تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل آماری

آمار چیست؟

آمار، علم استفاده از اعداد و کمیت ‌ها در راستای ایجاد مفهوم و نتیجه­‌گیری­‌هاست. به وسیله روش­‌ها و تکنیک­‌های آماری می‌­توان به کمی‌­سازی  مفاهیم مختلف پرداخت، چند مفهوم را با هم مقایسه نمود و به هر مفهوم رتبه و معنای خاص به خود را بخشید.کمی ‌سازی و دادن عدد به مفاهیم، فرض اصلی و اولیه علم آمار است. و زمانی که این امر به درستی تحقق یابد، می­‌توان نتیجه درست از مفاهیم آماری گرفت.

جهت شرکت در دوره تحلیل آماری با MINITAB کلیک کنید

واژه “Analysis” در لغت به‌معنای “تحلیل” و “تجزیه و تحلیل” است.در اصطلاح، گاهی تجزیه و تحلیل را به اختصار همان تحلیل می‌نامند؛ مثلاً می‌گویند: “تحلیل توصیفی”، “تحلیل تبیینی” و …در فرآیند تحقیق، پس از گردآوری داده‌ها، گام بعدی شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها است.وقتی سخن از تجزیه و تحلیل داده‌ها به میان می‌آید، این تصور حاصل می‌شود که منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها تنها به شیوه آماری است، در صورتی که چنین نیست و این شیوه فقط یکی از طرق مهم تجزیه و تحلیل است که برای تحقیقات و داده‌هایی به‌کار می‌رود که جنبه آماری داشته باشد. تحقیقات فراوانی وجود دارد که فاقد جنبه آماری است و عمدتاً متکی به اسناد و مدارک و شهود و ادراک و تحلیل عقلانی است. و این‌گونه تحقیقات نیز از فرایند کامل تحقیق علمی تبعیت می‌کند و دارای مرحله تجزیه و تحلیل است.بنابراین، تجزیه و تحلیل، ‌به طور کلی بر دو قسم است: تجزیه ‌و تحلیل کمّی و تجزیه ‌و تحلیل کیفی.

جهت شرکت در دوره تحلیل آماری با MINITAB کلیک کنید

آمار توصیفی چیست ؟

به طور کلی، روش‌هایی را که به وسیله آنها می‌توان اطلاعات جمع‌ آوری شده را تنظیم کرده و خلاصه نمود، آمار توصیفی می‌نامیم و در یک کلام آمار توصیفی عبارت از مجموعه روشهایی است که پردازش داده‌ها را فراهم می‌سازد.

برای اینکه نتایج مناسب و مطلوب از اطلاعات که در آمار گیری‌ها جمع آوری می‌کنیم، به‌ دست آید باید:

  • اعداد نماینده واقعی مشاهدات بوده و غیرواقع یا غلط نباشند
  • به نحو مفیدی تهیه و تنظیم شوند
  • به نحو صحیح تجزیه و تحلیل گردند
  • قابل نتیجه گیری صحیح باشند

جهت شرکت در دوره تحلیل آماری با MINITAB کلیک کنید

نرم افزار minitab

اين نرم افزار براي نخستين بار در پنسيلوانياي آمريكا نوشته شده است كه داراي قابليت هاي شگفت انگيز در تجزيه و تحليل داده هاست. استفاده ساده و كاربرد زياد و اجراي فرمان ها از طريق منوها و نوشتن دستورات در محيط session از خصوصيات آن مي باشد.

Minitab با داشتن خروجي هاي بسيار دقيق و مناسب (در حد هزارم اعشار) در زمينه هايي از قبيل آمار توصيفي، رگرسيون، روش هاي چند متغيره پيوسته و گسسته، طرح آزمايش ها، سري هاي زماني، كنترل كيفيت آماري و… كاربرد دارد، و از همه مهم تر اينكه Minitab داراي اين ويژگي است كه با داشتن يك راهنماي قوي و مناسب امكان دستيابي به منوها را تسهيل مي نمايد .همچنين مي توان براي اجراي فرمان هايي كه در منو موجود نيست، يك ماكروي كوچك نوشت و آن را اجرا كرد.

جهت شرکت در دوره تحلیل آماری با MINITAB کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *