گرایش مدیریت انرژی در مدیریت mba

گرایش مدیریت انرژی در mba

دقت در مصرف صحیح و به جا از انرژی را مدیریت مصرف انرژی گویند. مدیریت انرژی شامل مجموعه دستورالعمل هایی است که منجر به یکپارچگی سازمان و تعهد به مصارف حامل های انرژی میگردد. هدف مدیریت انرژی دستیابی به اهداف سازمان بهمنظور استفاده بهینه از انرژی با کمترین سرمایه گذاری است. این مساله اگرچه ممکن است ساده بنظر برسد اما تاکید بر بازدهی انرژی بصورت مجزا و جدا از مسیر عوامل تاثیرگذار، ممکن است منجر به نادیده گرفتن خواسته های سازمانی گردد.بهینه سازی انرژی به معنای به کارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی ها و استفاده از علوم نوین مدیریت است که متضمن بیشترین بازده یاز کمترین میزان مصرف انرژی باشند و به تعبیری دیگر بهینه سازی انرژی، افزایش آگاهی، ایجاد فرهنگ صحیح و در نتیجه مدیریت صحیح بر منابع و مصارف انرژی است.

جهت شرکت در دوره مدیریت mba کلیک کنید

مدیریت انرژی در حکم چتری است که مفاهیم زیرین را تحت پوشش خود می دهد:

1- بهینه سازی انرژی: بکارگیری کارآمدترین فنآوری ها به منظور حصول به یک دستآورد مشخص که در بیشتر موارد منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.

2- صرفه جویی انرژی: عبارت است از کاهش مصرف انرژی از طریق انجام یک عمل مشخص (برای نمونه خاموش کردن چراغ هنگامی که روشنایی مورد نیاز نیست).

3- تعیین تعرفه انرژی: یعنی تعیین اقتصادی ترین منبع انرژی بر حسب نوع فعالیت.

4- گزینش نوع مناسب انرژی: یعنی بکارگیری اقتصادی ترین منبع انرژی بر حسب نوع فعالیت

energy-management1

جهت شرکت در دوره مدیریت mba کلیک کنید

اهداف مدیریت مصرف

· فراهم آوردن زمینه مناسب جهت استفاده منطقی از انرژی

· ارائه روشهای بهینه سازی مصرف انرژی

· افزایش بازدهی تاسیسات صنعتی

· تشویق به استفاده از سیستمها و فرآیندهای با کارایی بیشتر

اگرچه مدیریت انرژی ، یکی از ضروری ترین هسته های مدیریت یک سازمان می تواند در نظر گرفته شود، لیکن در ایران به دلایل مختلفی نظیر قیمت پایین حامل های انرژی، دولتی بودن سازمان های بزرگ و نداشتن دانش فنی، تخصص و مهارت، اهمیت چندانی پیدا نکرده است. منظور از واحد مدیریت انرژی، واحدي در مؤسسات صنعتي است كه مجموعه عملياتي شامل شناخت ميزان و نحوه مصرف حامل هاي انرژي، ثبت اطلاعات مربوطه و تعيين و اجراي راهكارهاي لازم جهت كاربرد بهينه انرژي را بر‌عهده دارد.

جهت شرکت در دوره مدیریت mba کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *