ICDL چیست؛ مهارت های هفت گانه آی سی دی ال کامپیوتر

اسم “آی سی دی ال” را زیاد شنیده ایم اما ممکن است به طور دقیق ندانید که icdl چیست. اگر بخواهیم خیلی خلاصه پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم گواهینامه بین‌ المللی کاربری کامپیوتر یا به اختصار ICDL مخفف عبارت International Computer Driving License به معنی گواهینامه بین‌ المللی کاربری کامپیوتر است. اما چرا به آن مهارت های هفت گانه ICDL می گویند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که icdl شامل چیست؟

icdl مجموعه ای از هفت مهارت کاربردی شامل مبانی کامپیوتر، اینترنت، ویندوز، اکسل، ورد، پاورپوینت و اکسس می باشد.

ICDL چیست؟

icdl چیست

ICDL طیف گسترده ای از مهارت های ضروری کامپیوتری را ارائه می دهد که نیازهای مختلف حرفه ای و شخصی را برآورده می کند. از آنجایی که آی سی دی ال شامل هفت مهارت اصلی است به آن مهارت های هفتگانه icdl نیز گفته می شود. بنابراین همه عبارات آی سی دی ال، icdl، مهارت های هفتگانه و مهارت کاربری کامپیوتر یک معنی دارند و یک چیز اشاره می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است یادگیری مهارت های هفت گانه ICDL بیانگر كفايت در مهارتهاي كامپيوتري می باشد.

جهت شرکت در دوره ICDL کلیک کنید

برای آشنایی بیشتر با توضیح icdl در ادامه همراه ما باشید تا دقیق تر بدانید که icdl چیست و چه کاربردی دارد، icdl مخفف چیست، icdl شامل چیست و مهارت های هفتگانه icdl چه فوایدی دارد و به چه دردی می خورد.

icdl مخفف چیست؟

واژه ICDL مخفف عبارت (International Computer Driving License) است که به معنی گواهینامه بین‌ المللی کاربری کامپیوتر می باشد.

ICDL شامل چیست؟

بعد از توضیح آی سی دی ال چیست نوبت به معرفی مهارت های هفت گانه icdl می رسد. در این بخش خواهیم گفت آی سی دی ال شامل چیست؟ همان طور که گفتیم icdl شامل 7 مهارت می باشد برخی از این مهارت ها حالت تئوری داشته و برخی عملی هستند:

  • IT – مبانی کامپیوتر
  • internet – اینترنت
  • windows – ویندوز
  • word – ورد
  • excel – اکسل
  • power point – پاورپوینت
  • access – اکسس

در ادامه مفصل تر خواهیم گفت که icdl شامل چیست؟

1-  IT: آشنایی با مبانی و مفاهيم ابتدایی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

it - icdl

یکی از مهارت های پایه و تئوری در icdl که قبل از مهارت های دیگر باید آموخت، آشنایی با مفاهیم مرتبط با it است. مفاهیمی مانند فناوری اطلاعات، مبانی کامپیوتر شامل سخت افزار و نرم افزار رایانه و شبکه های اطلاعاتی. در واقع دانش پایه در مورد رایانه در این مهارت آموزش داده می شود.

2- Windows: آشنایی با مفهوم ویندوز، نحوه استفاده و مديريت فايل ها

icdl چیست - ویندوز

ویندوز (Windows) نام یکی از سیستم عامل های معروف کامپیوتری است. برای استفاده از کامپیوتر باید با بخش های مختلف ویندوز آشنا باشید. در این بخش کلیه مفاهیم مرتبط با ویندوز شامل انجام تنظیمات دلخواه در ویندوز، کار با فایل ها و فولدرهای یارانه ای، ویرایش، افزودن، حذف و مدیریت آن ها، ایجاد یوزر و ایجاد محدودیت برای آن، رمزگذاری فایل ها و بسیاری موارد دیگر آموزش داده می شود.

3- Word: آشنایی با نرم افزار مایکروسافت ورد

مایکروسافت آفیس ورد

ورد یکی از برنامه های بسیار ضروری در مجموعه مایکروسافت آفیس است. نرم افزار ورد بسیار کاربردی بوده و توانایی کار با ورد در هر حرفه ای ضروری است. اهمیت ورد به اندازه ای است که یکی از مهارت های هفتگانه icdl می باشد. در دوره آموزش ورد داوطلبان با ایجاد متن، پردازش متن شامل ويرايش، درج جدول، افزودن تصاویر، کادربندی و…. را فرا می گيرند. نرم افزار ورد در عین سادگی دارای ریزه کاری ها و کاربردهای بسیار وسیعی می باشد از جمه تایپ نامه های اداری، نگارش پایان نامه و …

 4- EXCEL: آشنایی با مفهوم صفحه گسترده اکسل

مایکروسافت اکسل

یکی دیگر از مهارت های هفت گانه icdl توانایی کار با نرم افزار صفحه گسترده اکسل است. اکسل یکی دیگر از برنامه های مایکروسافت آفیس می باشد که کاربردهای متنوعی دارد. اکسل مجموعه ای از بیشمار سطر، ستون، سلول و شیت می باشد. از اکسل به طور کلی برای سازماندهی داده ها استفاده می شود. با استفاده از اکسل می توان اعمال ریاضی و توابع تعریف شده را روی انواع داده ها از جمله داده های عددی، حرفی، تاریخ و غیره اعمال کرد.

5- Access: آشنایی با پايگاه داده مایکروسافت اکسس

مایکروسافت اکسس

اکسس یکی دیگر از برنامه های مجموعه مایکروسافت آفیس می باشد. اکسس یک پایگاه داده است. پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی امکان ذخیره سازی، ثبت و بازیابی اطلاعات طبقه بندی شده را برای ما فراهم می کند. از آنجایی که در پایگاه داده اکسس می توان بین اطلاعات طبقه بندی شده در جداول پایگاه داده مختلف ارتباط برقرار کرد، دسترسی به اطلاعات از طریق پرس و جوها بسیار ساده می شود. در این بخش از مهارت های هفتگانه icdl با پایگاه داده اکسس آشنا شده و توانایی کار با آن را می آموزید.

6 – Power Point: آشنایی با ارائه مطالب توسط پاورپوینت

پاور پوینت

نرم افزار پاورپوینت (Power Point) یکی از هفت مهارت اصلی آی سی دی ال است. از پاورپوینت برای ارائه مطالب به دیگران استفاده می شود. در پاورپوینت می توان اسلایدهای آموزشی را به سادگی ایجاد، ویرایش و ارائه داد. امکان استفاده از متن، تصویر، صوت، فیلم، نمودار و غیره در پاورپوینت به همراه شیوه های نمایش جذاب و حرکت اسلایدها آن را به یک ابزار قوی و کاربردی برای ارائه مطالب آموزشی تبدیل کرده است.

7- Internet: آشنایی با شبكه اينترنت و پست الکترونیک

اینترنت - icdl

کار با اینترنت یک مهارت ضروری و پایه برای همه افراد است که در دوره icdl گنجانده شده است. مهارت کار با اینترنت شامل نحوه جستجو، آشنایی با ابزارها و موتورهای جستجو، تنظیمات مرورگرها و موارد مرتبط دیگر می باشد. در این بخش همچنین نحوه کار با ایمیل، ارسال و دریافت آن آموزش داده می شود.

دوره ICDL چیست؟

تا اینجا گفتیم ICDL چیست؟ در این بخش می خواهیم به طور خاص در مورد دوره ICDL صحبت کنیم. روش های زیادی برای یادگیری icdl وجود دارد و حتی می توانید بدون گذراندن دوره ICDL نیز این مهارت ها را بیاموزید. اما برای یادگیری اصولی ICDL لازم است که در یکی از دوره های برگزارکننده ICDL شرکت کنید زیرا مجریان این دوره ها این آموزش ها را به صورت اصولی ارائه می دهند و به خصوص اگر بخواهید مدرک آی سی دی ال بگیرید راه را برای شما هموارتر می نمایند. دوره ICDL به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود. آنچه در انتخاب بهترین دوره ICDL مهم است اعتبار موسسه و مدرکی است که در پایان دوره به شما تعلق می گیرد. در واقع اینکه دوره به صورت مجازی یا حضوری برگزار می شود اهمیت زیادی ندارد و بسته به شرایط خودتان می توانید یکی را انتخاب کنید.

پس از ثبت نام در دوره ICDL، باید آمادگی شرکت در آزمون ICDL را با استفاده از منابع موجود تقویت کنید تا بتوانید نمره قبولی را کسب کرده و مدرک بگیرید.

بیشتر بخوانید: آزمون ICDL چگونه است

مدرک icdl چیست؟

آشنایی با این مهارت ها برای بسیاری از سازمان ها مهم است و داشتن مدرک icdl یکی از موارد ضروری برای استخدام در بسیاری از سازمان ها می باشد زیرا به آن ها این اطمینان خاطر را می دهد که نیروی انسانی مورد نظرشان توانایی های پایه کار با کامپیوتر را دارد.

icdl به دو بخش icdl درجه 1 و درجه 2 تقسیم می شود که هر دو در دوره جامع آی سی دی ال آموزش داده می شود. آی سی دی ال درجه 2 پیش نیازی برای آی سی دی ال درجه 1 می باشد. آی سی دی ال درجه 2 شامل مبانی کامپیوتر، ویندوز و اینترنت است و icdl درجه 1 شامل ورد، اکسل، اکسس و پاورپوینت می باشد.

مدرک آی سی دی ال یک مدرک بین المللی شناخته شده است و داشتن مدرک آی سی دی ال تاییدی است بر اینکه شما با مهارت های کامپیوتری مطابق با استانداردهای بین المللی آشنایی دارید.

نمونه گواهینامه و مدرک ICDL وزارت علوم

نمونه مدرک دوره آموزشی مهارت هفتگانه ICDL

پس از گذراندن دوره های ۷ مهارت، میتوان گواهینامه ی آن را دریافت و در اکثر کشورهای دنیا از آن استفاده کرد. با گذراندن تمامی هر ۷ مهارت، مدرک آن اعطاء می گردد.

 جهت اخذ مدرک معتبر ICDL با زمان کوتاه و فوری ؛ با مشاوران ما تماس بگیرید.

02144202515 – 09392031547

کلاس icdl چیست؟

کلاس icdl مکانی فیزیکی برای یادگیری مهارت های هفتگانه آی سی دی ال است. کلاس icdl برای افرادی که یادگیری حضوری را به دوره های آنلاین ترجیح می دهند مناسب است. مزیت شرکت در کلاس icdl این است که می توانید سوالاتی که حین یادگیری برای شما بوجود می آید را همان لحظه از مدرس بپرسید. یکی دیگر از مزیت های کلاس icdl نسبت به دوره آنلاین این است که در کلاس آی سی دی ال فرصت‌ بیشتری برای تمرین عملی و کار با نرم‌ افزارها در محیط واقعی وجود دارد و این امر به تقویت مهارت‌ های عملی کمک می‌ کند. علاوه بر این کلاس‌ های حضوری فرصت‌ هایی برای شبکه‌ سازی و تبادل اطلاعات با دیگر شرکت کنندگان فراهم می‌ آورد. به عنوان نکته پایانی کلاس‌ های حضوری یک ساختار زمانی مشخص دارند که تمرکز برای یادگیری را افزایش می دهد.

با این حال، انتخاب بین یک کلاس حضوری و دوره آنلاین بستگی به سبک یادگیری شخصی، برنامه زمانی و دسترسی به منابع دارد. برخی افراد ممکن است از دوره‌ های آنلاین بهره بیشتری ببرند.

مزایا و کاربرد آی سی دی ال چیست؟

حالا که آموختیم icdl چیست و شامل چیست بهتر است با مزایا و کاربرد icdl آشنا شویم و بدانیم icdl به چه دردی می خورد و چرا باید مدرک آی سی دی ال بگیریم؟

  • آشنایی با مهارت های هفتگانه icdl باعث می شود توانایی های دیجیتال خود را ارتقا دهید و بتوانید به دنبال فرصت های شغلی بهتر باشید.
  • دریافت گواهینامه ICDL می تواند مزیت رقابتی در بازار کار را برای افراد فراهم کند.
  • آموختن مهارت های آی سی دی ال باعث افزایش بهره وری می شود.
  • از آنجایی که استخدام کارمندان آشنا به icdl هزینه آموزش سازمان را کاهش می دهد می تواند یک مزیت برای کارفرما باشد.
  • آی سی دی ال به عنوان یک مدرک شناخته شده در سراسر جهان، می تواند به جستجوی شغل در هر نقطه از جهان به شما کمک کند. زیرا داشتن مدرک آی سی دی ال نشان می دهد که شما دارای مهارت های کامپیوتری به روز و مرتبط هستید.
  • فردی که icdl را می شناسد سرعت بیشتری در انجام کارها دارد.
  • از آنجایی که icdl یک مهارت پایه است پیش نیاز آموختن بسیاری از مهارت ها می باشد.

تاریخچه icdl در ایران و جهان

تاریخچه پیدایش ICDL در جهان به سال 1995 باز می گردد. گواهی ICDL توسط انجمن جوامع حرفه ای انفورماتیک اروپا یا به اختصار (CEPIS) توسعه یافت و توسط ESDIS به عنوان استاندارد صدور گواهینامه برای اروپا توصیه شد. امروزه، ICDL به یک گواهینامه مهارت های کامپیوتری شناخته شده جهانی تبدیل شده است که در بیش از 100 کشور ارائه می شود.

اولین آزمون بین المللی ICDL در ایران در سال 1383 برگزار شد و ایران به جمع بیش از 100 کشوری که مجری ICDL هستند پیوست.

موسسه خرد برگزار کننده دوره icdl

موسسه خرد برگزار کننده دوره icdl

مؤسسه آموزش عالی خرد برگزارکننده دوره آموزشی مهارت های هفت گانه ICDL به صورت مجازی می باشد. از آنجا که دوره های مربوطه دارای ارتباط بسیار نزدیک و هم پوشانی های فراوانی هستند و ایده آل ترین حالت، گذراندن این دوره ها به صورت متناوب و بدون وقفه می باشد، این مجموعه این دوره ها را در قالب Pack ارائه نموده است.

شرکت کنندگان در دوره غیر حضوری ICDL به صورت کاملاً کاربردی با امکانات این نرم افزار آشنا شده  و در انتهای دوره مدرک رسمی ، ممهور به مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به منزله دانش بالای افراد در مهارت های هفت گانه ICDL  می باشد را دریافت می نمایند. همچنین می توانید در دوره آموزشی اکسل Excel نیز شرکت کنید.

چرا داشتن مدرک آی سی دی ال برای سازمان ها مهم است؟

صلاحیت بنیاد ICDL درک زبان آموزان را از رایانه بهبود می بخشد و استفاده کارآمد از نرم افزارهایی مانند امنیت فناوری اطلاعات، ملزومات رایانه، ملزومات آنلاین، پردازش کلمات، پاورپوینت، اکسل و اکسس را ارتقا می دهد.

این دوره می تواند فرصت های مختلفی را از طریق طیف گسترده ای از مهارت هایی که ارائه می دهد، باز کند. این مدرک به طور گسترده توسط کارفرمایان به عنوان مدرکی برای اثبات توانایی و شایستگی هنگام کار با فناوری اطلاعات شناخته شده است.

مدرک آی سی دی ال برای شرکت‌ ها و سازمان‌ ها اهمیت دارد زیرا گواهی‌ نامه ICDL تضمین می‌ کند که شخص دارنده مهارت‌ های لازم برای استفاده از پرکاربردترین برنامه‌ های آفیس، سیستم‌ های عامل و برنامه‌ های کاربردی اینترنتی را دارد.

عملا هر شغلی به نحوی با فناوری اطلاعات در ارتباط است. یک مطالعه جدید نشان داد که:

از هر 10 شغل، 8 شغل به مهارت های دیجیتال نیاز دارند. در واقع آشنایی با مهارت های هفت گانه ICDL مسیر شغلی را برای افراد هموار می کند.

در نتیجه با توجه به اهمیت مهارت‌ های کامپیوتری در دنیای امروزی، داشتن مدرک ICDL برای سازمان‌ ها به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه و موفقیت، بسیار حیاتی است. این مدرک به افراد کمک می‌کند تا با چالش‌ های فناوری اطلاعات مرتبط با کار و زندگی روزمره به خوبی برخورد کنند و به عنوان اعضای مؤثر واحدهای سازمانی عمل کنند.

icdl مخفف چیست؟

icdl مخفف عبارت (International Computer Driving License) به معنی گواهینامه بین‌ المللی کاربری کامپیوتر می باشد.

ICDL شامل چیست؟

ICDL شامل هفت مهارت است: فناوری اطلاعات، ویندوز، اینترنت، ورد، اکسل، اکسس و پاورپوینت

چگونه میتوان مدرک ICDL دریافت کرد؟

برای گرفتن مدرک آی سی دی ال ابتدا باید آموزش دید. می توانید به صورت خودآموز از طریق کتاب، اینترنت، فیلم و غیره اقدام به یادگیری مهارت های هفتگانه ICDL نمایید و یا می توانید این مهارت ها را با شرکت در دوره ICDL به صورت مجازی و یا حضوری بیاموزید. سپس باید در آزمون ICDL شرکت کنید و بعد از کسب نمره قبولی می توانید مدرک ICDL معتبر بگیرید.

4.7/5 - (11 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *