هوش هیجانی چیست؟

برای سالها، ضریب هوشی (IQ) یکی از ملاک های شرکت ها، مراکز آموزشی و … برای سنجش میزان موفقیت و پیشرفت یک فرد بود. محققان کشف کردند که ضریب هوشی تنها ملاک نیست و هوش هیجانی (EQ) می تواند حتی موثرتر هم باشد. هوش هیجانی اولین بار توسط دنیل گولمن در کتابش به عنوان «چرا هوش هیجانی می تواند مهم تر از IQ باشد؟» معرفی شد و مورد توجه قرار گرفت.

ماهیت اصلی

احساسات باید شناخته و از آنها در جهت مدیریت و تصمیم گیری خوب استفاده شوند. با هوش هیجانی می توان اضطراب و تنش ها را کنترل کرد، روشی برای زیرک بودن است، درک را بالا می برد و روابط اجتماعی را بهبود می بخشد. هوش هیجانی شامل چهار مهارت است که با ترکیب آن ها ماهیت اصلی هوش هیجانی نمایان می شود:

  1. خودآگاهی: اعتماد به نفس
  2. خود گردانی: انگیزه برای پیشرفت، خویشتن داری و وجدان سازگاری
  3. آگاهی اجتماعی: انگیزه همدلی، مدیریت سازمانی
  4. مهارت های اجتماعی: رهبری، مدیریت رابطه و کار گروهی، تاثیر گذاری

سرزنش دیگران و داشتن توقعات غیر منصفانه و غیر واقعی، نگرانی و اضطراب باعث می شوند تا فرد از هوش هیجانی استفاده نکند.

دوره آموزشی

در دوره آموزشی هوش هیجانی، مدیریت هیجانات فردی و احساسات آموزش داده می شود. در ابتدا، هوش هیجانی هر فرد سنجیده می شود سپس مهارت مدیریت بحران و شناسایی هیجانات هنگام رویارویی با مشکلات را کسب خواهید کرد. همچنین پس از اتمام این دوره می توانید به شکلی تاثیرگذار با افراد ارتباط بر قرار کنید، احساسات اطرافیان را درک کنید و برخوردی مناسب با آنها داشته باشید و در نهایت موفقیت های لازم را در زندگی فردی و اجتماعی کسب کنید.

لازم است که هر فرد در زندگی خود هوش هیجانی را بشناسد و از آن برای موفقیتش استفاده کند و البته آن را تقویت کند. اولین هدف از تقویت، خودآگاهی است. ممکن است در ابتدا این کار برای افراد سخت باشد باشد اما با دنبال کردن در این دوره آموزشی با همراهی کارشناسان مجرب در این زمینه نه تنها به راحتی مهارت های لازم را  کسب می کنید بلکه با استفاده از راه کارها، موفقیت های لازم را همیشه خواهید داشت.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *