روش های بازاریابی اینترنتی (Digital marketing)

این روز ها بازارهای جهانی و داخلی در پی هر رویدادی دچار نوسانات مختلفی می شوند . صاحبان کسب و کار باید به دنبال این باشند که در تلاطم های موجود در بازار بهترین جایگاه را از آن خود کنند و رویداد های مختلف بر کسب و کار آنها اثرات منفی نگذارد . برای این منظور آموزش های مختلفی وجود دارد که هر مدیری باید آنها را فرا گیرد . یکی از مهمترین مواردی که صاحبان مشاغل باید با آن آشنا شوند اصول بازاریابی می باشد . بازاریابی شاخه های مختلفی دارد . یکی از مهمترین آنها بازاریابی اینترنتی یا Digital Marketing است . با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ، شرکت های مختلفی عرصه کاری خود را به فضای مجازی و اینترنت منتقل کرده اند و توانسته اند موفقیت بیشتری را نسب به کسب و کار معمولی و سنتی کسب نمایند .
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing شامل هر نوع تبلیغات محصول و خدمات و … در فضای اینترنت است . این تبلیغات می تواند به صورت تصاویر ، ویدئو ، سایت ، وبلاگ نویسی ، بازاریابی محتوا و … باشد . در بازاریابی اینترنتی باید استراتژی را برای تبلیغ و بازاریابی لحاظ نمود از این رو قبل انجام هر کاری در ابتدا باید رفتار و سلیقه مشتریان را ارزیابی کرد تا با توجه به آنها تبلیغاتی اثر بخش انجام داد . در اصل برای بازاریابی اینترنتی باید استراتژی مناسب با کسب و کار خود را داشته باشید . حال دو تا از پر کاربرد ترین روش های بازاریابی اینترنتی عبارتند از:

  • بازاریابی با موتورهای جست و جو

گوگل ، یاهو ، بینگ و … از جمله موتورهای جست و جو می باشد . کاربران با استفاده از مرورگر ها وارد موتورهای جست و جو می شوند و در آنجا اهداف خود را جست و جو می کنند که موتور های جست و جو نیز با توجه به آنالیز های کیفی سایت ها ، وب سایت های مناسب و با کیفیت را در لیست هایی به نمایش می گذارند . بسته به فراوانی صفحات مرتبط با کلمات مورد جست و جوی کاربران ، لیست های نتایج از چند صفحه تشکیل شده اند . بر اساس نتایج به دست آمده بیش از 75 درصد از کاربران فقط سایت های صفحه اول لیست نتایج را مشاهده می کنند . از این رو موتورهای جست و جو رقابتی را بین سایت ها به وجود آورده اند . هر سایتی که با کیفیت تر و مناسب تر برای نمایش به کاربران باشد در صفحات اول قرار خواهد گرفت . در نتیجه کاربران بیشتری از آن سایت ها بازدید می کنند و این خود یکی از اصول بازاریابی اینترنتی می باشد . رقابت اصلی در اینترنت قرار گرفتن در صفحه اول بنا به کلمات کلیدی مرتبط می باشد . برای قرار گرفتن در صفحه اول دو راه وجود دارد ؛ سئو و گوگل ادوردز Google ADwords . این دو راه خود از روش های بازاریابی اینترنتی می باشند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم . پس همانطور که گفته شد یکی از روش های بازاریابی اینترنتی قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جست و می باشد . در اصل می توان گفت قرار گرفتن در صفحه اول اصلی ترین راه برای بازاریابی اینترنتی است . همچنین این کار باعث می شود کاربران اعتماد بیشتری نسبت به کسب و کار شما داشته باشند . زیرا اغلب کاربران می دانند که هر سایتی در صفحه اول نتایج جست و جو قرار نمی گیرد مگر آنکه با کیفیت و مناسب و … باشد .

  • بازاریابی با شبکه های اجتماعی

با پیداش تلفن های همراه هوشمند نرم افزار ها و ابزار های مختلفی به وجود آمدند که اغلب آنها باعث سهولت ارتباط بین افراد و همچنین روش های بازاریابی اینترنتی می باشد . پیام رسان های رایگان که افراد می توانند به وسیله اینترنت از طریق آنها با یکدیگر ارتباط تصویری و صوتی و همچنین اشتراک تصاویر داشته باشند . در سال های اخیر شبکه های اجتماعی به وجود آمدند . کاربران با ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی با یکدیگر تبادل اطلاعات می کنند . این روز ها کاربران تلفن های همراه هوشمند بیشتر از قبل شده است به طوری که می توان گفت از هر 5 نفر فقط یک نفر از تلفن همراه هوشمند استفاده نمی کند این اتفاق باعث شده تا کاربران با فضای اینترنت آشنایی بیشتری داشته باشند همچنین کاربران شبکه های اجتماعی افزایش یابد . در سال های اخیر کسب و کار های مختلفی به وسیله شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است که اصطلاحا به آنها استارت آپ Startup می گویند .

روش های بازاریابی اینترنتی(digital marketing)

یکی دیگر از روش هایی که می توان سایت ها را به صفحه اول نتایج رساند استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل می باشد . با استفاده از این سرویس تبلیغات سایت مورد نظر در ابتدای لیست نتایج موتور جست و جو گوگل قرار می گیرد. البته این سرویس تبلیغاتی رایگان نمی باشد . و برای سفارش آن باید credit cart داشت . این سرویس بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با سایت مورد نظر عمل می کند . بدین ترتیب بعد از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در جیمیل ، گوگل وب سایت شما را بر اساس محتوا ارزیابی می کند و کلمات کلیدی مرتبط با سایت را پیشنهاد می دهد . سپس بر طبق کلمات کلیدی و رتبه سایت و موارد دیگر مزایده صورت می گیرد و در نتیجه بعد از پرداخت بودجه تبلیغاتی ، وب سایت شما بر اساس کلمات کلیدی مربوطه در صفحه اول قرار میگیرد . برای تبلیغات گوگل نیز می توانید به شرکت طراحی سایت دارکوب مراجعه نماید . زیرا سفارش تبلیغات به گوگل ترفندهایی دارد که در صورت انجام ندادن آنها تبلیغات گوگل برای سایت موثر نخواهد بود .

تبلیغات گوگل برای سایت های نو پا می تواند راهی برای معرفی سایت به کاربران باشد . اما باید بدانید گوگل ادوردز جایگاه سایت را برای همیشه در صفحه اول حفظ نمی کند ، اما بهینه سازی سایت و تداوم انجام آن ، جایگاه سایت را در صفحه اول برای همیشه حفظ خواهد کرد . پس بازاریابی با تبلیغات گوگل اهمیت چندانی ندارد اما می تواند برای سایت های نو پا روشی برای معرفی باشد .

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *