فواید ایمنی بهداشت و محیط زیست (HSE)

HSE چیست؟

فواید ایمنی بهداشت و محیط زیست (HSE)

بهداشت و ایمنی که اولین بار در سال 1885 در کنار هم مطرح شدند، مخفف سه کلمه بهداشت کار، ایمنی کار و محیط زیست است. HSE به این معنی است که هر جا ایمنی است، بهداشت محیط نیز باید در نظر گرفته شود.

بهد از انقلاب صنعتی، مرگ و میر کارگران زیاد بود. مسئله محیط زیست نیز بسیار مطرح شد. شرایط کار کارگران به خصوص کارگران معدن های ذغال سنگ بسیار سخت بود که سبب افزایش بیماری میان این قشر از جامعه شد. با رواج مسئله بهداشت، ارتباطی بین بیماری ها و محیط کار کارگرها کشف شد. محققان پی بردند که کارگران بیمار یا سبب اتفاقات در محیط کار می شوند یا خود دچار حادثه می شوند. همین موضوع سبب شد تا بحث بهداشت و ایمنی مطرح شود.

از آن زمان به بعد مسئله HSE امری الزامی در محیط کار بود و همه کارگران باید آن را رعایت می کردند که به ارگونومی HSE مطرح شد. کلمه ایمنی به معنی امنیت است. امنیت هر محیط کاری در همه جا، وابسته به ایمنی است. این امر مستلزم آگاهی تمامی افراد حاضر در محیط کار به مسائل ایمنی و رعایت آنها، تکمیل بودن تجهیزات در محل است با ایمنی کاملا رعایت شوند.

تعریف HSE

بهداشت: بهداشت هم به صورت عمومی (فردی) و هم بهداشت حرفه ای مطرح می شود.

ایمنی: در هر محیط کاری یکی از اصول مهم است که عدم رعایت آن موجب بروز حوادث می شود. اولین نوع ایمنی، در عملیات است که شامل جوشکار، کار در ارتفاع و …  می شود. دومین، ایمنی در سازمان است که محصور سازی، عائم هشدار، ایمنی انبار و … را شامل می شود. سومین ایمنی خود اشخاص در محیط کار است که شامل ضرورت استفاده از تجهیزت ایمنی می شوند.

محیط زیست: شامل آب منابع طبیعی، گیاهان، جانوران و ارتباط بین آنها با فعالیت های سازمان می شود. باید فعالیت های سازمان و ارتباط آن با محیط زیست کاملا مورد بررسی قرار بگیرد.

با شرکت در کلاس های حرفه ای HSE آموزشگاه خرد، تمامی نکات لازم در این مورد به خوبی و با تمام جزئیات به خوبی تدریس می شوند.  داشتن مدرک HSE به معنای داشتن بروز ترین اطلاعات در زمینه بهداشت محیط است که با مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایان هر دوره ارائه می شود.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *