دوره رفتار سازمانی و آنچه در این دوره می آموزید

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر سازمان یا اداره‌ای نحوه رفتارهای مدیران و کارکنان است. برخورداری از اخلاق حرفه‌ای چه برای مدیران و چه کارکنان سبب افزایش میزان موفقیت آنها خواهد شد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که تمام افراد شاغل از این ویژگی‌ها برخوردار نیستند.

حال باید چه کرد؟ چگونه می‌توان این رفتارها را آموخت؟ آیا این مهارت، مهارتی اکتسابی است؟ با توجه به اهمیت ویژه رفتار سازمانی و حرفه‌ای و کاربرد آنها در افزایش موفقیت سازمان‌ها بسیاری از آموزشگاه‌ها اقدام به برگزاری دوره‌ای تحت عنوان دوره رفتار سازمانی کرده‌اند.

در این دوره نحوه رفتار مدیران با کارکنان، کارکنان با مدیران، کارکنان با یکدیگر و بسیاری از موارد دیگر آموزش داده می‌شود تا از این طریق افراد با یادگیری این مهارت بتوانند در حیطه شغلی خود هر چه موثرتر عمل کنند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به این موضوع بپردازیم؛ اگر شما هم درباره جزئیات این دوره کنجکاو هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چگونگی شکل‌گیری رفتار سازمانی

آنچه در مطالعه تاریخچه شکل‌گیری و اهمیت رفتار سازمانی به چشم می‌خورد این است که در دهه نود میلادی مشخص شد یک مدیر برای موفقیت باید دارای مهارت‌های فنی باشد، اما این مهارت کافی نیست. برای تضمین موفقیت و افزایش میزان آن لازم است یک مدیر از مهارت بالایی در روابط اجتماعی و انسانی برخوردار باشد.

از آنجایی که مدیران به برنامه‌ریزی و چینش سازمانی می‌پردازند، یکی از مهمترین دروسی که در مدیریت می‌آموزند آموزش رفتار سازمانی است. رفتار سازمانی در واقع مطالعه تاثیر گروه‌ها، افراد و ساختارها بر رفتار در یک سازمان است. هدف از این کار به‌کارگیری دانش به منظور بهبود کارایی سازمان‌ها است.

در واقع می‌توان ادعا کرد بهره‌گیری از رفتار سازمانی توسط کارکنان می‌تواند بسیار در روند پیشرفت آنها تاثیرگذار باشد. از آنجایی که نیروهای انسانی از بزرگترین سرمایه‌های یک شرکت هستند، نحوه رفتار و عملکرد آنها تاثیر عمیقی بر پیشرفت و گسترش سازمان‌ها خواهد داشت.

با مطالعه تجربیات بزرگان کسب‌وکار به این نتیجه می‌رسیم که آنها به جز سرمایه‌گذاری‌های مالی موفق با بهره‌گیری از دوره رفتار سازمانی بر کارکنان خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل آموزشگاه‌های متعددی اقدام به برگزاری این دوره کاربردی کرده‌اند که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

فرآیندهای سازمانی

خلاصه‌ای از عناوین کارگاه‌های دوره رفتار سازمانی

، دوره‌ای برای بهبود بهره‌وری کارکنان و شروعی برای حرفه‌ای شدن مدیران و پرسنل تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها است که در ادامه به ذکر برخی سرفصل‌ها و تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

دوره اول رفتار سازمانی

1. کارگاه اول: نظم در سازمان

نظم سازمانی دارای پیشینه تاریخی است که تاریخچه آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. در این قرن قایق سازان ونیزی برای اولین به ساخت قایق‌هایی تنها در چند روز پرداختند که قبل از آن طی چند هفته و حتی چند ماه انجام می‌شد.

این دانش پس از مدتی توسط متخصصان و دانشمندان بهینه‌سازی شد؛ به طوریکه اکنون در سازمان‌های بزرگی همچون ارتش آمریکا به کار گرفته می‌شود. وجود این نظم سازمانی موجب شد فرآیند تولید قایق‌ها با سرعتی باورنکردنی انجام شود.

روابط درون سازمانی

2. کارگاه دوم: نبینیم و نشنویم

آنچه همیشه به تمام پرسنل سازمان‌ها و مجموعه‌ها گفته می‌شود این است که خوب دقت کنند همه چیز را خوب ببینند و بشنوند، اما گاهی مسائل و مشکلاتی در تمام سازمان‌ها وجود دارد که لازم است نادیده گرفته شوند.

بنابراین یکی از آموزش‌هایی که در دوره رفتار سازمانی به افراد داده می‌شود، ندیدن و نشنیدن برخی مسائل موجود در سازمان‌ها است. این آموزش‌ها به کاهش و یا حتی حل کامل مسائل و مشکلات بین کارمندان و پرسنل سازمان‌ها کمک می‌کند.

3 . کارگاه سوم: قدرت در سازمان

از مهمترین مسائلی که در سازمان‌ها وجود دارد قدرت مدیران و کارمندان است. آیا تا به حال به این قدرت فکر کرده‌اید؟ این قدرت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا این قدرت همیشه برای شما باقی می‌ماند یا فقط تحت شرایط خاصی وجود دارد؟ در این کارگاه به بررسی ریشه قدرت در رفتار سازمانی و سایر مسائل وابسته به آن پرداخته خواهد شد.

روابط درون سازمانی

 4. کارگاه چهارم: نظام پیشنهادات

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در سازمان یا اداره‌ای به بیان پیشنهاداتی پرداخته‌اید، اما به آن توجه‌ای نشده است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه چیزی باعث شده به این پیشنهادات توجهی نشود؟ آیا اشکال در نحوه درخواست است؟ این کارگاه به آموزش نحوه ارائه پیشنهادات موثر و سازنده می‌پردازد.

5. کارگاه پنجم: منابع انسانی، از درخواست برای استخدام تا به کارگیری

می‌توان گفت از کلیدی‌ترین مقوله‌های مربوط به تمام سازمان‌ها و ادارات چگونگی پرداختن و غنی‌سازی منابع انسانی است. برای مثال یکی از مهمترین موارد موجود در منابع انسانی، چگونگی یافتن کارمند مورد نظرتان است. اینکه چگونه یک رزومه خوب بنویسید، آن را بخوانید و با چه روشی مصاحبه کنید به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارمند دلخواه خود را بیابید.

طی دوره رفتار سازمانی به شما آموزش داده می‌شود از کجا باید شروع کنید، به چه مواردی باید اهمیت دهید و باید چه مواردی را نادیده بگیرید. این نیازسنجی به شما کمک می‌کند تا بتوانید امور سازمان‌ خود را به خوبی هدایت کنید.

دوره دوم رفتار سازمانی

1. کارگاه اول: برنامه‌ریزی

تصور کنید قصد دارید به جایی سفر کنید که تا به حال آنجا نرفته‌اید. اولین کاری که باید انجام دهید برنامه‌ریزی و تهیه نقشه آن مکان است. حتی اگر نقشه آن مکان را جا بگذارید مجبور خواهید شد مجددا نقشه‌ای دیگر تهیه کنید. راه رسیدن به اهداف تجاری در کسب‌وکار هم مشابه همین سفر است.

برنامه‌ریزی در رفتار سازمانی به شما در یافتن اطلاعات برای تهیه نقشه مسیر کمک می‌کند. این نقشه کاربردی به شما در پیشبرد اهداف کمک می‌کند. اطلاعات موجود در نقشه سبب جلوگیری از بازگشت شما به عقب می‌شود.

سلسله مراتب افراد در یک سازمان

 2. کارگاه دوم: فرهنگ سازمانی

در هر سازمان کارکنان از فرهنگ‌های مختلفی وجود دارند. درواقع فرهنگ روح هر سازمانی است. شما در این دوره فرا خواهید گرفت چگونه با فرهنگ‌های مختلف کنار بیایید یا آنها را تغییر دهید. همچنین می‌آموزید باید با هر فرهنگ چگونه برخورد کنید و بتوانید تعاملی موثر با هر یک از کارکنان داشته باشید.

3. کارگاه سوم: تیپ های شخصیتی

هر چه درباره خود و اطرافتان دانش و اطلاعات بیشتری داشته باشید، در برقراری ارتباط و تعامل موثر با دیگر افراد می‌توانید موثرتر عمل کنید. با شناخت تیپ‌های مختلف شخصیتی قادر خواهید بود روابط عمیق‌تری خلق کنید. همچنین برای بهبود شرایط می‌توانید راه‌حل‌های بهتری بیابید.

مطالعه تیپ‌های شخصیتی در دوره رفتار سازمانی به شما می‌گوید چه ویژگی‌های اخلاقی می‌تواند آسیب‌زننده و یا حتی سودآفرین باشد. با استفاده از این دانش قادر خواهید بود رفتاری مناسب در مقابل هر تیپ شخصیتی داشته باشید.

4. کارگاه چهارم: احوال‌پرسی

آیا تا به حال توجه کرده‌اید سلام و احوال‌پرسی تا چه میزان در شروع یک ارتباط می‌تواند موثر واقع شود؟ شیوه احوال‌پرسی در تجارت با همکاران و رقبا بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای اینکه بتوانید شروع ارتباطی موثر داشته باشید باید بدانید با هر کس چگونه ارتباط برقرار کنید. با هر مشتری چگونه احوال‌پرسی کنید؟ با همکاران  بداخلاق و خوش اخلاق چطور؟

5. گارگاه پنجم: زبان بدن

یکی دیگر از مهمترین آموزش‌های موجود در دوره رفتار سازمانی آموزش زبان بدن است. از آنجایی که ممکن است بسیاری از رفتارهای ما و اطرافیانمان سبب به وجود آمدن سوءتفاهم شود، آگاهی از زبان بدن می‌تواند بسیار مفید باشد. در این کارگاه درباره زبان بدن و تاثیر آن در زندگی شخصی و کاری مفصل صحبت خواهد شد.

نتیجه‌گیری

از مهمترین مسائلی که پس از میزان سرمایه در حوزه کسب‌وکار و تجارت وجود دارد، نیروی انسانی و چگونگی رفتار آنها است. در صورتی که هر یک از مدیران و کارکنان از مهارت رفتار سازمانی برخوردار باشد آن سازمان با سرعت بیشتری به سمت توسعه پیش می‌رود؛ بنابراین به جهت اهمیت این امر در این مطلب به توضیح دوره رفتار سازمانی و جزئیات آن پرداختیم.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *