طلاق عاطفی و نکاتی راجع به آن

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی نوعی از جدایی محسوب میشود که در آن زوجین با اینکه زیر یک سقف و با همدیگر زندگی میکنند  اما هیچ محبت و عشقی نسبت به یکدیگر ندارند  و صرفا یکدیگر را تحمل میکنند.

در بسیاری از موارد  به دلیل حفظ ظاهر و با خیال حفظ ابرو زوجین اقدام به جدایی نمیکنند و زندگی مشترک را بدون اعتماد. عشق و علاقه ادامه میدهند به معنای واقعی بین اینگونه از زوج ها هیچ زندگی مشترک و رابطه ی محبت امیزی وجود ندارد

دلایل طلاق عاطفی چه هستند؟

اولین عامل اختلافات منجر به طلاق عاطفی، آمادگی نداشتن برای ازدواج است، چرا که هنوز مهارت لازم برای ازدواج و زندگی مشترک را نیاموخته‌اند، به همین دلیل تأکید فراوان شده که قبل از ازدواج برای جوانان جلساتی برای آموزش مهارت ازدواج گذاشته شود.

دومین عامل، ازدواج اجباری است؛ در گذشته ازدواج اجباری از سوی خانواده‌ها به فرزندان تحمیل می‌شد، اما امروز، بعضاً خود افراد به خودشان یک ازدواج را تحمیل می‌کنند.

سومین عامل، اعتیاد به سیگار و سایر موادمخدر و عادات ناپسند است؛ یکی دیگر از دلایل طلاق‌ها که پیش لرزه‌اش طلاق عاطفی است، اعتیاد است؛ اما اعتیاد تنها گرایش به موادمخدر نیست، اعتیاد به اینترنت نیز می‌تواند موجب پیدایش بیوه اینترنت بشود؛

یعنی فرد با اینکه همسر دارد، اما همسر او به قدری مشغول به اینترنت می‌باشد و آنقدر به همسر خود بی‌توجه است که گویی همسر وی دچار بیوه‌گی شده است.

نشانه‌ های طلاق عاطفی

طلاق عاطفی در طول زمان رخ می‌دهد و شدت آن از زوجی به زوج دیگر متفاوت است. با این حساب ممکن است بسیاری از طلاق‌های عاطفی قابل حل باشند که البته این امر پیگیری زوجین را می‌طلبد.

اگرچه گاهی طلاق عاطفی ممکن است سال‌های سال طول بکشد که در این مواقع برای جلوگیری از آسیب بیشتر، پیشنهاد می‌شود زوجین با کمک وکیل طلاق، مراحل طلاق را طی کنند. قبل از رسیدن به این مبحث بهتر است ببینیم که نشانه‌‌های طلاق عاطفی چیست؟

  • عدم ارتباط مناسب و ایجاد یک زندگی شاد، کارآمد و طولانی
  • کناره گیری عاطفی با محروم کردن همسر از بروز احساسات عاشقانه
  • دروغ گویی
  • خیانت

طلاق عاطفی چیست

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی

مهمترین نکته‌ای که توجه به آن می‌تواند منجر به بروز بسیاری از جدایی ها شود این است که همسران در شناخت یکدیگر و برطرف کردن نیازهای عاطفی خود و طرف مقابل ناموفق هستند به طور کلی می‌توان گفت مهمترین نیاز های اساسی که برای مردان تعریف شده عبارت است از:

  • حمایت خانوادگی، تحسین، اعتباربخشی، دریافت توجه ،همراهی در تفریحات
  • در مقابل نیازهای اساسی که برای زنان تعریف شده عبارت است از محبت ،گفتگو، صداقت ،حمایت مالی، تعهد خانوادگی
  • ‌ برای داشتن زمان های مکالمه دونفره برنامه‌ریزی کنید و نگذارید دلخوری باعث شود مکالمات دونفره از زندگی حذف شود پیش از صحبت با هم سعی کنید خود را جای همسرتان قرار دهید در این صورت به طور کامل در می یابید که چگونه باید مسائل را مطرح کنید .

جهت جلوگیری از طلاق عاطفی می توانید با کارشناسان ما در کلینیک روانشناسی قرار در ارتباط باشید

راه حل درمان طلاق عاطفی

یکی از مهم‌ترین روشهای پیشگیری از طلاق عاطفی مرحله قبل از ازدواج است. دوران شناخت وآشنایی قبل از ازدواج تناسب عقاید، باورها، آداب و رسوم خانواده ها با یکدیگر، سطح تحصیلات و هر آنچه به‌عنوان همسان همسری مطرح است از مهم‌ترین عامل برای تشکیل یک زندگی مشترک موفق است.

مرحله دوم، مرحله بعد از شروع زندگی مشترک است. در این مرحله لازم است به‌طور مرتب از نهال تازه کاشته شده در باغ زندگی مراقبت به عمل آید و مراقب بود تندبادها و طوفان‌های زندگی که معمولاً در پنج سال اول زندگی به وقوع می‌پیوندد به نهال عشق به بار نشسته زندگی آسیبی نزند.

جهت شرکت در دوره زوج درمانی موسسه خرد با کارشناسان ما در موسسه خرد تماس حاصل فرمایید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *