کنترل پروژه

تعریف مدیریت پروژه

مدیریت‌پروژه، برنامه‌ریزی و هدایت پروژه در چهارچوب زمان، هزینه و کیفیت مشخص به‌ سوی ایجاد نتایج مشخص‌ آن است. مدیریت‌پروژه فعالیت‌های برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت بر اجرا و هدایت اجرا را در بر می‌گیرد و سعی ‌دارد تا با استفاده‌ درست از منابع، نتایج مشخص و موردانتظار را با هزینه‌ توافق‌شده‌ قبلی در موعد درست خود تحویل ‌دهد. به بیان دیگر مدیریت پروژه بکارگیری دانش، مهارت ها، ابزار و تکنیکهای لازم در اداره جریان اجرای فعالیت ها، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است. مدیریت پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه بهره می‌گیرد

:تاریخچه نرم افزار

این نرم افزار در ابتدا توسط مدیر توسعه محصول مایکروسافت الن ام.بوید به عنوان یک ابزار داخلی برای کمک به مدیریت شمار زیادی از پروژه های نرم افزاری که در درون شرکت در حال توسعه بودند، پیشنهاد شد. آقای بوید مشخصات آن را نوشت و یک شرکت محلی سیاتل را برای توسعه دادن نمونه اولیه این نرم افزار مشغول کرد .

نخستین نسخه تجاری از این نرم افزار در سال 1984 برای سیستم DOS منتشر شد. مایکروسافت تمام حقوق مربوط به این نرم افزار را در سال 1985 خریداری نمود و نسخه .2 و .3 این نرم افزار را برای سیستم DOS در سال 1986 منتشر کرد .

نسخه .4 این نرم افزار نسخه نهایی یرای سیستم DOS بود که در سال 1986 منتشر شد. نخستین نسخه ویندوز این نرم افزار در سال 1990 منتشر شد .

در سال 1991 نسخه مکینتاش این نرم افزار منتشر شد. توسعه این نرم افزار ادامه یافت تا اینکه نسخه .4 این نرم افزار برای سیستم مکینتاش در سال 1993 طراحی شد .

در سال 1994 شرکت مایکروسافت توسعه اغلب برنامه های کاربردی مکینتاش را متوقف کرد و نسخه جدیدی از آفیس را تا سال 1998 ارائه نداد .

جهت ثبت نام در دور msp اینجا کلیک کنید

استاندارد های مدیریتی:

با گسترش حوزه‌ تجاری شرکت‌ها و جهانی‌شدن پروژه‌ها، امروزه استفاده از استانداردها برای همزبانی افراد درگیر در پروژه و اطمینان از اجرای درست کار ضروری است. استانداردها، علاوه ‌بر تبیین کار و تعیین چگونگی اجرای ‌صحیح عملیات، به ‌عنوان مرجعی برای افراد گروه پروژه در اختلافات مطرح ‌است. قوت استانداردها در جامع ‌بودن آنها، سادگی، مقبولیت عام استفاده‌کنندگان و تضمینش برای اجرای درست کار است. با توجه به جهانی‌ شدن شرکت‌های ساخت و تولید و گسترش بازارهای کار، مدیران پروژه بهتر است با استانداردهای مدیریت‌ پروژه آشنا شوند. بهره‌گیری از آنها می‌تواند آنها را در اجرای برنامه‌های پروژه یاری ‌‌نماید

:mspبرنامه های 

  1. ایجاد یک ساختار شکست قوی برای اجرای پروژه
  2. تدوین وارایه برنامه کامل زمانبندی پروژه
  3. مشخص نمودن روابط مابین فعالیت های اجرایی پروژه
  4. مشخص نمودن مدت زمان اجرای هر فعالیت اجرایی
  5. مشخص نمودن زمان دقیق پایان پروژه
  6. مشخص نمودن منابع مورد نیاز برای هر فعالیت اجرایی
  7. تعیین دقیق تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام پروژه
  8. تعیین دقیق مقدار مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای انجام پروژه در طول مدت اجرا
  9. پیش بینی هزینه های پروژه
  10. برآورد دقیق مالی پروژه
  11. مشخص کردن مسیر بحرانی پروژه

یادگیری msp:

با یاد گیری mspمیتوان در تمامی کار های مدیریتی موفق بود و با برنامه ریزی که کرد در اسرع وقت به تمامی اهداف مدیریتی رسید.

جهت ثبت نام در دوره msp اینجا کلیک کنید

استفاده msp در کارها :

با توجه به در حال توسعه بودن کشور ایران که به معنای تعدد پروژه های در حال اجرا اعم از صنعتی و غیر صنعتی می باشد، نرم افزارmsp بسیار کامل و کارآمد و نیز حرفه ای می تواند کمک شایانی به کارشناسان و شاغلین در پروژه ها نموده و لذا بسیار مورد توجه می باشد. با توجه به قابلیت ها و ابزارهای بسیار حرفه ای تعبیه شده در این نرم افزار، می توان تحلیل های قوی و کارآمدی را در زمینه وضعیت اجرایی پروژه صورت داد و لذا در صنایع نفت و گاز و همچنین پروژه های متوسط و بزرگ ساختمانی بسیار مورد توجه می باشند.

Microsoft Project:

برای مدیرت پروژه‌ها بر پایه علم مدیریت پروژه کاربرد دارد و جزو زیر مجموعه نرم‌افزار آفیس است. نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید تمامی جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آن‌ها را سازماندهی نمائید. بدون تردید ایده‌های خوب را خودتان باید فراهم نمایید اما Microsoft Project به شما کمک می‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارتان را ثبت و آن‌ها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنید. با Microsoft Project به سادگی می‌توانید زمان تکمیل هر فعالیت یا هر فاز از پروژه را تخمین بزنید و مطمئن شوید که می‌توانید پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانید. در نهایت هنگامیکه اجرای پروژه آغاز می‌گردد، می‌توانید برنامه‌ریزی را با توجه به تاریخ‌های واقعی شروع و پایان فعالیت‌ها به هنگام‌سازی کنید، در این حالت Microsoft Project برنامه را مجدداً محاسبه نموده و نشان می‌دهد که فعالیت‌ها تا چه اندازه زودتر یا دیرتر به اتمام رسیده‌اند.

مزیت دوره msp:

شاید مهمترین مزیت استفاده از Microsoft Project این باشد که در طول مدت مراحل برنامه‌ریزی و انجام پروژه می‌توانید گزارش‌هایی که نشان دهنده برنامه و میزان پیشرفت کار است را چاپ کنید. همان‌طور که می‌دانید، اگر بیش از یک نفر در اتمام یک پروژه مشارکت داشته باشد، ایجاد ارتباط مؤثر، عامل اصلی و اساسی برای یک نتیجه مطلوب است.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *