نگاهی بر سيستم مديريت ایمنی و بهداشت شغلی

همانطور که می دانیم سیستم ایمنی و بهداشت شغلی، از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه پيشرفتهاي تكنولوژيكي و وجود رقابت شديد بين صنايع، باعث ايجاد تغييرات سريعي در شرايط، فرايند و سيستم مديريتي گرديده است. قانون گذاري در مورد پرداختن به اين تغييرات و همگامي با رويايي در مورد خطرات جديد هر چند لازم است، ولي كافي نمي باشد. سازمانها بايد قادر به حل مسائلي كه بطور پيوسته و مداوم در زمينه ايمني و بهداشت رخ مي دهد باشند و با استراتژي پوياي مديريتي، براي آنها راه حل مناسبي بيابند.

سازمانها، توافق نامه اي بين المللي در مورد ايمني و بهداشت شغلي را نيز كه «استانداردهاي بين المللي كار» ناميده اند، تدوين نموده اند. در نهايت، يك ابزار قدرتمند و بي همتا براي گسترش فرهنگ ايمني در كار و حتي فراتر از آن حاصل شده است كه سازمانها، كارگران، سيستم هاي ايمني و بهداشت و محيط زيست از آن منتفع خواهند شد. بي شك اين دستورالعمل ها وسيله اي بسيار ارزشمند و كارآمد براي كارفرمايان، كارگران، شركت ها و سازمانهاي ملي و همه كساني كه نقشي در ايمن و سلامت كردن محيط هاي كاري دارند، مي باشد.

در اين دستورالعمل ها توصيه هاي عملي براي استفاده همه افرادي كه در مديريت ایمنی و بهداشت شغلي مسئوليتي دارند ارائه شده است. اين توصيه ها قانوناً الزامي نيستند و براي جايگزين شدن به جاي قوانين، مقررات و استانداردهاي ملي پذيرفته شده در كشورها نمي باشند.

كارفرما مسئول سازماندهي و ايجاد ايمني و بهداشت شغلي است و اجراي سيستم مديريت OSH روشي سودمند براي انجام اين وظيفه مي باشد. ILO  اين دستورالعمل ها را به عنوان ابزار عملي براي خدمت به سازمانها و شركت ها طراحي كرده و آن را وسيله اي براي بهبود مستمر اجراي OSH دانسته است.

مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

چارچوب ملي سيستم هاي مديريت ايمني و بهداشت شغلي

يك يا چند سازمان كارآمد بايد براي تنظيم، اجرا و بازنگري متناوب سياست هاي منسجم ملي انتخاب شوند تا سيستم مديريت OSH را در مؤسسات ايجاد كرده و سطح آن را ارتقاء بخشند و اين كارها بايد پس از مشورت با ارگانهاي انتخابي از سوي كارفرمايان و كارگران يا افراد ذيصلاح صورت پذيرد.

سياست ملي مديريت OSH بايد روشها و مباني عمومي زير را تنظيم و ايجاد كند :

  • ارتقاء و بهبود روش ايجاد وتلفيق سيستم هاي مديريت OSH به عنوان بخشي از مديريت كلي يك سازمان.
  • تدوين و بهبود برنامه هايي براي شناسايي سيستماتيك ، برنامه ريزي، اجرا و ارتقاء فعاليت هاي OSH در سطوح ملي و سازماني.
  • تشويق كارگران و نمايندگان آنها به شركت در فعاليت هاي سازماني.
  • بهبود مستمر سيستم و در ضمن آن دوري از ديوان سالاري و كاغذبازي غيرضروري در كارهاي اداري و هزينه هاي مربوطه.
  • تشويق به كارها و فعاليت هاي دسته جمعي و حمايت از برنامه هاي سيستم مديريت OSH در سطوح سازماني توسط بازرسان كار، شركت هاي فعال در زمينه ايمني و بهداشت شغلي و يا خدمات ديگر و راهبري فعاليت هاي آنها به يك چارچوب هماهنگ با مديريت OSH.
  • اطمينان از اينكه لوازم ايمني و بهداشتي براي همه تهيه شده است اعم از پيمانكار و يا كارگران او، چه كارگران موقت و چه كارگران يا كارمنداني كه مستقيماً توسط سازمان استخدام شده‌اند.

سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي در سازمان

ايجاد ارتباط بين نيازهاي رسمي OSH و قوانين و مقررات ملي در مورد ایمنی و بهداشت شغلي، مسئوليت و وظيفه كارفرما است. كارفرما بايد قدرت راهبري قوي داشته و نسبت به اجراي فعاليت هاي OSH در سازمان نيز متعهد باشد و برنامه هاي مناسبي براي ايجاد سيستم مديريت OSH تنظيم كند. اين سيستم شامل عناصر اصلي مثل خط مشي مديريتي – سازماندهي – برنامه ريزي و اجرا – ارزيابي و ارتقاء سيستم مي‌باشد.

اهداف ايمني و بهداشت شغلي

اهداف قابل ارزيابي ودستيابي OSH بايد مطابق باسياست وخط مشي آن و بر مبناي بازنگري هاي اوليه و ثانويه تبيين و تنظيم شود و بايد به صورت زير باشد :

  • بايد مطابق با اندازه و نوع فعاليت سازمان تعريف شود.
  • بايد با قوانين و مقررات ملي مربوطه و وظايف و التزامات فني وتجاري سازمان، با توجه به OSH هماهنگي داشته باشد.
  • بر روي بهبود مستمر حفاظت وايمني وبهداشت شغلي كاركنان تمركز كند تا  OSH به بهترين نحو اجرا شود.
  • بايد واقعي و قابل اجرا باشد.
  • بايد مستند بوده و در دسترس همه افراد مربوطه در سازمان قرارگيرد.
  • به طور متناوب و زمان بندي شده ارزيابي و اگر لازم باشد به روز گردد.

برای علاقه مندان به این حوزه موسسه آموزشی خرد اقدام به برگزاری دوره ايمني و بهداشت کرده است. این دوره زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود و درنهایت شما پس از اتمام دوره مدرک وزارت علوم دریافت خواهید کرد برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *