ازدواج در سن کم، مزایا و معایب آن

ازدواج در سن کم

امروزه یکی از مسائل اجتماعی حائز اهمیت ازدواج در سن پایین است. ازدواج در سن کم علل مختلفی دارد. از باورهای سنتی خانواده ها گرفته تا فشار از سمت خود فرد. ازدواج در سنین پایین به نوع افکار و باور های خانواده و فرد درباره ازدواج و همسر آینده بستگی دارد. برخی از خانواده ها بدلیل نگرانی از مجرد ماندن فرزندانشان در آینده آنها را خیلی زود مجبور به ازدواج می کنند ولی برخی دیگر علیرغم میل باطنی خود مغلوب فشار فرزندان خود شده و به ازدواج آنها رضایت می دهند. دختران و پسرانی که ازدواج را راهی برای آزادی بیشتر و رسیدن به آرزوهای خود می دانند به سرعت تصمیم به این کار می گیرند و معمولا نصیحت های والدین و اطرافیان را نادیده می گیرند. اما این مسئله علیرغم فواید اندک خطرات و پیامدهای منفی بسیاری دارد.

ازدواج سن کم

برخی معایب ازدواج در سن کم

– بی تجربگی: به نظر من تقریبا اغلب دختران نوجوان( بازم جسارت نباشه اما) به علت این که هنوز به رشد ذهني، عاطفی، فرهنگی، اجتماعي، اقتصادی و… نرسیده اند، بسياري از مهارتهای لازم براي رسيدن به یک زندگی موفق و پیروز را کسب نکرده اند.

– مداخله اطرافیان: در این مورد هم نظر من این است که هنگامی که سن همسر کم باشد، می تواند مداخله خانواده طرف بیش تر باشد یا به اصطلاح خودشان میخواهند راهنمايي کنند ولی در برخی از اوقات مداخله محض است.

– ترک تحصیل و افت تحصیلی: تقریبا تمام زوج هایی که میشناسم، که همسر محصل دارند متأسفانه میتوان گفت تنها یک درصد اجازه ادامه تحصیل به همسرشون دادند یا خودشون تحصیل رو ادامه دادن دلایل ترک تحصیل رو دقیق نمیدونم ولی از نظر من بر اساس تجربه ای که برایم پیش امده میتواند مشغولیت های کاری و مسوولیت های زندگی از دلایلش باشد.

–  یاس و ناامیدی پسران : از مشکلاتی که براي پسرانی که در سن پائین ازدواج ميکنند ، یاس و ناامیدی است برای این که آن ها پس از چند وقتی در جمع دوست های و همسالان مجرد خود قرار می گیرند فکر ميکنند شرایط های زندگی مجردی را با ازدواج از دست داده اند و این حس بر آنان غلبه ميکند .

  • پشیمانی پسران : یکی ديگر از مشکلاتی که با ازدواج در سن کم براي اشخاص به خصوص مردان بوجود مي‌ايد پشیمانی از ازدواج و انتخاب همسر و نارضایتی از اوست برای این که این چنین اشخاص در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند و در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته اند.
  • – بارداری زود هنگام و مشکلات پس از آن : در خانواده های ايراني رواج است که بعد ازگذشت 6 ماه از ازدواج دختر باید باردار شود و‌ اگر نه حرف های بی اساسی در مورد وی به راه می افتد، زمانی که سن ازدواج کم باشد زوجین تحمل گوش دادن این نوع حرف ها را ندارند و تصمیم می گیرند به سرعت بچه دار شوند.

جهت حل مشکلات ازدواج می توانید در دوره زوج درمانی موسسه خرد شرکت کنید و انتهای دوره مدرک معتبر وزارت علوم دریافت کنید.

مزایای ازدواج در سن پایین

  • پیوستن به یکدیگر و پذیرش ساده‌تر است

    یکی از مزایای بالقوه ازدواج در سن پایین پذیرش ساده‌تر است. یعنی چه؟ منظور این است که دو طرف در حال احساس و درک‌کردن نخستین تجربه‌های خود در رابطه عاطفی هستند. آنها در زمینه‌های دیگر زندگی هم چندان باتجربه نیستند و در کنار یکدیگر بسیاری از مفاهیم و اتفاقات را درک می‌کنند.

    در این حالت زوج با مجموعه‌ای از عقایدِ شکل‌گرفته و الگوهای رفتاری به هم نمی‌رسند، بنابراین با آزمون‌وخطا مسیری مشترک پیدا می‌کنند که مناسب هر دو نفرشان باشد. در سنین بالاتر، پذیرش دیگری کمی سخت‌تر است. فردی که در سنین بالاتر قصد ازدواج دارد، عقاید و خواسته‌هایی مشخص دارد و یافتن همدم و همراهی متناسب با آنها کمی دشوار می‌شود.

     چالش‌های زیاد در سن کم درس‌های زیادی در پی دارند

    رابطه دونفره می‌تواند درس‌های زیادی به زوج‌ها بدهد. تا زمانی که تنها هستیم، ایرادهایمان کمتر مشخص می‌شوند، اما زیستن در کنار فردی دیگر چالش‌های زیادی دارد که باعث رشد و تجربه‌ بیشتر می‌شود.

    برای مثال درس‌های رابطه ممکن است درک عمیق مفاهیمی باشد مانند:

    • تعهد؛
    • ایثار؛
    • همراهی؛
    • عشق.همه از اینکه کسی دوستشان داشته باشد و او را عشق زندگی‌اش بداند کیف می‌کنند. این‌طور نیست؟ 

       انتظارات افراد از هم کمتر است و توقع اندکی در رابطه وجود دارد

      در سنین پایین، هر دو نفر می‌دانند که از نظر مالی یا ابعاد دیگر هنوز جای رشد بسیاری دارند. آنها شرایطِ هم را درک می‌کنند و در شروع توقعاتشان از هم و از زندگی زیاد نیست، بنابراین مسالمت‌آمیز و خوشحال دنبال بناکردن زندگی و پیش‌بردن آن به‌سمتی خوشایند هستند.

       زوج‌ها شکست‌ها و موفقیت‌های بیشتری را در کنار هم تجربه می‌کنند

      یکی از فواید ازدواج در سنین پایین از نظر طرف‌داران این سبک زندگی، بزرگ‌شدن با هم است. آنها می‌گویند زوج‌هایی که در سن پایین به هم می‌رسند در کنار هم شکست می‌خورند و پیروز می‌شوند و رشد می‌کنند. آنها همیشه به خاطرات زندگی هم سنجاق شده‌اند. البته این می‌تواند مزیتی بالقوه باشد، چون سنجاق‌شدن گاهی خوشایند و گاهی ناخوشایند است.

       

       

      عشق‌وعاشقی در سن کم پرشورتر است

      آدم‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر در جاده منطق حرکت می‌کنند. البته این مسئله همگانی نیست، ولی بیشتر مواقع آدم‌ها در سنین شروع جوانی پرشورتر عاشق می‌شوند. شور عشق می‌تواند خاطرات و لحظه‌های بسیار شیرینی را رقم بزند. برای همین در برشماری مزیت‌های احتمالی ازدواج در سن پایین، عشق‌وعاشقی پرشور هم مطرح می‌شود.

      فرصت برای شکست‌خوردن بیشتر است

      برخی از طرف‌داران ازدواج در سن کم می‌گویند این کار به آنها فرصت شکست خوردن می‌دهد. این دسته از طرف‌داران ازدواج در سن پایین معتقدند که اگر ازدواج در بار نخست به نتیجه نرسد، افراد هنوز برای ورود به رابطه‌های دیگر جوان‌اند و انرژی خواهند داشت. این استدلال نیاز به بررسی و تعمق زیادی دارد. قبول دارید؟

       فرصت فرزندآوری بیشتر است

      یکی از فواید ازدواج در سن پایین امکان فرزندآوری بیشتر است. زوج‌های جوان فرصت فرزندآوری بیشتری دارند. خانم‌ها با بالارفتن سنشان، برای بارداری با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند. بحث فاصله سنی با فرزند هم مطرح است. اگر دیر ازدواج کنید، فاصله سنی‌تان با فرزندتان زیاد می‌شود.

      در صورتی که در رابطه خود دچار مشکل هستید می توانید با کارشناسان ما در کلینیک کارشناسی قرار در ارتباط باشید

     

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *