زبان php چیست؟مزیت های آن کدام است؟

آموزش php

آموزش php در موسسه خرد

php زبان

 زبان  PHP یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است که برای طراحی وب توسعه یافته‌است، این زبان در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط راسموس لِردورف (Rasmus Lerdorf) ساخته‌شد. در ابتدا پی‌اچ‌پی از عبارت صفحه خانگی شخصی (Personal Home Page) گرفته شده ‌بود. اما اکنون این کلمه مخففِ بازگشتی PHP: Hypertext Preprocessor به معنی پیش‌پردازنده ابرمتن می‌باشد.

ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان C و در نسخه های جدید شبیه به جاوا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است. از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با PHP می توان به جوملا، وردپرس ، دروپال و … اشاره نمود. سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.

تعداد زیادی از سایت های موجود در سرورها با زبان PHP نوشته و بارگذاری شده است که از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا . فیسبوک اشاره کرد.

زبان PHP امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه داده را از جمله : MySQL، SqlLite،اوراکل، IBM DB2، Microsoft Sql Serverو … را با دستور هایی ساده فراهم می سازد. پی اچ پی روی بیشتر سیستم عامل های معروف از جمله : ویندوز،لینوکس،یونیکس،مکینتاش و با اغلب سرور های معروف قابل اجراست.

مزیت های زبان PHP

  • زبان تخصصی طراحی وب اپلیکیشن است

شاید به جرأت بتوان گفت یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی به عنوان یک زبان سمت سرور، این است که PHP در ابتدا به عنوان ابزاری برای ساخت صفحات HTML و مدیریت فرم‌ها طراحی شده است. به عبارت دیگر، پی‌اچ‌پی تنها زبانی است که با رویکرد طراحی سایت ابداع شده و به نوعی می‌توان گفت که یک «زبان تخصصی سمت سرور برای طراحی وب اپلیکیشن» است (این ادعا هرگز بدان معنا نیست که با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نمی‌توان سایت‌های دینامیک طراحی کرد؛ بلکه منظور این است که پی‌اچ‌پی برای این کار ساخته شده است و به نوعی می‌توان گفت که زبانی تخصصی برای طراحی سایت است. به علاوه، این ادعا هرگز بدان معنا نیست که پی‌اچ‌پی زبان بهتری نسبت به سایر رقبا است بلکه صرفاً در حوزه فوق‌الذکر، پی‌اچ‌پی یک سر و گردن نسبت به رقبا بالاتر است).

 

  • کاربرد PHP در سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و دروپال بر پایهٔ زبان پی‌اچ‌پی نوشته شده‌اند؛ بنابراین فراگیری این زبان کمک چشمگیری به نحوهٔ استفاده از این سیستم‌های مدیریت محتوا و همچنین توسعهٔ آنها خواهد کرد.

  • اپن‌سورس و رایگان است

رایگان بودن این زبان خود یک مزیت نسبی نسبت به فناوری‌هایی همچون ASP.NET محسوب می‌شود. علاوه بر رایگان بودن، این زبان اپن‌سورس نیز هست؛ وقتی صفت Open Source (متن‌باز) را به یک زبان برنامه‌نویسی می‌چسبانیم، این بدان معنا است که زبان مد نظر Free (رایگان) بوده و توسط تیم گسترده‌یی از توسعه‌دهندگان از سراسر دنیا ارتقاء می‌یابد و کاربران این امکان را دارند تا زبان را به صورت آزاد در اختیار گرفته و در صورت نیاز، تغییراتی در سورس‌کد آن برای شخصی‌سازی بیشتر اعمال کنند.

  • سازگاری با پلتفرم‌های مختلف

مزیت دیگر پی‌اچ‌پی این است که اصطلاحاً Cross Platform است. به عبارت دیگر، می‌توان این زبان را در پلتفرم‌های مختلفی از گنو/لینوکس گرفته تا ویندوز و مکینتاش اجرا کرد و این در حالی است که مهاجرت از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر، در اکثر مواقع نیاز به تغییر چندانی در پیکربندی وجود نخواهد داشت.

  • یادگیری راحت و استفاده آسان

حتی کسانی که اصلاً تجربه برنامه‌نویسی نداشته باشند، صرفاً با خواندن چند آموزش اصولی، خواهند توانست نحوه کدنویسی با این زبان را فرا گیرند اما این در حالی است که به کارگیری برخی از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور برای طراحی سایت‌های دینامیک، به این راحتی نیست (لازم به ذکر است که زبان برنامه‌نویسی پایتون هم جزو زبان‌های آسان برای یادگیری است.)

  • مستندات و آموزش‌های فراوان PHP

زبان برنامه‌نویسی PHP به دلیل کاربرد فراوانی که در توسعهٔ وب‌سایت‌های مختلف داشته است، بالتبع از مستندات و آموزش‌های رایگان و غیررایگان زیادی نیز در فضای اینترنت برخوردار است.

  • فرصت‌های شغلی خوب برای دولوپرهای PHP

پیش از این اشاره کردیم که سیستم‌های مدیریت محتوایی همچون وردپرس، جوملا و دروپال که با زبان PHP توسعه داده شده‌اند، به عنوان پلتفرم بخش قابل‌توجهی از وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک هستند و همین مسئله منجر گردیده تا بازار کار نسبتاً قابل‌توجهی برای دولوپرهای این زبان وجود داشته باشد (علاوه بر این، امروزه به دلیل محبوبیت بسیار بالایی که فریمورک‌های این زبان پیدا کرده‌اند، بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف و استارتاپ‌ها به دنبال دولوپر حرفه‌ای PHP -به‌خصوص کسانی که به فریمورک لاراول تسلط داشته باشند- هستند).

  • معروف‌ترین فناوری برای طراحی سایت‌های دینامیک است

وب و اینترنت به منزله بخش لاینفک دنیای فناوری درآمده و جالب است بدانیم که زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی در این حوزه نقشی کلیدی بازی می‌کند چرا که سایت‌های بزرگی همچون ویکیپدیا، شبکه اجتماعی فیسبوک، سیستم‌های مدیریت محتوایی همچون وردپرس، جوملا، دروپال و غیره، صرفاً تعدادی از مثال‌هایی هستند که زبان پی‌اچ‌پی در شکل‌گیری آنها نقش داشته است.

و مزیت های بسیار دیگر که دلیل محکمی شد تا ما دوره های آموزشی زبان php را در موسسه عالی خرد برای شما عزیزان قرار دهیم.

فراگیریphp زبان  در موسسه عالی خرد

در این عرصه موسسه عالی خرد مفتخر است که به صورت کاملا کاربردی شما را با زبان php در دوره های جامع طراحی سایت آشنا کند و در انتهای دوره، مدرک رسمی و ممهور به مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به شما اعطاء خواهد کرد.

دوره جامع آموزشی طراحی سایت به شکل عملی با رویکرد بازار کار

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *