده و نتايج کار خود را در قالب گزارش و نمودار هاي گرافيكی دل خواه نمايش دهد.

به کمك ابزارهای انعطاف پذير از قبيل ٢٤ کد فعاليت، ١٦ کد بخشهای اطلاعاتی دلخواه، ١٠ کد پروژه، ١٩مرحله مرتب سازی داده ها و ٢٨ مرحله فيلتر به همراه ٣١ تقويم برای برنامه ريزی فعاليتها میتوان اطلاعات پروژه را در قالب های گوناگون دسته بندی و تجزيه و تحليل آرد. اين نرم افزار توسط طراحانی آه خود مدير پروژه بودهاند، تهيه شده است و دقيقاً به همين دليل است که غالب نيازمندی های مديران پروژه را در برنامه ريزی و کنترل طرح ها پاسخگو مي باشد.

به کمك  این نرم افزار میتوان شبكه فعاليتها را سريعاً در قالب گرافيكی تهيه کرد و همچنين امكان انتخاب نوع فعاليت را به سهولت امكان پذير مي باشد.

پریماورا سازماندهی اطلاعات پروژه را آسان نموده است و میتواند شرايط مورد نظر شما را به فعاليتها تحويل نمايد. تحت شبكه بودن اين قابليت را به آن بخشيده است تا کاربران متعدد بتوانند در نقاط مختلف و به شكل همزمان يا در زمانهای دلخواه به بانك اطلاعاتی يگانه متصل و پروژههای خاص را برنامه ريزی و کنترل نمايند. امكان لينك ؛ بازخوانی اطلاعات و اشتراك داده های با ساير نرم افزارهای مديريت پروژه همچون MSP و Expedition)  که به آن هم خواهيم پرداخت) نيز وجود دارد.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با Premavera

مهمترين قابليت نرم افزار primavera ساختار Database فايل هاي آن مي باشد بـه ايـن معنا که هـر يـك از اطلاعـات فعاليتها ، منابع ، هزينه ها، تقويم ها ، ايتم هاي سفارشي ، ساختارهاي شكست کار ، لـي اوت هـا و غيـره در بانك هاي مختلف ذخيره شده آه ارتباط آنها از طريق فيلدهاي کليدي برقرار ميگـردد.

بنـابراين هنگـامي کـه   يك پروژه را ايجاد مي نمائيد در حدود ٢١-٢٣ فايل ايجاد مي شود، که هر يك بخشي از اطلاعات پـروژه را ثبـت و نگهداري مي نمايند. بنابراين چنانچه با ساختارهاي اين بانك ها آشنا باشيم بـه راحتـي مـي تـوان اطلاعـات پروژه را حتي در محيط هاي خارج از برنامه  مثلا صفحه گسترده ها ايجاد و سپس در اين نرم افزار Import نمـود

. به علاوه به دليل همين ساختارهاي  Database  گونه مي توان داده ها را به اشتراك گذاشته و به طور همزمان چندين آاربر مي توانند بسته به سطح دسترسي تعريف شده بر روي برنامه پروژه آار نمايند.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *